پایان‎نامه عوامل و موانع انحراف اعتقادی از دیدگاه نهج‌البلاغه دفاع می‎شود
کد خبر: 3683118
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
‌30 دی‌ماه؛

پایان‎نامه عوامل و موانع انحراف اعتقادی از دیدگاه نهج‌البلاغه دفاع می‎شود

گروه دانشگاه: جلسه دفاعیه پایان‌نامه دانش‌آموخته رشته علوم قرآن و حدیث روز شنبه از ساعت 9:30 تا 11 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه دفاعیه پایان‌نامه دانش‌آموخته رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «عوامل و موانع انحراف اعتقادی از دیدگاه نهج‌البلاغه» روز شنبه، 30 دی‌ماه از ساعت 9:30 تا 11 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.
این پایان‌نامه توسط زهرا رحیم‌زاده و با راهنمایی دکتر غضنفری و مشاوره دکتر قنبری به نگارش درآمده و روز شنبه توسط دکتر اسودی به نقد و بررسی گذاشته می‌شود.

نویسنده در این پایان‌نامه بیان می‌کند: پدیده انحراف اعتقادی با توجه به شیوع شبهات اعتقادی و هجمه‌های پی‌در‌پی دشمن به دین و مساله دین‌داری وعلی‌الخصوص دین اسلام، باعث شده است که به صورت یک مساله مهم در میان مشکلات جوامع دینی مطرح شود. لذا در این پژوهش نگارنده تلاش می‌کند به بررسی انحراف اعتقادی، عوامل و موانع آن با استفاده از نهج‌البلاغه بپردازد.

روش کار این تحقیق نیز به این صورت است که ابتدا توضیح مختصری پیرامون عنوان بحث داده شده و سپس در فصل اول به تبیین مفاهیم و در فصل دوم و سوم با استفاده از منابع موجود عنوان مورد نظر در چگونگی تعامل یا مانع بودن مورد بررسی قرار گرفته است و نگارنده تصریح می‌کند، با دقت در فرهنگ لغات و معناشناسی پیرامون انحراف و اعتقاد در نهج‌البلاغه این مطلب روشن می‌شود که کج‌روی انسان معتقد از مسیر مستقیم الهی را انحراف اعتقادی می‌گویند.

به باور مولف، در نهج‌البلاغه عوامل متعددی سبب انحراف اعتقادی می‌شود که انسان، با بصیرت در مقابل عوامل و مراقبت از خود می‌تواند از بروز انحراف جلوگیری کند. نگرش ناقص به جهان هستی، نفاق، پرگویی، حرام‌خواری، درگیری و کشمکش، دوستان هوس زده، ماندن در شبهات، غفلت، شهوت، حسد، کذب، رهبران ناصالح جامعه، تکبر و خودپسندی، شیطان عوامل انحراف اعتقادی از دید نهج‌البلاغه است.

وی در این تحقیق نتیجه می‌گیرد موانع انحراف اعتقادی، مواردی هستند که توجه و تقویت این موانع می‌تواند انسان را در مقابل انحراف بیمه کند یا در صورت بروز انحراف نجات دهد. ایمان به خدا، تقوا، صبر و تحمل، بینش توحیدی، تعصب‌های مثبت، بی‌نیازی اقتصادی، جهاد و تاریخ آگاهی موانع انحراف اعتقادی هستند که در نهج‌البلاغه آمده است.

captcha