ورود وزارت ارشاد به حوزه اقتصاد فرهنگ دینی
کد خبر: 3683260
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
فقهی‌زاده خبر داد:

ورود وزارت ارشاد به حوزه اقتصاد فرهنگ دینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه جهاد اقتصادی باید مدنظر مؤسسات مردمی قرار گیرد، گفت: یکی از حوزه‌هایی که طی سه ماه اخیر وارد شده‌ایم ورود به حوزه اقتصاد فرهنگ دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 28 دی‌ماه در نشست فعالان قرآنی شهرستان نی‌ریز که به‌مناسبت هفته قرآن و عترت فارس برگزار شد، در ادامه با اشاره به برگزاری گردهمایی قرآنیان نی‌ریز گفت: روخوانی قرآن بسیار مهم و وادی ورود به عرصه قرآن است اما لازم است که آموزگار عمل قرآنی و سبک زندگی قرآنی باشیم و ما قرآن را کتاب زندگی و آموزه‌های قرآن و عترت را آموزه‌های حیات طیبه بدانیم.
وی با تأکید بر اینکه قرآنیان نباید از نشاط پرهیز کنند و نشاط می‌تواند در چارچوب زندگی ایمانی و حیات طیبه تحقق پیدا کند، به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: شناسنامه راهبردها و اقدامات قرآنی در سطح بسیار عالی در معاونت قرآن را تدوین کرده‌ایم و اکنون شرایط فراهم آورده و مصوب جلسه شورای توسعه فرهگ قرآنی کشور هم قرار گرفته است.
فقهی‌زاده همچنین از انجام مراحل اولیه تدوین سامانه جامع قرآنیان کشور خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌هایی برای اجرایی کردن این سامانه صورت گرفته است.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، یکی از مسائل مهم مؤسسات و فعالان قرآنی کشور را بحث موازی کاری دانست که توان‌ها را تضعیف کرده و مدیریت‌ها را کم ثمر می‌کند و سپس ادامه داد: از زمانی که آمده‌ام دو کار بزرگ را در این بخش دنبال می‌کنم که مقدمات این کار بزرگ نیز در زمان حجت‌الاسلام حشمتی، انجام شده است و ما هم با جدیت کامل و به صورت منظم آن‌ها را دنبال می‌کنیم.
وی گفت: یکی از این کارها پیگیری جلسات اتحادیه مدغم قرآنی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی است که تلاش می‌کنیم تا مشکلات حقوقی این اتحادیه را برطرف کنیم و زمینه این مسئله را فراهم خواهیم کرد.
فقهی‌زاده همچنین به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: 15 دوره این آزمون در سال‌های گذشته به صورت مستقل در وزارت ارشاد برگزار می‌شد اما امسال با همکاری سازمان اوقاف این آزمون برگزار خواهد شد که سودها و منافع فراوانی برای جامعه قرآنی از جهات گوناگون معنوی و علمی و آموزشی دارد.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به یکی از مباحث مطرح شده از سوی یکی از فعالان قرآنی شهرستان نی‌ریز اشاره کرد و گفت: قرائت و تدبر قرآن قبلا عمومی نبوده و اکنون هم نیست اما این یک آرمان بزرگ و هدف متعالی است چرا که قرآن برای بیان للناس به معنای مطلق است و قرآن آمده آموزه‌هایی را در اختیار مردم جهان قرار دهد لذا هیچ‌وقت نباید از حرکت بایستیم و تصور نکنیم که چون تاکنون این مهم فراهم نشده است، بعد از آن هم نخواهد شد.
وی همچنین گفت: من در جلسه معارفه خود تأکید کردم که از سر اعتقاد به مؤسسات قرآنی مردم نهاد بیشتر توجه کنم، چون آن‌ها را نیازمندتر می‌بینیم و می‌یابم اما آن‌ها هم صرفاً منتظر دولت ننشینند کما اینکه برخی از مؤسسات بدون مجوز دولت وارد عرصه شده و فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند و از جمله آن‌ها جلسات خانگی قرآنی که از قبل انقلاب بوده است.
فقهی‌زاده خطاب به مسئولان مؤسسات قرآنی ادامه داد: دولت وظیفه دارد شما هم وظیفه‌ای دارید و باید با هم تعامل کنید چرا که ما در مقابل یکدیگر نیستیم؛ دولت و وزارت ارشاد به خصوص شخص وزیر که خود دانش‌آموخته رشته معارف است، به ارزشمندی کار شما معتقد هستند و به من گاه و بیگاه تأکید می‌کند که از توجه درست و بهینه به مؤسسات مردمی دریغ نکنیم.
وی با تأکید بر اینکه حمایت از مؤسسات مردمی را وظیفه خود می‌دانیم، گفت: طبق آیات قرآن باید همه باید برای خدا قیام کنیم و منتظر کسی نباشیم و اگر توانستیم دیگران را هم در این راه کمک کنیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه، جهاد اقتصادی را نکته بسیار مهمی توصیف کرد که باید مدنظر مؤسسات مردمی قرار گیرد و ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که طی سه ماه اخیر وارد شده‌ایم ورود به حوزه اقتصاد فرهنگ دینی است.
فقهی‌زاده یادآور شد: واقعیت این است که ما نگرانیم بودجه‌های فرهنگی کشور در سال‌های آینده از این هم کمتر شود و از شواهد و قرائن چنین به دست می‌آید و ما این را به عنوان یک آلارم و چراغ خطر ببینیم  و بیندیشیم.
وی با تأکید بر اینکه هر مؤسسه‌ای باید بتواند برای خودش تولید فرهنگی هم داشته باشد، گفت: هدف ما اول و آخر توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش‌های قرآنی است و این وظیفه و شناسنامه ماست قرآن کریم ضمن اینکه سفارش شخص وزیر ارشاد هم است.
وی از نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که در این نشست نیز حضور داشت، درخواست کرد تا تلاش کنند که اعتبارات قرآنی امسال از سال گذشته کمتر نشود و ادامه داد: ما صحبت‌هایی در این زمینه با برخی از نمایندگان مجلس و همچنین با برخی از افراد مرتبط برقرار کردیم تا این مسئله مدنظر قرار گیرد و امیدواریم که بودجه‌های قرآنی در سطح کشور لطمه مهمی نخورد و حداقل امسال نسبت به سال گذشته کمتر نشود.
فقهی‌زاده با تصریح اینکه ما تلاش می‌کنیم تا برای مؤسسات مردمی خود یک نوع خوداتکایی فراهم کنیم، گفت: حمایت‌های برنامه‌ای را در دوره جدید معاونت قرآن گسترش خواهیم داد که این مسئله دو فایده دارد، نخست اینکه از برخی از سلیقه کاری‌ها و ارتباطات خاص می‌کاهد و دوم اینکه مایه و ماده علمی و معنوی اثرگذاری انواع آموزش‌های قرآنی را در مؤسسات مردمی می‌افزاید.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد همچنین بر لزوم تقویت الگوهای قرآنی تأکید کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین کارها در تربیت نشان دادن الگوهای صحیح موفق است و ما الگوهای موفق بسیار بزرگی در زمینه‌های قرآنی داریم.
وی از مسئولان شهرستان نی‌ریز خواست تا الگوهای قرآنی اعم از جوانان، پیشکسوتان و جوانان قرآنی را معرفی و تجلیل کرده و به آن‌ها مسئولیت دهند و ادامه داد: مسئولان ماهی یک بار از  جلسات قرآنی شهر خود سرکشی کرده و با نسل خردسال ارتباط برقرار کنند چرا که این مسئله به درخشش فرهنگ‌های قرآنی در شهرستان‌های بزرگ و کوچک می‌افزاید.
فقهی‌زاده با بیان اینکه اگر ضعف معنویت در نهادهای قرآنی باشد البته محل نگرانی است، گفت: معنویت زیرساخت اساسی قرآن است و آنچه که مایه اصلی معارف دینی را شکل می‌دهد جنبه‌های معنویت صحیح است نه معنویت‌های کاذب که این مسئله حاصل درس‌آموزی علمای ما در محضر اهل بیت(ع) و برایند فهم صحیح قرآن کریم هم است.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد همچنین به برخی از موارد مطرح شده مبنی بر وجود تبعیض‌ها در تخصیص بودجه‌های قرانی اشاره کرد و گفت: اگر قبلاً امتیازات خاص بوده و به جاهای خاصی داده شده است حتماً تعدیل خواهیم کرد و قطعاً بازنگری صورت می‌گیرد و این عزم وجود دارد که عدالت نسبی را برقرار کنیم.
وی همچنین با اشاره به دیگر فعالیت‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد گفت: ما جشنواره‌های ملی گوناگونی اعم از جشنواره‌های آیات و نغمات، فیلم و عکاسی و تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و هنرهای قرآنی را در 23 استان برگزار می‌کنیم.
فقهی‌زاده در عین حال بر این نکته تأکید کرد که همه چیز پول نیست البته نمی‌گوییم که مؤسسات مردمی مطالبه پول نکنند اما می‌گوییم  به غیر از حمایت‌های مالی هم چنانچه همیشه فکر کردید و عمل کردید انجام دهید.  
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به بحث بیمه فعالان قرآنی گفت: در ابتدای ورودم به معاونت قرآن وعده کردم که تعداد فعالان قرآنی بیمه شده در کشور را دو برابر خواهم کرد و آن زمان کمتر از 5 هزار نفر بیمه بودند و تلاش می‌کنیم تا ظرف یک سال این تعداد را به 10 هزار نفر برسانیم.
وی از فعالان و مسئولان مؤسسات قرآنی خواست تا به مبحث عترت در کنار قرآن توجه ویژه کنند، چرا که این دو ثقل از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و سپس برای همکاری جهت برگزاری همایش گرامیداشت آیت‌الله فقیه اعلام آمادگی کرد.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود گفت: قرآن مایه شفا و رحمت برای مؤمنان است یعنی شرط بهره‌مندی از قران فراهم کردن ایمان کامل است و ایمان در مکتب اهل بیت(ع) مشتمل بر دو مفهوم اساسی است، یکی باور صحیح و دیگری عمل صحیح.
وی افزود: اگر از دریچه معارف اهل بیت(ع) به مفهوم ایمان نگاه کنیم در می‌یابیم که ایمان محقق نمی‌شود مگر به باور صحیح و پس از آن عمل صحیح و در این تعریف عمل مندرج در ایمان است یعنی گمان نکنیم ایمان یک چیز است و عمل چیز دیگری است بلکه اگر عمل خالص باشد ایمان هم تحقق پیدا می‌کند.
فقهی‌زاده با بیان اینکه مخاطب قرآن همه انسان‌ها هستند، اما همه افراد نمی‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند، گفت: قرآن، مایه هدایت است ولی فقط برای متقین؛ کسی که ایمان نداشته باشد شرط بهره‌مندی از قرآن ندارد و قرآن برای او شفا و رحمت نیست و ما باید از خداوند بخواهیم که ما را به جامعه ایمان منور و مزین کند.

captcha