توجه ویژه نمایشگاه کتاب قاهره به «روهینگیا»
کد خبر: 3686351
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

توجه ویژه نمایشگاه کتاب قاهره به «روهینگیا»

گروه بین‌الملل: نشستی با موضوع «بحران مسلمانان روهینگیا» در غرفه مرکز اسلامی الازهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره برگزار شد.

«بحران مسلمانان روهینگیا» موضوع نشست نمایشگاه کتاب قاهرهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری عربی اینا؛ کمال بریقع، مسئول واحد زبان انگلیسی دیده‌بان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر، ضمن  سخنانی در این نشست که شب گذشته(8 بهمن‌ماه) برگزار شد، ابعاد مختلف بحران آوارگان روهینگیا را تبیین و بر حمایت مرکز اسلامی الازهر از مسلمانان میانمار تأکید کرد.

مسئول واحد زبان انگلیسی دیده‌بان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر افزود: بحران مسلمانان روهینگیا از زمان اشغال میانمار به دست انگلستان براساس سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» و با هدف آتش‌افروزی میان افراد جامعه بر مبنای تعصب دینی و از بین رفتن حاکمیت قانون و سخن گفتن از دشمنی به‌جای احترام متقابل آغاز شد.

وی افزود: بُعد دینی یکی از دلایل ظلم و ستم علیه مسلمانان روهینگیا است، چرا که بوداییان افراطی با صدور فتواهایی، ریختن خون مسلمانان را مباح می‌شمارند و اقدام به انجام عملیات تروریستی علیه آنان می‌کنند.

 کمال بریقع تأکید کرد: مسئله مسلمانان روهینگیا یک موضوع انسانی و اخلاقی است و جامعه جهانی باید در راستای مقابله با نسل‌کشی مسلمانان این منطقه تلاش کند.

 همچنین، رهام عبدالله؛ مسئول واحد زبان اردوی دیده‌بان مبارزه با تندروی وابسته به الازهر نیز در سخنانی گفت: بحران روهینگیا به دلیل سلب تابعیت مسلمانان روهینگیایی صورت گرفت، این در حالی است که آن‌ها چندین نسل است که در میانمار زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل مبنی بر این‌که اقلیت مسلمان روهینگیا، مظلوم‌ترین قومیت در جهان هستند، افزود: کشورهای مجاور میانمار برای پناه دادن به آنان هیچ رغبت و انگیزه‌ای از خود نشان نمی‌دهد.

یادآور می‌شود، چهل و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره از دیروز (هفتم بهمن‌ماه) با مشارکت ۲۷ کشور آغاز شد و تا بیست و یکم بهمن‌ ادامه خواهد داشت/.

captcha