بعد از چهل سال نتوانستیم در مقابل هالیوود، سینمای معناگرا داشته باشیم
کد خبر: 3691547
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

بعد از چهل سال نتوانستیم در مقابل هالیوود، سینمای معناگرا داشته باشیم

گروه فرهنگی_ مسئول شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی افزود: با توجه به داشتن اندیشه‌های اسلامی و الهی، چرا هنوز نتوانستیم در زمینه هنری ظهور و بروز خوبی داشته باشیم، در حالی‌که چهل سال فرصت خوبی بود که بتوانیم در مقابل هالیوود، سینمای معناگرای قوی داشته باشیم و جامعه را با آن سینما تغییر داده و ذائقه‌ها را عوض کنیم.

حجت‌الاسلام احمد ترابی، مسئول شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، تئاتر «من کدامم» را تئاتری فلسفی دانست و تصریح کرد:  کارگردان این نمایش دستمایه فکری و فلسفی دارد، البته استدلال‌ و براهینی در ذهن خود دارد و می‌‎داند که نمی‌توان این موضوعات را با گویش معمولی در قالب هنر آورد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه القاء ‌مفاهیم فلسفی و الهی سینما مؤثرتر عمل می‌کند، ابراز کرد: اگر کسی هنر را به طور عمیق در تئاتر نفوذ دهد، تمام افرادی که بازیگر نقش هستند و مخاطبان، تحت تأثیر آن تفکر در زندگی خود قرار می‌گیرند، البته همه چیز نسبی است. 

حجت‌الاسلام ترابی افزود: هنرمندان گله‌مند هستند که اندیشه‌های الهی را نمی‌توانند با شیوه‌های هنری به جامعه عرضه کنند مثلا خطاطی می‌کنند و حرف خود را در آن قالب می‌زنند اما این کافی نیست، قرار دادن مفاهیم الهی و فلسفی در قالب سینما و تلویزیون برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، چرا که هنر انسان را به حس و ادراک نزدیک می‌کند.

مسئول شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که شیوه تبلیغ دین در جامعه امروز تغییر یافته و چقدر نیاز است که از شیوه‌های جدید به ویژه هنر استفاده شود، بیان کرد: منبر و سخنرانی، جلوه جدیدی از ارائه مفاهیم به مخاطب است، زمان پیامبر(ص) هم منبری وجود داشته اما به صورت امروزی نبود که چایی بدهند و افراد به مناسبت مختلف آنجا بنشینند.

متفکران و فیلسوفان در زمینه فیلمنامه‎نویسی و تئاتر توانایی القاء مفاهیم به مخاطب را ندارند

وی با اشاره به اینکه هنر پیچیدگی خاص خود را دارد، اظهار کرد: هنرمندان باید پیام خود را به مخاطب برسانند، در این زمینه از هر صد نفر متفکر و فیلسوف، 10 نفر را می‌توان پیدا کرد که هنرهای مخصوصی همانند شعر و نثر، در راه القا و بیان مقصد خود داشته باشند اما در زمینه فیلم‌نامه‎نویسی و تئاتر توانایی القاء مفاهیم به مخاطب را ندارند.

حجت‌الاسلام ترابی ادامه داد: پیام برخی فیلم‌های ما سطحی و مقطعی است و عده‌ای از کارگردانان همیشه دوست دارند، فیلم خود را از جاذبه‌های ساده‌ای انباشه کننده که مخاطب عامی آن را بپسندد، کمتر فیلمی را می‌بینند که ذهن مخاطب را درگیر کند و به او چیزی بیافزاید.

 بعد از چهل سال پیروزی انقلاب نتوانستیم در مقابل هالیوود سینمای معناگرا داشته باشیم

 مسئول شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: باتوجه به داشتن اندیشه‌های اسلامی و الهی، چرا هنوز نتوانستیم در زمینه هنری ظهور و بروز خوبی داشته باشیم و مبتدی هستیم، در حالی‌که چهل سال فرصت خوبی بود که بتوانیم در مقابل هالیوود، سینمای معناگرای قوی داشته باشیم و جامعه را با آن سینما تغییر داده و ذائقه‌ها را عوض کنیم اما اینکار را نکردیم.

وی افزود: متأسفانه آدم‌هایی که فکری، فلسفی و محتواگرا هستند، کمتر از ابزار حسی استفاده می‌کنند چراکه ذوقشان نمی‌کشد مثلا شاعر می‌شوند و شعری می‌گویند که فقط اهل تخصص می‌توانند آن را متوجه شوند، در متفکران مولانا یک هنرمند است که تفکر خود را در قالب شعر ریخته اما شعر کجا و فیلم کجا، اگر کسی توانست آن مفاهیم را به طور خالص در قالب فیلم نشان دهد، بسیارخوب است.

حجت‌الاسلام ترابی ادامه داد: آدم‌هایی که در دانشگاه هنر کار می‌کنند، هر چه از هنر بگویی می‌پذیرند، اما اگر به آنها فکری عمیق دهید تا از سطحی‌نگری بیرون بیایند، خسته می‌شوند همانند خانواده‌ها که ساده‌ترین راه تربیت فرزندان خود را توضیح لفظی می‌دانند اما کسی که اهل فکر است با خود می‌گوید، بیاییم به جای پیام گفتاری، روش‌ عملی را در نظر بگیریم که فرزند بدون فشار و تحمیل، راه خوب را برود و انتخاب خوب داشته باشد، این ژرف‌اندیشی است.

مسئول شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا روحانیان کمتر وارد فضای هنری می‌شوند، اظهار کرد: معمولا کسانی که در زمینه‌ دینی و الهی هستند، ذهن آنها به همان موضوع متمرکز می‌شود، به این معنا که برخی واقعیت‌ها یعنی آنچه در خارج است را نمی‌بینند و این موضوع تنها به روحانیت اختصاص ندارد و در جامعه ما برخی روشنفکران واقعیت دین را خیلی وقت‌ها نمی‌پذیرند.

هنرمند واقعی کسی است که زبان دین و علم روز را به خوبی بفهمد

مسئول شورای استانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه هنرمند واقعی کسی است که هم زبان دین و هم زبان روز و علم را به خوبی بفهمد، ابراز کرد: معتقد هستم، شکافی که بین تفکر معنوی، مادی و مدرنیته در کشور افتاده است، در یک صورت پر خواهد شد و آن هم توسط آدم‌هایی است که هر دو موضوع را به خوبی متوجه شوند، اگر چنین اتفاقی بیافتد، آن وقت از تضاد بیرون می‌آییم، اما تا وقتی که نان‌هایی باشد که دندان ندارد و دندان‌هایی که نان ندارد همیشه در حال گلایه هستیم.

حجت‌الاسلام ترابی بیان کرد: ما نوپایان را نمی‌توانیم به شک وادار کنیم،آنها نیاز به الگو و طرح درست دارند، آدم‌هایی که خود تولید کننده نظریه هستند، باید گرفتار شک شوند تا بتوانند جواب  افرادی که گرفتار شک شدند را بدهند، اگر مخاطب  ما عام است، باید پیام تئاتر ساده و قابل فهم باشد، باید بتوانیم موضوعات فلسفی را در قالب تئاتر و با زبانی روان به مخاطبان ارائه دهیم.

«من کدامم» موجب ایجاد تفکر در مخاطب می‌شود

وی ادامه داد: ما آمادگی این را داریم که تئاتر «من کدامم» را در دانشگاه‌ها برگزار کنیم، این نوع تئاترها می‌تواند باعث ایجاد تفکر در مخاطب شود.

 انتهای پیام

 

captcha