به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایاننامه کارشناسیارشد با عنوان «بررسی روانشناختی اهداف امتحانات الهی در قرآن کریم» روز یکشنبه 6 اسفندماه جاری از ساعت 12:30 تا 13:30 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود.
بنابر این گزارش؛ این پایاننامه توسط عطیه شعاع، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن وحدیث نوشته شده و آقایان مصلاییپور و آشنا، اساتید راهنما و مشاور این پایاننامه هستند. این پایاننامه فردا از سوی دکتر اسودی به عنوان داور به نقد و بررسی گذاشته میشود.
نگارنده در این پایاننامه به اهداف امتحانات الهی اشاره و عنوان میکند که انسان دارای استعدادهای نهفته ای به نام فطرت است که با هدایتهای لازم و اختیار شکوفا میشود و جهان هستی مصنوع و مخلوق ربی است که همه زیباییهای هستی به طور مطلق در او تجلی یافته است و انسان برای تربیت شدن و شکوفایی استعدادها باید ربوبی شود؛ یعنی خداوند را به عنوان رب خود انتخاب نماید و از راه های مشروع برای رسیدن به معبود و به تعبیر قرآنی، قرب الهی تلاش نماید. یکی از راهبردهای اساسی در رسیدن به این اهداف، آزمایش الهی است که انسان با توجه به عنصر آگاهی و انتخاب میتواند در آزمونهای گوناگون شرکت نماید. این راهبرد تربیتی برای همه انسان ها حتمی و قطعی است. البته لازم به ذکر است که گاه انسانها در معرض آزمونهای بشری نیز قرار میگیرند که تمییز این دو مقوله میتواند بسیاری از ابهامات را برطرف نماید.
به باور نویسنده، مسئله آزمایش و ابتلاء یکی از اساسیترین مسائل زندگی انسان براساس سنت الهی در قرآن و روایات، است؛ آگاهی از اهداف و علل امتحان، انواع امتحان الهی و شناخت تفاوت آزمایشهای الهی و آزمونهای بشری برای انسان، نقش غیر قابل انکاری در رشد، سعادت و کمال او دارد. این بحث در کتب اخلاقی، روایی و تفسیری متناسب با آیات و روایات مرتبط تحت عنوان ابتلائات و یا مبحث اخلاقی به صورت موردی آمده است و به صورت مستقل مورد بحث قرار نگرفته است. لذا در این پایاننامه امتحان و آزمایش الهی از منظر متون اسلامی به ویژه قرآن کریم مورد شرح قرار گرفته و از زوایای مختلفی به آن نگریسته شده است.
نگارنده معتقد است، توجه به این نکته که هدف اساسی آزمایش آنها را در آزمایش الهی می توان به کمال رساندن انسان و کسب مراتبی از حیات طیبه و قرب الهی است و به همان میزانی که انسان مسیر کمال را طی میکند، به همان میزان آزمایشهای او سختتر و دشوارتر میشود و آزمایش یک امر حتمی، قطعی و همگانی است. در حالی که آزمونهای بشری میتوان گفت از لحاظ روانی برای اندازهگیری تفاوتهای فردی بین افراد یا تفاوتهایی که در مواقع مختلف در فردی به خصوص مشاهده میشود. زیرا معمولا انسان نسبت به باطن اشیاء جاهل است و امتحان و آزمایش، درصدد رفع ابهام و جهل خود، از واقعیت آن شیء است. به این صورت که هدف در امتحان این است که مجهولی را به معلوم تبدیل کنند میتوان به عنوان راهحل رفع هدف از امتحان ذکر کرد. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانهای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانهای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
انتهای پیام/