چهار اصل محوری سبک زندگی اسلامی از منظر امام محمدباقر(ع)
کد خبر: 3695299
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

چهار اصل محوری سبک زندگی اسلامی از منظر امام محمدباقر(ع)

گروه اجتماعی- استاد حوزه و دانشگاه مشهد گفت: قرآن محوری، بخشندگی، ارتباط با خدا و مبارزه با دشمن، چهار اصل محوری سبک زندگی اسلامی از منظر امام محمد باقر(ع) است.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص حدود تجمل و ساده زیستی از نگاه امام محمد باقر(ع)، ابراز کرد: یکی از صحابه نقل می‌کند زمانی که با دوستم به خانه امام محمدباقر(ع) رفته بودیم، هنگام ورود متوجه شدیم خانه مرتب است و پشتی و پرده دارد؛ امام نیز لباس‌های رنگی گل گلی قرمز پوشیده و ریش مبارک را خضاب کرده‌اند، بسیار تعجب کردیم بعد از آن که از خانه خارج می‌شدیم، امام گفتند فردا به پیش من بیایید  فردا که به محضر ایشان رفتیم، امام در یک اتاق ساده بودند و لباسی ساده به تن داشتند که امام فرمودند:« دیروز که به دیدار من آمدید من در خانه همسر جدیدم بودم وآن خانه، عروس خانم بود».

وی افزود: منظوراز ساده زیستی این نیست که زن و بچه‌هایمان را از همه چیزهای اولیه محروم کنیم، به عنوان نمونه، فرش نخریم و روی زمین بنشینیم، بلکه در واقع ساده زیستی حدودی دارد و تا زمانی که انسان دچار اسراف و تبذیر نشود، از حدود درست خارج نشده است.

استاد حوزه ودانشگاه مشهد ادامه داد: اسراف یعنی زیاده‌روی و تبذیر یعنی ولخرجی، به عنوان مثال فرد هم جارو برقی دارد و هم جارو شارژی در صورتی که یکی از آن‌ها  برای استفاده کافی است و اگر غیراز این باشد، ساده زیستی نیست.

فیض‌آبادی با اشاره به اینکه بحث حدود تجملات در قرآن کریم هم بیان شده است، عنوان کرد: در یکی از جنگ‌ها که غنیمت‌های زیادی به دست آمده بود، وقتی زنان پیغمبر(ص) به دنبال تجملات رفتند، آیه‌ای نازل شد که پیغمبر(ص) به زنانت بگو اگر دنبال زندگی دنیا و تجملات هستند مهریه‌هایشان را بده و با مهربانی رهایشان کن و اگر  دنبال آخرت و عمل صالح هستند، باید تجملات را کنار بگذارند.

چهاراصل محوری سبک زندگی اسلامی در سیره امام محمد باقر(ع)

وی با اشاره به اینکه قرآن محوری یکی از اصول سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت(ع) است، افزود: تمامی اهل‌بیت(ع) در سبک زندگی، درس و سخنرانی‌هایشان قرآن را محوریت کارهای خویش قرار داده بودند، از این رو امام محمدباقر(ع) نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

استاد حوزه ودانشگاه مشهد در خصوص دومین اصل محوری سبک زندگی اسلامی در سیره اهل بیت(ع)، گفت: یکی دیگر از اصول محوری سبک زندگی اسلامی، بخشندگی است در واقع تمامی اهل‌بیت(ع) بخشندگی نسبت به مردم را چه از حیث عاطفی، روانی و مالی در زندگی‌شان اصل قرار داده بودند.

فیض آبادی ادامه داد: سومین و چهارمین اصل محوری سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت(ع)، موضوع رابطه با خدا، عبادت و مبارزه با دشمن است که این موارد در همه زندگی اهل‌بیت(ع) پررنگ است.

نحوه برخورد امام محمد باقر(ع) با دشمنانشان

وی درخصوص نحوه برخورد امام محمد باقر(ع) با دشمنان‌شان، گفت: نحوه برخورد امام محمد باقر(ع) با دشمنان‌شان همراه با صعه صدر بود، به گونه‌ای که وقتی یک نفر به امام محمد باقر(ع) اهانت کرد وگفت: «تو گاوی امام گفتند من باقر هستم، بقر نیستم بعد دوباره آن فرد گفت مادرت آشپز است، پس از آن امام گفت آشپزی شغل همه مادرها است و در نهایت آن فرد فحشی داد وامام فرمودند این حرفی که می‌زنی اگر راست است خدا من را بیامرزد و اگر دروغ است خداوند شما را بیامرزد» که این فرد در نهایت با دیدن این واکنش‌ها از سمت امام محمدباقر(ع) مرید ایشان می‌شود.

نقش امام باقر(ع) در رشد علمی شیعه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام محمد باقر(ع)‌ به باقرالعلوم معروف هستند، بیان کرد: زمانی که درگیری بین بنی‌امیه و بنی‌عباس شکل گرفت، فضای خوبی به وجود آمد که امام محمد باقر(ع) از آن فرصت استفاده کردند، به گونه‌ای که ایشان دانشگاه تشکیل دادند و شروع به پرورش شاگردان کردند و در نهایت از این فضای استثنایی امام محمد باقر(ع) بهره بسیار بزرگی را بردند، به گونه‌ای که نقش امام باقر(ع) در رشد علمی شیعه به عنوان محور اصلی مطرح است.

راه‌های رسیدن به کمال از منظر امام محمد باقر(ع)

فیض آبادی در خصوص راه‌های رسیدن به کمال از منظر امام محمد باقر(ع)، گفت: به گفته امام محمد باقر(ع) اگر کسی بخواهد به کمال برسد باید سه ویژگی داشته باشد«الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرِ المَعيشَة » که اولین ویژگی آن تفقه در دین است یعنی دین‌دار بودن، مهم نیست فهم دین مهم است.

وی افزود: بعضی از انسان‌ها ظاهر دینی دارند ولی دین شناس نیستند، به عنوان نمونه اسلام خنده را رد نکرده و شادبودن را در کنار عبادت اصل قرار داده است ولی عده‌ای از انسان‌های متدین هستند که از شادی گریزان هستند که در واقع این افراد فهم دینی ندارند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه دومین راه رسیدن به کمال مدیریت اقتصادی است، عنوان کرد: همه انسان‌ها پولدار نیستند و همه انسان‌ها هم فقیر نیستند، اگر هر کسی خرج زندگی‌اش به اندازه درآمدش باشد و چشم وهمچشمی نکند ومدیریت اقتصادی داشته باشد، می‌تواند به کمال برسد.

استاد حوزه و دانشگاه مشهد در خصوص سومین راه رسیدن به کمال، گفت: زندگی پراز مشکلات است، اگر ما بتوانیم مشکلات را مدیریت و در برابر آن‌ها مقاومت کنیم، به کمال خواهیم رسید.

فیض‌آبادی در پایان گفت: ما همیشه فرهنگ اهل‌بیت(ع) را کنار می‌زنیم و به دنبال آن هستیم که دانشمندهای خارجی چه گفته‌اند در حالی که سیره گفتاری اهل‌بیت(ع) برای درخشندگی اسلام بسیارمهم است.

 

 انتهای پیام

captcha