تهیه آرشیوی غنی از تلاوت قاریان مشهد
کد خبر: 3695991
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
احمد ابوالقاسمی عنوان کرد:

تهیه آرشیوی غنی از تلاوت قاریان مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر رادیو قرآن با تأکید بر این نکته که امروز طلایی‌ترین دوران تلاوت ایران است، گفت: قاریان خوب و تجربیات ارزشمندی در سطح کشور و به‌ویژه در مشهد داریم که باید آثار این قاریان به صورت استودیویی ضبط شود و زمینه این اقدام فراهم شده است و طی چند سال آینده آرشیویی بسیار قوی و گرانقیمت از تلاوت قاریان خوب مشهد در دسترس قرار خواهد گرفت.

احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در مورد امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جامعه قاریان قرآن مشهد و رادیو قرآن که 10 اسفندماه در مشهد صورت گرفت، ابراز کرد: این تفاهم‌نامه به منظور بهره‌برداری از امکانات استودیوی ضبط تلاوت قرآن جامعه قاریان قرآن مشهد و تولید آثار قرآنی برای پخش از رادیو قرآن به امضاء رسید.

دوران طلایی تلاوت در ایران/ تراز بالای مشهد در تلاوت
وی در ادامه با بیان اینکه امروز طلایی‌ترین ایام برای تلاوت قرآن جمهوری اسلامی ایران است که می‌شد، تصور کرد، افزود: رشد بسیار خوبی در زمینه قرآن اتفاق افتاده است و شاهد تعدد قاریان خوب در شهرهای مختلف کشور و به ویژه شهر مشهد که از قدیم دارای تراز بسیار عالی در تلاوت قرآن بوده، هستیم.
ابوالقاسمی اضافه کرد: این شرایط موجود می طلبد که بسیاری از تلاوت‌های این قاریان توانمند به ویژه به صورت استودیویی تولید شود، به‌خصوص که این افراد در حرم رضوی هم تلاوت‌های خوبی از جمله به صورت مجلسی دارند.
وی بیان کرد: حتی در کنار این موارد باید گفت در این شهر محافل و جلسات قرآن به وفور یافت می‌شود و تلاوت های نابی انجام می‌گیرد لذا قطعا اگر نتوانیم در این چند سال این آثار را ضبط کنیم شاید در آینده این انگیزه قوی حضور در عرصه تلاوت و فعالیت های قرآنی دیگر در جوانان ما وجود نداشته باشد حتی اگر این احتمال 5 درصد باشد باز هم نوعی ضعف است.
مدیر رادیو قرآن با تأکید بر این نکته که در حال حاضر طلایی‌ترین دوران تلاوت ایران است، اضافه کرد: تجربیات مطلوبی به دست آمده است و قاریان خوبی داریم که بخشی از این قاریان خوب و تجربیات ارزشمند در مشهد است.

تهیه آرشیویی قوی از تلاوت قاریان مشهد
وی در ادامه این مطلب گفت: از طرفی تقریبا همه این تلاوت ها باید ضبط شود و چون امکان حضور مستقیم رادیو قرآن به عنوان رسانه‌ای که تلاش دارد تا تلاوت‌های قرآنی را که در کشور اجرا می شود، ضبط کند، خیلی سخت بود لذا به این نتیجه رسیدیم با توجه به امکانات خوب استودیویی که در مشهد ایجاد شده است از دوستان خواهش کنیم تا به ما کمک کنند تا این تلاوت ها ضبط شود و تولیدات‌مان افزایش یابد.

تهیه آرشیویی قوی از تلاوت قاریان مشهد
وی در همین زمینه افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری میان جامعه قاریان قرآن مشهد و رادیو قرآن به امضاء رسید و به نظرم در آینده اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و طی یکی دو سال آینده به یک آرشیو بسیار قوی و گرانقیمت از تلاوت قاریان خوب مشهد دسترسی پیدا خواهیم کرد.
ابوالقاسمی در مورد سطح فنی استودیوی ضبط تلاوت نغمه‌های آسمانی جامعه قاریان قرآن مشهد با بیان اینکه این استودیو یک سری تجهیزات فنی لازم دارد، اظهار کرد: البته از تجهیزات خوبی هم برخوردار است و از نظر آکوستیک نسبتا خوب و قابل پذیرش برای تولید است.

قابلیت‌های خوب فنی استودیوی نغمه‌های آسمانی
وی ادامه داد: همچنین نرم افزار این استودیو بسیار پیشرفته است، میکروفن‌ها خوب و فضای استودیو معنوی و روحانی است و می توان تولیدات صوتی و تصویری خوبی انجام داد، به نظرم همه عناصری که در تولید تلاوت قرآنی مطلوب لازم است در این استودیو وجود دارد.
مدیر رادیو قرآن در مورد اقدام بعدی، پس از عقد تفاهم‌نامه نیز گفت: از آن جهت که ما یک دستورالعمل‌ها و سیاست هایی برای پخش داریم در ابتدا باید نیازمندی‌های رادیو قرآن مشخص شود.
وی در همین زمینه توضیح داد: یکی از آن موارد زمان تلاوت است، تلاوت باید از نظر زمانی مناسب و قابلیت پخش را داشته باشد، مثلا برای یک تلاوت 30 دقیقه ای استودیویی نمی‌شود داخل کنداکتور جایی پیدا کرد، ولی تلاوت هایی بین 12 تا 20 دقیقه برای مناسبت‌های مختلف قابلیت پخش دارند.

آشنایی قاریان با قوانین ضبط استودیویی
ابوالقاسمی تشریح کرد: نداشتن این قوانین و آیین‌نامه که در دسترس دوستان باشد سبب شده است که حتی برخی قاریان محصولات قرآنی را هم تولید کنند بدون آنکه سیاست‌های پخش را بدانند، در نتیجه نمی توان در کمربندهای هفتگی جایی برای این تلاوت قرار داد و خیلی مورد استفاده ندارد.
وی با بیان اینکه تلاوت در استودیو خود مهارت لازم دارد و بعضا دوستان نمی‌توانند این تطبیق را ایجاد کنند، گفت: در واقع استودیو فضای خاصی دارد که قاری بعد از انجام چند تلاوت تازه با آن آشنا می شود و این‌ موارد باید در ضبط مدنظر قرار گیرد چون ما تولید می‌کنیم که به پخش برسانیم.

انتهای پیام

captcha