مرگ؛ واقعیتی گریزناپذیر/رام کردن دل با یاد مرگ
کد خبر: 3698053
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
درس‌هایی از نهج‌البلاغه به قلم آیت‌الله میرعمادی/

مرگ؛ واقعیتی گریزناپذیر/رام کردن دل با یاد مرگ

گروه معارف ـ آیت‌الله میرعمادی گفت: با توجه به نامه 31 امام علی(ع) در نهج‌البلاغه مرگ برای هر انسانی، یک واقعیت گریزناپذیر است و غفلت از آن، دل را در وادیِ پُرسنگلاخ آرزوهای بی‎جا، شهوت، تخیلات و توهمات، سرگردان و حیران می‌سازد. فقط یاد مرگ است که دل را مهار می‌کند و از حیرت در وادی ضلالت، باز می‎دارد لذا یاد مرگ، باید چنان در ما رسوخ کند که قلب‎مان به کوچ کردن از این دنیا و فانی شدن اقرار نماید.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در سلسله مباحثی تحت عنوان «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» عنوان داشته است: در بخشی از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن‌مجتبی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه امده است: «وَ ذَلِلّهُ بِذِکرِ المَوتِ وَ قَرّرهُ بِالفَنَاءِ؛ دل را به یاد مرگ، رام کن و آن‌را به اقرار به فنا وادار نما» و این بیانگر این مسئله است که قلب انسان به‌واسطه مظاهر دنیوی همچون کبر و خودخواهی، شهوت و هواهای نفسانی سرکش و طغیان‌گر می‌شود، تنها چیزی‌که می‌تواند آن‌را رام کند یاد مرگ است.
قلبی که به یاد مرگ، مهار نشود سرکش است و همچون پلنگ خون‌خوار، انسان را می‌بلعد. این دل، همواره با انسان در جنگ و جدال و ستیز و قیل و قال است، این در حالی‎است که بابا طاهر عریان در این رابطه در شعری گفته است: «مگر شیر و پلنگی ای دل ای دل/به مُو دائم به جنگی ای دل ای دل/اگر دستم رسی خونت بریزم/ببینم تا چه رنگی ای دل ای دل».

رام کردن دل با یاد مرگ

مرگ برای هر انسانی، یک واقعیت گریزناپذیر است.غفلت از آن، دل را در وادیِ پُرسنگلاخ آرزوهای بی‎جا، شهوت، تخیلات و توهمات، سرگردان و حیران می‌سازد. فقط یاد مرگ است که دل را مهار می‌کند و از حیرت در وادی ضلالت، باز می‎دارد.
یاد مرگ، باید چنان در ما رسوخ کند که قلب‎مان به کوچ کردن از این دنیا و فانی شدن اقرار نماید.با تبکر و اندیشه‎ورزی باید به عمق این آیه شریفه پی ببریم که :«کُلُّ مَن عَلَیهَا فَانِ* وَ یَبقَی وَجهُ رَبَکَ ذُو الجَلالِ وَالاکرَامِ؛ هر که در روی زمین است، دست‌خوش مرگ و فناست و باقی، ذاتِ پروردگاری است که صاحب جلال و عظمت است».

بینا کردن دل با حوادث روزگار

امام علی(ع) همچنین در این نامه ادامه داده است: «وَ بَصِرهُ فَجَائِعَ الدُّنیَا... ؛ دل را به فجایع دنیا، بصیر و بینا کن و او را صولت روزگار و دگرگونی شب و روز، بترسان» که این بیانگر این مسئله است که دیده گشودن به حوادث و فجایع دنیا، انسان را از کوردلی نجات می‌دهد ، از همین رو هر انسانِ هوشیار باید آفت ها و حوادث تلخ دنیا را در برابر چشمِ دل قرار دهد تا بدین وسیله عبرت بگیرد و از کوری، رهایی یابد.
عوامل و حوادثی که به ما عبرت بدهد فراوان هستند. فقط کافی است عبرت‌آموزی کنیم؛ به تعبیر امام علی(ع): «مَا اَکثَرَ العِبَرَو اَقَلَ الاِعتِبَار؛ چه‌قدر عبرت‌ها بسیار و عبرت گرفتن کم است».

انتهای پیام

captcha