آیةالکرسی؛ سید آیات قرآن/ کرسی و عرش از مرتبه‌های علم خداوند
کد خبر: 3698770
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
ویسکرمی مطرح کرد:

آیةالکرسی؛ سید آیات قرآن/ کرسی و عرش از مرتبه‌های علم خداوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که واژه کرسی در آیةالکرسی در سیاق علم خدا قرار گرفته است، گفت: در این راستا کرسی و عرش از مراتب علم خدا هستند.

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفسیری آیه ۲۵۵ سوره بقره «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ» که به آیةالکرسی معروف است، اظهارکرد: بنابر روایات این آیه موجب حفظ از شر شیطان شده و برترین آیات قرآن است.
وی افزود: بنابر معنای ظاهری آیةالکرسی برداشت می‌شود که خداوند همان خدایی است که جز او خدایی نیست، نه سست می‌شود و نه خستگی او را فرا می‌گیرد، آن‌چه در آسمان و زمین است همه ازآن اوست، کرسی او آسمان و زمین را در برگرفته و حفظ آسمان و زمین او را خسته نمی‌کند.
ویسکرمی در مورد ثواب قرائت آیة‌الکرسی، خاطرنشان کرد: خواندن آیة‌الکرسی معادل ثلث قرآن است و کسی‌که اول شب آن‌را بخواند شیطان به او نزدیک نمی‌شود.

آیةالکرسی فقط به آیه ۲۵۵ سوره بقره ختم می‌شود

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در بسیاری از روایات آمده است که منظور از آیة‌الکرسی فقط آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره است زیرا تعبیر به کرسی فقط در آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره آمده است.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: در برخی روایات آمده است که آیة‌الکرسی ۵۰ کلمه است و آیه ۲۵۵ بقره نیز ۵۰ کلمه است لذا بنابر دلائل مختلف آیة‌الکرسی فقط آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره است.
وی با بیان این‌که اگر کسی اهمیت آیة‌الکرسی را بفهمد از خواندن آن غافل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این آیه در خصوص معنای کرسی صحبت به میان آمده است،کمااینکه این آیه حی بودن خداوند را معرفی می‌کند.

حی؛ از صفات کمال و اسماء ذاتی خداوند

ویسکرمی با بیان این‌که کلمه حی در این آیه از صفات کمال بوده و یکی‌از اسماء ذاتی خداوند است، تصریح کرد: کلمه قیوم در این راستا بدین معناست که نگهدارنده ذاتی عالم خداوند است پس هرچه در آسمان‌‌ها و زمین است ازآن اوست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شفاعت ذاتی در انحصار خداوند است، تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه در برابر موجودات امکانی، اوصاف ذاتی خود را به‌صورت ساده بیان می‌کند و ما باید به این فهم برسیم که از موجودی صحبت می‌کنیم که فقط هستی آن را درک می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha