ضرورت مطالعه تاریخ و آثار اقوام و گذشتگان
کد خبر: 3698980
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
//درس‌هایی از نهج‌البلاغه به قلم آیت‌الله میرعمادی//

ضرورت مطالعه تاریخ و آثار اقوام و گذشتگان

گروه معارف ـ آیت‌الله میرعمادی گفت: امام علی(ع) شیوه تربیتیِ عبرت‌آموزی از گذشتگان را از قرآن، آموخته است، چون قرآن‌کریم، در آیات متعددی، سرگذشت پیشنیان را یادآور می‌شود و از مردم می‌خواهد که در حال و روز آنان تدبر کنند و عبرت بیاموزند کمااینکه آیه کریمه «قُل سِیرُوا فِیّ الاَرضِ ثُمَّ انظُرُوا کَیفَ کَانَ عَاقِبَهُ الُمکَذَّبِینَ» به صراحت از مردم می‌خواهد که در زمین بگردید و با مطالعه تاریخ اقوام گذشته، از آنان پند بگیرید.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در سلسله مباحثی تحت عنوان «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» در رابطه‌با ضرورت مطالعه تاریخ و آثار اقوام و پادشاهان، گفت: امام علی(ع) در بخشی از نامه 31 خود در نهج‌البلاغه فرموده است: «وَ سِرفِی دِیَارِهِم وَ آثَارِهِم فَانظُر فِیمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انتَقَلُوا وَ اَینَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَاِنَّکَ تَجِدُهُم قَدِ انتَقَلُوا عَنِ الاَحِبَّه وَ حَلُّوا دَارَ دِیَارَ الغُربَهِ؛ در دیار و آثار گذشتگان سیر کن، پس بنگر در آ‌ن‌چه انجام دادند و از آن‌چه نقل مکان کردند و در کجا بار گشودند و در کجا فرود آمدند، بنگر آنان را می‌یابی که از کنار دوستان، رخت بربستند و در خانه غربت فرود آمدند.
برای تدبر در کاروان گذشتگان، چاره‌ای جز آشنایی با تاریخ آنان نیست، از این‌رو لازم است که به سیر و سیاحت بپردازیم و از نزدیک، جایگاه آنان را بشناسیم یا در کتاب‌های تاریخی معتبر، پست و بلند روزگارشان را مطالعه نماییم‌. دیدن و یا مطالعه سرزمین فراعنه و اهرام مصر، پادشاهان هخامنشی که روزگاری شکوه مثال‌زدنی داشتند و کوسِ «انا ربکم الاعلی» سر می‌دادند و مردم را به بردگی و خواری کشیده بودند و اکنون سلطه‌ای بر هیچ کس ـ حتی موری ـ ندارند، صحنه عبرت‌آموزی است.

درس شانزدهم ////ضرورت مطالعه تاریخ و آثار اقوام و گذشتگان

همین‌طور، مشاهده کاخ‌ها و بناهای بسیار عظیم مانند تخت جمشید که صاحبان‌شان، می‌پنداشتند برای همیشه باقی‌اند، اما اکنون در دیار خاموشان خفته اند و سقف های بناهایشان فرو ریخته است.چون مرغ بر این کنگره تا کی بتوان بود یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم.
امیرمؤمنان علی(ع) این شیوه تربیتیِ عبرت‌آموزی از گذشتگان را از قرآن، آموخته است، چون قرآن‌کریم، در آیات متعددی، سرگذشت پیشنیان را یادآور می‌شود و از مردم می‌خواهد که در حال و روز آنان تدبر کنند و عبرت بیاموزند.آیه کریمه «قُل سِیرُوا فِیّ الاَرضِ ثُمَّ انظُرُوا کَیفَ کَانَ عَاقِبَهُ الُمکَذَّبِینَ» به صراحت از مردم می‌خواهد که در زمین بگردید و با مطالعه تاریخ اقوام گذشته، از آنان پند بگیرید.
قرآن برای نمونه، سرنوشتِ چند قوم را که شوکت و عظمتی داشتند و صاحبان مال و منال و سلطنت فراوان بودند، مثال می‌زند: یکی قوم عاد که کاخ‌هایی باعظمت بر ستون‌های محکم، بنا کرده بودند و شهری ساخته بودند که در جهان، نظیر نداشت. اما سرانجام در اثر طغیان و ناسپاسی، همه چیز از آنان، ستانده شد و عذاب الهی، آنان را در هم کوبید.

انتهای پیام

captcha