قاریان همیشه قدردان اساتید خود باشند/ قرائت قرآن راهی برای رهایی اموات از سختی برزخ
کد خبر: 3700232
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
حجت الاسلام شجاع:

قاریان همیشه قدردان اساتید خود باشند/ قرائت قرآن راهی برای رهایی اموات از سختی برزخ

گروه مسابقات ـ مسئول اداره امور قرآن آستان مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) با ابراز گلایه از اینکه برخی از قاریان با دریافت رتبه ملی و بین المللی اساتید خود را فراموش می کنند، اظهار کرد:شما که به عنوان قاریان آینده خواهید بود باید چه در زمان حضور و غیاب اساتیدتان قدردان آنها باشید.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق؛ دومین کلاس آموزشی اخلاق قرآنی حجت الاسلام مهدی شجاع، مسئول اداره امور قرآن آستان مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) صبح امروز، 24اسفندماه در فضای باز و متفاوت و یکی از بوستان های شهر کربلا برگزار شد.
وی با اشاره به احکام سوره های عزائم، اظهار کرد: این سوره‌هایی هستند که سجده واجب دارد و قرائت تمام سوره بر فردی که غسل واجب دارد اشکال دارد.
شجاع با اشاره به دیگر احکام سوره هایی که سجده واجب دارند،.اظهار کرد: رعایت احترام به قرآن کریم از دیگر شرایط و آداب تلاوت قرآن است. بی‌احترامی به قرآن حرام است، هرچیزی که مصداق بی احترامی به قرآن باشد حرام است.

قاریان همیشه قدردان اساتید خود باشند/ قرائت قرآن راهی برای رهایی اموات از سختی برزخ
این قاری قرآن ادامه داد:ملاک در شنیدن آیه سجده دار تمام آیه است و در سجده برای آیات سجده دار وضو، استقبال قبله و ذکر لازم نیست. این سوره‌های سجده دار شامل نجم، علق، سجده و فصلت است.
مسئول اداره امور قرآن آستان مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به بیان احکام قرائت سوره ها در نماز، بیان کرد: خواندن سوره حمد در نماز واجب است و بعد از آن باید سوره کامل قرآئت شود که این وجه تمایز ما با اهل سنت است. اگر وقت نماز تنگ باشد و یا ترس از قرائت سوره به دلایلی چون ضرر جانی و ... باشد، می تواند سوره را نخواند.
وی با اشاره به بحث جهر و اخقات، عنوان کرد: آقایان باید نماز صبح ومغرب را با جهر صدا(صدای بلند) بخوانده شود و نماز ظهر و عصر را با اخفات صدا(صدای کوتاه) قرائت کنند. خواندن قرآن با صدای بلند در مکان عمومی جایز نیست جز قران پیش از اذان.

قاریان همیشه قدردان اساتید خود باشند/ قرائت قرآن راهی برای رهایی اموات از سختی برزخ
شجاع با تأکید بر برگزاری نماز جماعت، اظهار کرد: هنگام تزاحم محافل قرآن با نماز جماعت، اقامه نماز اولویت دارد و بی‌اعتنایی به نماز جماعت مسلمانان حرام است.
این قاری قرآن با اشاره به مسئله روز دریافت حق الزحمه قاریان، اظهار کرد: در احکام آمده است، مزد گرفتن برای آموزش قرآن جایز است اما نباید این مبلغ و هزینه طی شود. همچنین گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن جایز هست اما طی نشود.
وی عنوان کرد: خواندن قرآن توسط بانوان چون مفسده در پی دارد حرام است. شنیدن صدای زن حرام است، از باورهای اشتباه ما این است که تنها در هنگام عزاداری برای درگذشتگان قرائت قرآن انجام می‌شود، در حالی که یکی از راه‌های رهایی از شدت و سختی‌های عالم برزخ و فشار قبر برای اموات قرائت قرآن است. بنابراین هرچند صفحه‌ای از آیات قرآن را می خوانید ثواب آن را به ارواح مؤمین و مؤمنات هدیه کنید.
شجاع تأکید کرد: راه رهایی از سختی و عذاب عالم برزخ، صدقات جاریه است که از جمله این صدقات جاریه آموزش قرآن است که ثواب آن به اموات می‌رسد.
وی افزود: باید با نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه و توسعه آن و برپایی محافل قرآن هراه با تدبر و عملیاتی کردن موازین آن، جامعه را به سمت و سوی قران بیش از پیش هدایت کنیم. چرا باید بیشترین حجم خواندن قرآن در میا مردم تنها طی ماه مبارک رمضان باشد.
شجاع با اشاره به درک جایگاه اساتید قرآن و قدردانی از زحمات آنها، اظهار کرد: متأسفانه برخی از قاریان هنگامی که حائز رتبه می شوند اساتید خود را فراموش می کنند و با احترام از اساتیدشان یاد نمی‌کنند و حال آنکه باید از تمامی اساتید حتی آنهایی که به شما روخوانی و روانخوانی قرآن را آموزش داده‌اند سپاسگزار باشید و مبادا دچار خود برتر بینی شوید.
وی در پایان تأکید کرد: نسبت به نماز کاهل نباشید. همچنین نسبت به نماز جماعت اهمیت دهید. رسیدم به درجات سعادت دنیا و آخرت و راه اتصال به خدا، نماز و توجه به عملیاتی کردن فرامین قرآنی و تمامی دستورهای دین است.
یادآور می شود، مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از 22 تا 28 اسفندماه در کربلای معلی برگزار می‌شود.


انتهای پیام

captcha