چگونه بفهمیم به تقوا نزدیک‌تریم
کد خبر: 3701905
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
ذکر/

چگونه بفهمیم به تقوا نزدیک‌تریم

گروه معارف ـ ابتدا به قلب خود رجوع کنید و ببینید آیا حریمی برای خدا قائل است؟ اگر چنین حرمت‌گذاری را احساس کردید بدانید بحمدالله به تقوای الهی نزدیک شده‌اید

به گزارش ایکنا از خوزستان، کلمه تقوی و مشتقات آن را در آیات بسیاری از قرآن کریم خوانده‌ایم؛ یکی از این آیات آیه 18 از سوره حشر است:

«يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَ لۡتَنظُرۡ نَفۡسٌ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٍ ۖ وَ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ»

اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از خدا پروا داريد؛ و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا[ى خود] از پيش چه فرستاده است؛و[باز] از خدا بترسيد در حقيقت،خدا به آنچه مى كنيد آگاه است.
 
در ارتباط با اینکه تقوی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد، بحث‌های زیادی در کتاب‌های مربوطه صورت گرفته است. شهید مطهری در این باره اظهار می‌کند: ما در بارگاه الهی هستيم؛ لذا بايد خودمان را آنچنان حفظ و نگه‌داری كنيم كه در شأن حضور عندالله باشد؛ يعنی آن‌ مقام و جايگاه الهی نگه داشته شود.

در یکی از کتب ارزشمند شرح نهج البلاغه، معیار جالب توجهی برای سنجش تقوی در زندگی معرفی شده است:

شما ابتدا به قلب خود رجوع کنید و ببینید آیا حریمی برای خدا قائل است؟ اگر چنین حرمت‌گذاری را احساس کردید بدانید بحمدالله به تقوای الهی نزدیک شده‌اید. هر چه شدت این حرمت نگه داشتن شدیدتر باشد، به تقوای الهی شدیدتری دست یافته‌اید. اگر انسان بر رعایت حریم الهی غفلتش زیاد است، بداند که تقوای الهی‌اش ضعیف شده است و اصلاً نمی‌فهمد رعایت حرام و حلال الهی بر زندگی‌اش چه معنایی دارد.

اگر احساس کردید در انجام هر چه میلتان می‌کشد خود را آزاد احساس می‌کنید بدانید که از تقوا بهره‌ای نبرده‌اید و نیروی بازدارنده و کنترل کننده تقوا در صحنه جان شما نیست.

منابع:

«فرزندم این چنین باید بود»(ج 1)، اصغر طاهر زاده

انتهای پیام

captcha