كاری از دست تو برنمی‌آيد مگر اينكه ...
کد خبر: 3702130
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
ذکر/

كاری از دست تو برنمی‌آيد مگر اينكه ...

گروه معارف ـ همه افراد بشر بندگان اويند و او مالك و مدبر همه است، چيزى كه هست، شيطان را بر افرادى كه خودشان ميل به پيروى او دارند و سرنوشت خود را به دست او سپرده اند مسلط فرموده است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، خداوند در آیه 42 سوره مبارک حجر در پاسخ به ادعای شیطان که گفت: پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى ‏آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت، می‌فرماید:

«إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ» هرگز تو را بر بندگان من تسلط و غلبه نخواهد بود؛ به جز گمراهانی که تو را پیروی کردند.

نکته آیه این است که غلبه و سلطه گاه برای شیطان به وجود می‌آید و آن زمانی اتفاق می‌افتد که به دنبال گام‌های شیطان برویم، آن‌گاه غلبه با اوست؛ یعنی راه غلبه شیطان را خودمان به رویش باز می‌کنیم.

به گفته علامه طباطبایی همه افراد بشر بندگان اويند و او مالك و مدبر همه است، چيزى كه هست، شيطان را بر افرادى كه خودشان ميل به پيروى او دارند و سرنوشت خود را به دست او سپرده اند مسلط فرموده، اينهايند كه ابليس بر آنان حكمفرمايى دارد.

آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر این آیه بیان می‌کند: فرمود: ان عبادي ليس لك عليهم سلطان(قدرتی بر بندگان من نداری) تو هی تند و تند می‌گويی «لاغوين» (گمراه می کنم) و ... كاری از دست تو برنمی‌آيد؛ مگر اينكه خود اينها بيايند تحت ولايت تو. مگر كسی با سوء اختیار خودش گمراه بشود و تحت ولايت تو بيايد.

از تو هيچ كاری ساخته نيست هيچ سلطنتی نداری؛ مگر نسبت به يك گروه خاص آن هم گروهی كه با سوء اختيار خود به دنبال تو راه افتادند نه تو آنها را كشاندی.

(انسان) دعوتنامه عقل و فطرت و وحی و رسالت و اينها را دريافت كرده بنابراين اين چه سلطه‌ای است كه ابليس بر آنها دارد؟ پس يا معصيت نيست يا اگر معصيت است به سوء اختيار خود افراد است. دعوت انبياء هست، دعوت اوليا هست، دعوت فطرت هست، دعوت عقل هست، تصميم گيری با خود انسان هست اگر چند نفر افت و خيز داشتند خودشان به دنبال تو(شیطان) راه افتادند.

 

منبع:

تفسیر المیزان، علامه طباطبایی

درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی(سوره حجر)

انتهای پیام

captcha