تلاوت پویا ،خلق ابتکارو دعوت به فهم از برکات تلاوت معنا محور+صوت و عکس
کد خبر: 3702402
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

تلاوت پویا ،خلق ابتکارو دعوت به فهم از برکات تلاوت معنا محور+صوت و عکس

گروه جلسات و محافل ــ سعید پرویزی با بیان اینکه تلاوت معنامحور، تلاوت را تا حدودی از کلیشه خارج می‌کند گفت: از دیگر خصوصیات این تلاوت‌ها این است که مستمع را هر لحظه به خواندن ترجمه وامی داریم و ممکن است مستمع تا یک ساعت یا ساعت ها هم پشت رحل باشد ولی اصلا متوجه گذر زمان نباشد . اینها همه از برکات تلاوت معنا محور است.

تلاوت پویا ،خلق ابتکارو دعوت به فهم از برکات تلاوت معنا محور+صوت و عکس

به گزارش ایکنا؛ اولین جلسه قرآن سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان،  روز گذشته 9 فروردین ماه از ساعت ۱۷:۳۰ تا 22 و در زمانی که اکثر جلسات قرآنی تعطیل است، در شهرک ولیعصر(عج)، خیابان حیدری شمالی، کوچه هاشمی، پلاک ۳۵ با حضور مسعود نوری، قاری ممتاز کشورمان و قاریان از شهریار برگزار شد.

در این جلسه صمیمی، ابتدا اعضای خردسال جلسه به ارائه تلاوت های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و پرویزی نکات صوت و لحنی آنها را نفس به نفس متذکر شد.

سعید پرویزی با بیان اینکه بعضی چیزها قابل تقلید نیست گفت: به عنوان مثال مصطفی اسماعیل در یک تلاوت 5 فراز اوج، پشت سر هم خوانده است؛ اما قاری نباید به صدایش فشار بیاورد و باید خودش، هوای صدایش را داشته باشد. بشرطی پا به پای مصطفی اسماعیل بخواند که توانایی صوتش به آن حد برسد. قاری اگر احساس می‌کند به صدایش فشار وارد می شود، اکتاو پایین همان فراز را بخواند. نه اینکه به هرقیمتی که شد همه اوج ها را بخواند. به اوضاع لحظه به لحظه صدایش واقف باشد و سلامت صوتش همیشه مد نظرش باشد.

تلاوت پویا ،خلق ابتکارو دعوت به فهم از برکات تلاوت معنا محور+صوت و عکس

این قاری بین‌المللی در ادامه در تحلیل تلاوت یکی از شاگردانش گفت: قاری ای که می‌خواهد معنا محور بخواند، باید به سه وجه توجه داشته باشد. اول به سیاق آیه باید توجه کند که آیه در چه فضایی است. آیا در فضای موعظه، تهدید، تبشیر، حماسه و...است یا خیر.  دوم، جملات و شبه جملات است که حتی المقدور مطابق با احساس هر جمله بخواند،جملات را از هم تمییز بدهد و نکته ظریف دیگر اینکه کلمه ای که در جمله اصطلاحاً در قله معنایی قرار دارد را تشخیص دهد و در تلاوت خود، حتی المکان بروز دهد. وجه سوم کلمات است که میزان حس و حال و ارزش معنایی و تأکیدی هر کلمه را بداند و حتی المقدور سعی کند مطابق با خصوصیات معنایی و ظرفیت تنغیمی و میزان ارزش آن کلمه  در جمله، آن را بخواند .

سعید پرویزی در ادامه تاکید کرد: اگر این ها در تلاوت اعمال شود ، قطعا تلاوت عاری از تکرار نغمات می شود و به تحرک و پویایی می‌رسد. تلاوتی که هر لحظه زنده است و آهنگ ها از آیات فرمان می‌گیرند و در این اثنا الحانی جدید و مبتکرانه نیز ممکن است خلق شود و این احترام به معنا چقدر زیباست ، تا جاییکه حتی در این راستا اگر فرازی با کمی نقص در اجرا نیز مواجه شود، باز هم با ارزش و قابل تحسین است.

تلاوت پویا ،خلق ابتکارو دعوت به فهم از برکات تلاوت معنا محور+صوت و عکس

وی در ادامه با بیان اینکه اینها همه دست به دست هم می‌دهند که تلاوت تا حدودی خارج از کلیشه باشد و غیر قابل حدس باشد تصریح کرد: از دیگر خصوصیات این تلاوتها این است که مستمع را هر لحظه به خواندن ترجمه وامی داریم و ممکن است مستمع تا یک ساعت یا ساعت ها هم پشت رحل باشد ولی اصلا متوجه گذر زمان نباشد . اینها همه از برکات تلاوت معنا محور است.

با رسیدن به اوقات شرعی اذان مغرب و عشاء، نماز جماعت به اقامه یکی از اعضای جلسه که از طلاب حوزوی بود اقامه شد. پس از اقامه نماز، مسعود نوری، مهمان این جلسه، دقایقی به تلاوت آیاتی از سوره های زمر و غافر پرداخت و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. همچنین در پایان این جلسه، سعید پرویزی به مدت یک ساعت به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

در ادامه تلاوت مسعود نوری و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

کد

انتهای پیام

 

captcha