مسجد «دیوریغی» ترکیه بازسازی می‌شود
کد خبر: 3703865
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

مسجد «دیوریغی» ترکیه بازسازی می‌شود

گروه بین‌الملل ـ مسجد بزرگ و تاریخی «دیوریغی» در شهر «سیواس» ترکیه که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به همت مقامات این کشور تا انتهای سال آینده بازسازی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازسازی مسجد تاریخی «دیوریغی» ترکیه

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری yenisafak.com؛ استاندار استان «سیواس» ترکیه در خصوص بازسازی این مسجد تاریخی گفت: بازسازی این مسجد با هدف رونق‌بخشی به آن و در نهایت دقت برای ماندگاری چند هزار ساله صورت می‌گیرد.

مقدر أر، مدیرکل شرکت بازسازی این مسجد نیز گفت: به زودی پوشش سربی که در سقف مسجد در سال 1940 میلادی قرار داده شده بود و نیز طبقه چوبی برای رسیدن به بخش اصلی سقف، تفکیک و طبق اصل آن بازسازی می‌گردد.

وی افزود: داربست آهنی که در اطراف مسجد قرار داده شده، پس از تکمیل فعالیت‌های بازسازی، برداشته خواهد شد و این داربست برای محافظت از مسجد از باران، باد و گرمای خورشیدی در دوره بازسازی قرار داده شده است.

دانشمندان اروپایی معتقدند که این مسجد مشابه کاخ مششهور «الحمراء» در شهر «گرانادا» اسپانیا است و نام «حمراء آناتولی» بر روی آن نهاده‌اند.

یادآوری می‌شود، مسجد بزرگ «دیوریغی» واقع در منطقه دیوریغی در شهر سیواس است كه ىر سال 1228 ميلادی ساخته شد. تکنیک پیچیده و خلاقانه‌ معماری این سقف و مجسمه‌های زینتی فراوانی که در سه درگاه آن قرارگرفته است از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شاهکار معماری اسلامی است. این مکان در سال ۱۹۸۵ میلادی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

انتهای پیام

captcha