سازمان ملل: شرایط بازگشت روهینگیایی‌ها مهیا نیست
کد خبر: 3703874
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

سازمان ملل: شرایط بازگشت روهینگیایی‌ها مهیا نیست

گروه بین الملل - یک مقام ارشد سازمان ملل متحد پس از بازید از میانمار، گفت: این کشور آمادگی پذیرش آوارگان مسلمان روهینگیا که قصد بازگشت دارند را ندارد.

میانمار برای بازگشت پناهندگان روهینگیا آمادگی ندارد/ انگلیسی 

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز؛ اورسولا مولر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، پس از یک سفر شش روزه به میانمار، گفت: با توجه به آنچه دیدم و از مردم شنیدم و به دلیل عدم دسترسی به خدمات درمانی، ناامنی و جابه جایی‌های مدام آوارگان، شرایط برای بازگشت آن‌ها مساعد نیست.

بخشی از مشکل این است که میانمار حداقل 55 روستا را که در جریان خشونت‌ها تخلیه شده بودند، تخریب کرده است. هر چند دولت میانمار اعلام کرده که این تخریب‌ها برای پذیرش و اسکان مجدد پناهندگان صورت گرفته است.

سال گذشته در پی سرکوب مسلمانان روهینگیا و بیرون راندن نزدیک به 700 هزار مسلمان ساکن ایالت راخین میانمار به بنگلادش، سازمان ملل این کشور را به پاکسازی قومی متهم کرد.

چندی پیش و در نتیجه فشار افکار عمومی جهانی دولت میانمار متعهد شد همه تلاش خود را بکند که بازگشت آوارگان طبق توافقنامه‌ای که با بنگلادش در ماه نوامبر امضا کرده است، به صورت عادلانه و با امنیت بالا صورت بگیرد.

میانمار تاکنون اجازه بازگشت چند صد پناهنده مسلمان روهینگیا را صادر کرده است. ماه گذشته یکی از مقاملات میانمار اعلام کرد اولین دسته از آوارگان می‌توانند هر زمانی که برایشان مناسب بود به میانمار بازگردند.

پیشتر مقامات بنگلادش درباره تمایل میانمار به پذیرش آوارگان روهینگیا ابراز تردید کرده بودند. میانمار و بنگلادش در ماه ژانویه موافقت کردند که در دو سال آینده شرایط را برای آوارگانی که تمایل به بازگشت دارند فراهم کنند. میانمار دو مرکز پذیرش را تأسیس کرده است و گفته می‌شود یک کمپ موقت در نزدیکی مرز راخین برای پذیرش اولین گروه آوارگان فراهم شده است.

بسیاری از مردم در میانمار، کشوری که اکثر جمعیت آن بودایی هستند، مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌دانند. 

 انتهای پیام

 

captcha