ضرورت ساخت فیلم‌های دغدغه‌محور و اخلاقی/ به پایتخت، نمره 15 را می‌دهم
کد خبر: 3705900
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
سیروس مقدم:

ضرورت ساخت فیلم‌های دغدغه‌محور و اخلاقی/ به پایتخت، نمره 15 را می‌دهم

گروه فرهنگی- کارگردان سینما و تلویزیون با تأکید بر ضرورت پرداختن بر فیلم‌هایی که موضوع‌شان دغدغه‌های مردم است و در آن مبانی اخلاقی و تربیتی جامعه رعایت شده، گفت: مردم وقتی در تلویزیون سریال خوب ایرانی ببینند، کانال‌های بیگانه را می‌بندند.

سیروس مقدم، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: هنرمند وظیفه دارد هر آنچه به منافع عمومی مردم برمی‌گردد، چه در زمینه سیاست و اقتصاد و چه در حوزه‌های اجتماعی، اخلاق و فرهنگ و تربیت را هشدار بدهد و از هنر برای آگاه کردن توده مردم استفاده کند.
رسالت هنرمند، آگاهی‌دهی به مردم است
وی ادامه داد: مثلا اگر در جامعه بیکاری بیداد می‌کند، وظیفه هنرمند این است که از یک داستان جذاب، بحران بیکاری را بیرون بکشد، ریشه‌یابی کند و آن را ارائه بدهد؛ هنرمند پزشکی است که درد را تشخیص می‌دهد ولی درمان آن نیاز به جراحان و متخصصان خودش دارد. ما زخم‌ها را شناسایی می‌کنیم و راه‌حل‌ها را هم ارائه می‌دهیم، و به تناسب نوع زخم باید به متخصص آن رجوع شود، اما خود ما نمی‌توانیم چون وظیفه ما نیست و تخصصش را نداریم.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به سریال پایتخت، ابراز کرد: پایتخت، کار سختی بود و احتیاج به نرم‌افزار و سخت‌افزار خاصی داشت و برای آن، با مؤسسه اوج جلساتی داشتیم و قرار شد در بحث‌های نرم‌افزاری و مشاوره‌ای و بهره‌گیری از فرماندهانی که جنگی بودند و اطلاعات و خاطراتی داشتند، استفاده از سی‌دی‌ها و کتب مستندی که در آنجا جمع آوری شده بود و مشاوران، ما را حمایت کنند؛ در بخش سخت‌افزاری هم تمام ادوات جنگی را در اختیار ما گذاشتند که بتوانیم پایتخت را بسازیم.
مردم وقتی سریال خوب ایرانی ببینند، کانال‌های بیگانه را می‌بندند
مقدم مطرح کرد: درخصوص حمایت‌های مردمی هم آنقدر در این مدت حمایت‌های خوبی صورت گرفته و در سازمان هم شوک‌آور بوده که پایتخت با این میزان ببینده 94 درصد رضایت دارد و نشان می‌دهد که مردم هر وقت یک سریال خوب از تلویزیون خودمان ببینند، کانال‌های بیگانه را می‌بندند و هر وقت سریال جذاب و کار خوب روی آنتن نباشد، تلویزیون بیگانه را تماشا می‌کنند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی پایتخت اظهار کرد: ایده پایتخت متعلق به آقای محسن تنابنده است که قرار بود یک فیلم سینمایی ساخته شود با این محور که خانواده پایتخت دچار کانون بحران شوند و به سلامت بیرون بیایند. وقتی خواستیم این فیلم سینمایی را کار کنیم، در سه نقطه همسایه ما یعنی افغانستان، عراق و سوریه بحران وجود داشت.

پایتخت نه سفارش کسی بود و نه کسی آن را تحمیل کرد
وی افزود: گزینه افغانستان به‌خاطر فروکش کردن مسئله طالبان منتفی شد، عراق هم به همین نحو بود؛ در مقابل داعش در منطقه حاد شد و ما به این نتیجه رسیدیم که قصه باید به سوریه و داعش برود. این قصه ما بود، نه سفارش کسی و کسی هم آن را به ما تحمیل نکرد؛ بعد از آن بود که مؤسسه اوج و تلویزیون ابراز علاقه برای همکاری کردند و کار با مشارکت مادی و معنوی‌ آن‌ها ساخته شد.

مردم وقتی سریال خوب ایرانی ببینند، کانال‌های بیگانه را می‌بندند/ضرورت ساخت فیلم‌های دغدغه‌محور و اخلاقی

ضرورت ساخت فیلم‌های دغدغه‌محور و اخلاقی/ مردم اعتماد می‌کنند
مقدم بیان کرد: مردم هر وقت ببینند موضوعی که در سریال پخش می‌شود، موضوع جامعه و دغدغه‌های خودشان است و ببینند که رسانه به ایشان راست می‌گوید، وقتی احساس کنند که به ایشان احترام گذاشته شده، کم‌فروشی نشده و مبانی اخلاقی، اجتماعی و تربیتی جامعه رعایت شده است، نسبت به آن اعتماد و احساس همدلی و صمیمیت می‌کنند و پای آن می‌ایستند.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: خیلی از مسائل سیاسی و آدم‌هایی که نسبت به پایتخت موضع‌گیری‌های منفی کردند و اینکه جناح‌ها چه می‌گویند، در آرای مردم تأثیری نداشت، مردم می‌خواهند در این یک ساعتی که پایتخت پخش می‌شود، سرگرمی، لبخند و حرف حساب را برایشان به ارمغان آوریم و برای همین، بی‌تفاوت به این دعواها، از فیلم استقبال می‌کنند.
وی درخصوص اکران فیلم سینمایی به وقت شام در دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: من این فیلم را ندیده بود و سعادتی شد که امشب آن را ببینم و چون پایتخت را کار کرده بودم، می‌دانستم که اکثر صحنه‌ها با چه سختی و مرارتی تهیه شده است.
سعی کردیم در پایتخت گوشه‌ای از جانفشانی‌های مدافعان حرم را نشان دهیم

مقدم با بیان اینکه من به خانواده شهدای مدافع حرم ابراز ارادت می‌کنم، بیان کرد: ما سعی کردیم در پایتخت، کمی از جانفشانی‌های مدافعان حرم را نشان بدهیم، بگوییم به یادشان هستیم و خونشان حرام نشده و به این مملکت برکت داده است.
وی افزود: من به پایتخت از 20 نمره 14-15 می‌دهم، علت این نمره آن است که هیج اثر هنری کامل نیست و ما که سازنده هستیم، این اشکالات و ضعف‌ها را بهتر می‌دانیم و البته این ضعف‌هایی که مغرضانه می‌نویسند، هم نیست بلکه ضعف امکانات، تکنیک و مباحث مادی و... است؛ مثلا اگر 6 ماه وقت داشتیم نمره پایتخت یک نمره بالاتر می‌شد.

انتهای پیام

captcha