رونمایی از کتابخانه اهدایی مرحوم جلیلی
کد خبر: 3706167
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

رونمایی از کتابخانه اهدایی مرحوم جلیلی

گروه معارف ـ مراسم رونمایی از کتابخانه اهدایی مهدی جلیلی، استاد مرحوم گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات ومعارف اسلامی در دانشکده الهیات برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم رونمایی از کتابخانه اهدایی مرحوم مهدی جلیلی، استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ظهر امروز، 27 فروردین‌ماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این کتابخانه شامل کتاب‌های تخصصی رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی می‌شود که توسط خانواده مرحوم جلیلی به دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اهدا شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه اهدای کتابخانه این استاد بزرگوار از طرف خانواده ایشان به دانشکده الهیات هدیه‌ای بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: هدیه در هر صورتی ارزشمند است ولی اگر این هدیه کتاب باشد، بسیار قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه باید سعی شود در دادن هدیه، کتاب‌ را جایگزین دیگر هدایا کنیم، ابراز کرد: با این تغییر رویه می‌توانیم در فرهنگ‌سازی در خصوص کتاب و کتابخوانی مؤثر باشیم.
حجت‌الاسلام رئیسیان با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های پیشرفت یک جامعه، سرانه مطالعه آن جامعه است، ادامه داد: در آموزه‌های دینی نیز به مطالعه اهتمام ویژه‌ای شده، حتی در آیات ابتدایی که بر پیامبر(ص) نازل شده است نیز به قلم و کتاب، توجه خاصی شده است.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه قرآن کریم نیز به صورت مکتوب ارائه شده است، عنوان کرد: میراث پیشینیان ما نیز از طریق کتاب به ما رسیده است، لذا انتظار می‌رود که جامعه به مقوله کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری دهد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی اهدای این هدیه ارزشمند است، افزود: با اهدای کتاب گامی در جهت فرهنگ‌سازی در زمینه کتاب و کتابخوانی برخواهیم داشت.
در ادامه این مراسم زهره عباسی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه قدمت کتابخانه‌ها به قدمت تاریخ برمی‌گردد، اظهار کرد: همیشه یکی از مطرح‌ترین کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های دانشگاهی بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شیوه‌های مجموعه‌سازی در کتابخانه‌ها، اهدا است، ابراز کرد: کتابخانه‌ها باید دستورالعمل‌های مدونی در پذیرش اهدای کتاب برای خود داشته باشند.
عباسی با اشاره به اینکه در طی پنج سال گذشته بخش عمده منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی از طریق اهدا بوده است، ادامه داد: در سال 95، 38 درصد از منابع اطلاعاتی کتابخانه دانشگاه فردوسی بر اساس اهدا بوده، لذا می‌توان اهدا را فرصتی برای احیای کتابخانه‌های دانشگاهی دانست.

همچنین در این مراسم، عبدالرحیم قنوات، عضو هیئت علمی گروه و تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با بیان اینکه در یک دهه اخیر که نرم‌افزارهای وسیعی منتشر شده است و منابع علمی را یک جا در اختیار محققان قرار می‌دهد،‌ اظهار کرد: یکی از آسیب‌های این نرم‌افزارها عدم استفاده از کتاب است؛ امروزه کتاب‌های الکترونیکی جای کتاب‌های کاغذی را گرفته و باعث شده است که دانشجویان از کتاب دور شوند.
وی با اشاره به اینکه در آینده اساتید کتاب‌شناس نخواهیم داشت، افزود: امروزه که دانشجویان با یک جستجوی ساده می‌توانند به بسیاری از منابع علمی دست یابند و در مقابل از کتاب هیچ استفاده‌ای نکنند و آن را نشناسند؛ چطور می‌توان توقع داشت که اساتیدی کتاب‌شناس در آینده در عرصه علمی ما وجود داشته باشند.
قنوات با بیان اینکه مرحوم جلیلی علاقه بسیاری به کتاب داشتند، گفت: یکی از لذت‌های ایشان بودن با کتاب بود و ما شاهد خریداری کتاب‌های بسیار از نمایشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف توسط استاد بودیم.
انتهای پیام

captcha