مفهوم «صداقت» و جایگاه آن در مسائل فرهنگی ـ تبلیغی
کد خبر: 3711217
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

مفهوم «صداقت» و جایگاه آن در مسائل فرهنگی ـ تبلیغی

گروه معارف- معاون فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم در اختتامیه چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر»، پرداختن به مفهوم «صداقت» را در راستای مسئله محور بودن و حل مسائل فرهنگی ـ تبلیغی جامعه، امری دارای اولویت دانست و گفت: «صداقت»، به عنوان اولین مسئله اخلاقی از اهمیت فوق العاده‌ای در بحث فرهنگی و اجتماعی برخورددار است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر» ویژه آثار برتر ادبی با موضوع «صداقت» امروز پنجشنبه، 13 اردیبهشت ماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برگزیده بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

در این جشنواره حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد،‌ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به اینکه مفهوم این جشنواره، صداقت و اهمیت آن در فرهنگ اسلامی است، گفت: «صداقت» یکی از محورهای فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است که به عنوان سرلوحه برنامه ها در چند سال اخیر قرار گرفته است و در سال های آینده نیز خواهد بود.

اهمیت و اولویت «صداقت» در مسائل فرهنگی
حجت‌الاسلام روستاآزاد در ادامه به سِر انتخاب این عنوان اشاره کرد و افزود: براساس بحث مسئله محور بودن و حل مسائل فرهنگی تبلیغی جامعه ایران، این موضوع به عنوان امری که دارای اولویت است از طرف هیئت امنا و مسئولان این نهاد تلقی شد زیرا به عنوان اولین مسئله اخلاقی از اهمیت فوق العاده‌ای در بحث فرهنگی و اجتماعی برخورددار است.
وی ابراز کرد: در روایات بسیاری، موضوع صداقت و صدق الحدیث به عنوان مولفه های دینداری تلقی شده است و بنای ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی نیز در بخش های مختلف در راستای حل تعدادی از مسائل فرهنگی شد که یکی از آن ها «صداقت» است.

گستردگی مفهوم «صداقت»
حجت‌الاسلام روستاآزاد به یکی دیگر از محورهای این موضوع اشاره کرد و گفت: محور مهم دیگر، گستره مفهومی «صداقت» است زیرا تصور می شود که این امر فقط به «خبر» صدق می کند، اما در آیات و روایات به شکل بسیار گسترده‌ای به خبر صادق و کاذب و وعده صادق و کاذب اشاره شده است.
وی با بیان اینکه انسان چیزی را از کسی طلب و ابراز می کند که خود نیز آن را داشته باشد، اظهار کرد: لذا همه این موارد حول مفهوم صداقت و قابل تامل است و به همه ابعاد آن باید دقت شود.
وی در ادامه به نکته دیگری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: همچنین اهمیت بحث صداقت و راستگویی و پرهیز از دروغگویی به جهت وجود آیات و روایاتی است که به طور تفصیلی به این موضوع پرداخته‌اند.
حجت‌الاسلام روستاآزاد تشریح کرد: در برخی موارد در آیات به وعده عذاب الهی آن هم به خاطر گناه «جوارحی»، اشاره شده است اما گاهی گناه «جوانحی» است . همین که انسان در دل دوست داشته باشد که امری خلاف واقع رقم بخورد و به صفتی خوانده شود که آنگونه نیست هم دچار عذاب می شود و در واقع گناه کرده است.

معرفی چهره‌های شاخص در زمینه «صداقت»
وی همچنین توجه به موانع تحقق «صدق» در حوزه فعالیت تبلیغی و پژوهشی را از دیگر نکات مهم قابل توجه دانست و ابراز کرد: باید آثار حسن صدق را در جامعه ترویج کنیم، همانگونه که در روایتی حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «النجاه فی الصدق، یعنی نجات و رستگاری در صداقت و راستگویی است». در واقع ترویج چهره‌های شاخصی که صادقانه زندگی کردند و برخلاف آنچه که معتقد بودند، عمل نکردند نیز به گسترش صداقت کمک می کند.
وی اضافه کرد: البته موضوع دیگر این است که اکثر ما گرفتار تعارفات روزمره می شویم و اگر کسی اشتباه می کند، حاضر نیستیم بگوییم و گرفتار عدم صادق بودن که ریشه آن دروغ است، می‌شویم. لذا در ادامه هم کسی ترغیب نمی‌شود که معایب خود را رفع کند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم تشریح کرد: در مورد غیبت روایتی داریم که فرد ناتوان، غیبت می‌کند. از همین رو به نظر می رسد اگر موضوع معرفی انسان های صادق و معتقد پیگیری شود به ترویج تفکر صادقانه بسیار کمک خواهد کرد.
وی همچنین به خاطره‌ای در مورد شخصیت مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی اشاره کرد و افزود: یکی از دوستان که در قم ساکن هستند در جایی عنوان کردند که به اتفاق آقای حسن انصاری به همدان جهت تفریح رفته بودیم. در حین گردش و تفریح متوجه شدیم که در محلی که سرویس های بهداشتی قرار دارد شلوغ است و مردم اظهار ناراحتی می کنند که امکان استفاده از این مکان به جهت کثیفی وجود ندارد.
حجت‌الاسلام روستاآزاد ادامه داد: راوی عنوان می کند که ما به گردش خود ادامه دادیم و بعد از دقایقی که برگشتیم، دیدم که رفت و آمد به محل سرویس های بهداشتی برقرار است و مردم در حال استفاده و راضی هستند. پرس و جو کردیم که چه شد؟ گفتند که آن آقای روحانی در حال گذر بود و وقتی شرایط و ناراضیتی مردم را دید خود درست به کار شد و از همراهان نیز می‌خواهد که آب بیاورند و در نهایت خودش سرویس ها را تمیز می‌کند.
وی ابراز کرد: وقتی به آن آقای روحانی که در حال سوار شدن بر ماشین و رفتن از محل بود، نگاه کردیم، متوجه شدیم که آیت‌الله حائری شیرازی هستند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قمعنوان کرد: در وقع این‌گونه شخصیت‌های صادق که اعتقاد به خدمت به مردم دارند و در حرف و عمل نیز این گونه هستند باید به مردم معرفی و سلوک آن‌ها ترویج شوند.

معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره
در ادامه و در قسمت پایانی این مراسم از برگزیدگان چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر» ویژه آثار برتر ادبی با موضوع «صداقت» در حوزه تبلیغ و همچنین بخش‌های شعر کلاسیک، شعر نو، نمایشنامه، متن ادبی، مینیمال، خاطره، داستان کوتاه و مقاله  با اهدا لوح تقدیر، تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha