سوره «زمر»؛ موضوع برنامه تفسیر قرآن ماه رمضان امسال در لرستان
کد خبر: 3715573
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

سوره «زمر»؛ موضوع برنامه تفسیر قرآن ماه رمضان امسال در لرستان

گروه فعالیت‌های قرآنی- برای یازدهمین سال متوالی برنامه تفسیر قرآن‌کریم آیت‌الله میرعمادی ویژه ماه مبارک رمضان، امسال با محوریت سوره «زمر» در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار می‌شود.

سوره «زمر»؛ موضوع برنامه تفسیر قرآن ماه رمضان امسال در لرستان

به گزارش ایکنا از لرستان، رمضان امسال برنامه تفسیر قرآن آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد وارد سال یازدهم می‌شود که برای رمضان امسال تفسیر سوره مبارکه «زمر» در نظر گرفته شده است.
رمضان سال گذشته در دهمین سال برگزاری برنامه تفسیر قرآن آیت‌الله میرعمادی سوره مبارکه «حدید» و سال قبل از آن سوره مبارکه «رعد» انتخاب شد و سال قبل از آن نیز سوره «فاطر» در نظر گرفته شده بود.
این برنامه تفسیر قرآن‌کریم طی شب‌های رمضان این از ساعت 22 تا 23 در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار می‎شود.
بنا بر این گزارش، سوره مبارکه «زمر» 75 آیه و یک‌هزار و 180 کلمه و چهار هزار و 871 حرف دارد در مکه نازل شده و از نظر ترتیب نزول در ردیف 59 قرار دارد.
«زمر» جمع زمره به‌معنای صف‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها است و از دیگر اسامی آن می‎توان به غرف و العرب اشاره کرد.ویژگی‌های سوره عذاب‌ها، عقاب‌ها، ملامت‌ها، شفاعت‌ها، خواری‌ها، ذلت‌ها و جایگاه‌های آتشین و چهره‌های تاریک و سیاه و سوخته و غمگین را نشان می‌دهد و همه این مسائل در آیات مختلف حول محور معاد و رستاخیز برای انسان‌ها ترسیم شده است.از موضوعات مطرح شدهدر این سوره نیز می‎توان به اهمیت و حقانیت قرآن و نزول و انزال آن، اخلاص در دین و عبادت خدا، بیان آثار توحید و قدرت الهی، مساله معاد و روز رستاخیز، دعا و نیایش انسان در مواقع نیاز، سود و زیان اعمال خوب و بد انسان،قدرت خداوند در دنیا اشاره کرد.

فضیلت قرائت و خواص سوره زمر

زمر و نام دیگرش عرف، سی و نهمین سوره قرآن است که مکی و 75 آیه دارد.در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است؛ هر کس سوره زمر را قرائت نماید در روز قیامت امیدش قطع نشده و خداوند ثواب خائفان از خدا که از او بیم دارند را به قاری این سوره عطا می‌کند.
از هارون بن خارجه روایت شده است که امام صادق(ع) هر کس سوره زمر را بخواند و کلماتش را به آسانی و به آرامی بر زبان جاری سازد خداوند آبرو، و سربلندی دنیا و آخرت به او ارزانی دارد و او را بدون ثروت خویشان و فامیل عزیز گرداند، بدان‌سان که هر کس او را ببیند بزرگ شمارد و حشمتش وی را بگیرد و جسمش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر در بهشت برایش بسازند که هر شهری دارای هزار کاخ باشد و در هر کاخی صد حوریه و به‌علاوه او را دو چشمه آب است که روانند و هر چشمه زلال که جوشانند و دو چشمه‌سار که از سرسبزی و خرمی به سیاهی زنند و حورانی پرده‌نشین که در سراپرده‌ها مستورند و باغ‌هایی که دارای انواع میوه‌هاست و از هر میوه دو صنف.

شأن نزول و محتوای سوره زمر

این سوره در مکه نازل شده، و به همین دلیل بیش از هر چیز سخن از مسائل مربوط به توحید و معاد، و اهمیت قرآن و مقام نبوت پیامبر اسلام(ص) می‌گوید. چنان‌که معمول سوره‌های مکی همین است.
این سوره از چند بخش مهم تشکیل یافته است؛ چیزی که بیش از همه در سراسر این سوره منعکس است مساله دعوت به توحید خالص است، توصیه در تمام ابعاد و شاخه‌هایش، توحید خالقیت، توحید ربوبیت، و توحید عبادت مخصوصاً روی مساله اخلاص در عبادت و بندگی خدا بارها در آیات مختلف این سوره تکیه شده است، و تعبیراتش در این زمینه آن‌چنان مؤثر است که قلب انسان را به‌سوی اخلاص می‌کشاند و جذب می‌کند. بخشی از این سوره نیز پیرامون مساله توبه و باز بودن درهای بازگشت به‌سوی خداست، و مؤثرترین آیات توبه و رحمت در این بخش بیان شده که شاید در قرآن آیه‌ای نویدبخش‌تر از آن در این زمینه نباشد. این سوره به‌نام سوره «زمر» معروف است و این نام از آیه ۷۱ و ۷۳ این سوره گرفته شده و گاه سوره غرف به‌مناسبت آیه ۲۰ نامیده می‌شود اما این نام مشهور نیست.

انتهای پیام

captcha