رمضان؛ ایستگاه شکوفایی دل
کد خبر: 3715630
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰

رمضان؛ ایستگاه شکوفایی دل

گروه فرهنگی - ایستگاه عمر ما گذشت و کم‌کم میزبان شهرالرمضان شد و زمین و زمان غرق در شور و شادی گشت چراکه این ماه، مقدمه‌سازی امان از تشنگی و عطش روز حساب است.

رمضان؛ ایستگاه شکوفایی دل

به گزارش ایکنا از لرستان، گاه‌گاه رمضان لحظات ناب دعایی، برای ثبت در لوح دل و حاکم شدن معنویت، آرامش، صدق و صفا بر قلوب است. در ماه میهمانی پادشاه کل عالم چه نیکوست انظار و قلوب مردم متوجه قرآن باشد تا از سایه‌سار آن دل‌های خسته را نایی تازه بخشد.
در رمضان است که می‌توان ره صدساله را یک شبه رفت؛ و چه کسی توان فهم شب مشرق خورشید قرآن را دارد، مگر آن کس که جان خود را صیقل دهد با تعبد، با تهجد، با سجود، با دمفرو بستن و درک مسکین.
آری می‌شود آتش هوای درون را خاموش کرد و بینی شیطان را به خاک مالید، زیرا ما بنی‌آدم برای بقا خلق شده‌ایم نه فنا.
نمی‌دانم؛ چه بنویسم از لطف خدا که گویای خوان کرم الهی باشد، روزه بی‌اخلاص معنا ندارد؛ رمضان برای ما مدرسه است تا بیاموزیم صداقت را، دل کندن از مادیات را، چراکه گیر این زمینیم.
باقی ماندن بر حال و هوای رمضان در یازده ماه دیگر اصل است، تکرار ادعیه‌ای برای عبد بودن در طول سال. رفیق نیمه راه نباشیم و فقط یک ماه مسلمان نبوده و در ثانیه ثانیه عمر، خدا را؛ در آغوش بکشیم.
پیش خودم فکر می‌کنم هر وقت به در بسته‌ای می‌خورم روی جمله «بخوانید تا اجابت کنم شما را بیشتر تمرکز می‌کنم» و معنای معرفت را بهتر می‌فهمم.
ماهی که، کمر شیطان را خم می‌بینم دست شیطان برای همه رو شده و در یک جمله شیاطین دربند و گرفتارند.
با حلول هلال ماه خدا شور و شوق وصف‌ناپذیری در اعماق وجود شکسته‌دلان کوی دوست ایجاد شده، روح تازه‌ای در کالبد این کره خاکی دمیده می‌شود و پژواک این دعا را بهتر می‌توان شنید؛ که ای خدایی که شاهدترین و سامع‌ترینی؛ زانو در بغل در خانه‌ات آمده‌ایم پس‌از موج غم رهایمان ساز.
ماه صیام، دارالشفای کریمان و شکسته‌دلان است، و نویسنده نوشتار به نیکی می‌داند روزه‌داری هزینه نیست بلکه سرمایه‌‌گذاری است به بیان دیگر اجر مضاعف اعمال در رمضان تخفیفی از جانب خداوند متعال است.
رمضان ایستگاه شکوفایی دل، قنوتی سبز و دارالشفای آرزومندان است؛ زیرا خداوند در این ماه خریدار نفس‌های انسان است و متضرر کسی‌ است که نتواند از خوان کرم الهی استفاده کند.
قبل از پایان نوشتار یادم آمد بگویم واژه‌ای که در ماه رمضان‌المبارک بر سر زبان کودکان جاری و ساری می‌شود، روزه کله‌گنجشکی است بدین مضمون که کودکان با رغبتی خاص، تا بعد از اذان ظهر چیزی نمی‌خورند هرچند که این نوع روزه هیچ‌گونه پشتوانه روایی و منبعی نداشته لکن آثار وضعی و تربیتی و آمادگی برای سن تکلیف برای کودکان به همراه دارد.
به شکرانه ماه خدا باشد که از بحر زلال رمضان، مهر و امضای قبولی گرفته، خود را پالایش داده و مرد عمل باشیم تا حرف؛ باشد که از فریب شیطان قسم خورده دور بمانیم.

یادداشت: امین زینی‌وند

captcha