راهکارهای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»
کد خبر: 3716334
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

راهکارهای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»

گروه اقتصاد ـ پرهیز از ورود کالاهای غیرضروری، لزوم خرید کالاهای داخلی، مبارزه جدی با قاچاق کالای خارجی، حمایت مسئولان از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی با اعطای تسهیلات ارزان و کم‌سود، حمایت جدی و واقعی از تولیدات دانش‌بنیان و ... از راهکارهای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» است.

راهکارهای تحقق شعار سال «حمایت از کالای ایرانی»

به گزارش ایکنا از لرستان، شعار سال‌های اخیر از طرف مقام معظم رهبری رنگ و بوی اقتصاد معیشتی دارد و شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» نیز ذیل اقتصاد مقاومتی یعنی مبارزه با فقر و به تبع آن فقر و فساد و ... است که ضمن استفاده از ظرفیت‌های خارجی توجه به ظرفیت‌های داخلی با رویکرد حمایت از کالای ملی همواره باید مدنظر قرار گیرد.
این‌که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید با توجه به اولویت و نیازهای جامعه شعارهای سال را مطرح می‌کنند، به جهت این است که دورنمای سیاست‌های تجربی و عملکردی مسئولان را گوشزد نماید و از طرفی هم مردم را متوجه این نوع اولویت‌ها نمایند کمااینکه اگر شعار سال به‌درستی برای تحقق کارشناسی نشود، نتیجه عکس خواهد داد.
در صورت کارشناسی نادرست این شعار صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی فربه‌تر و قشر مستضعف و آسیب‌پذیر نیز با خرید کالای ایرانی غیر کیفی، فقیرتر و زندگی سخت‌تری خواهند داشت این در حالی‎است که تحقق شعار سال مرهون عزم جدی در سه حوزه است.
در ابتدا روی سخن با مسئولان حکومتی در همه قوا، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ...است که باید برای تحقق شعار سال به ملزومات و وظایف خود در هر حوزه‌ای دقت کافی و وافی داشته باشند.
مسئولان باید به‌صورت جدی از ورود کالاهای غیر ضروری پرهیز کنند و از ساخت، تولید و خرید کالاهای خارجی خودداری نمایند.
همه مسئولان ادارات و همه قوا موظف به استفاده از خرید کالاهای داخلی شده‌اند و هیچ بودجه و هزینه‌ای بابت خرید کالای خارجی پرداخت نخواهد شد کمااینکه مبارزه جدی با قاچاق کالای خارجی از مسائل مهمی است که در اقتصاد مقاومتی تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی مطرح است، این مبحث از مباجث مهمی است که همواره باید به آن نگاه ویژه‌ای شود.

حمایت از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی

متاسفانه ما امروزه شاهد ورود کالاهای خارجی قاچاق به‌صورت کانتینر هستیم، دولت با استفاده از توان نیروهای نظامی و انتظامی به‌صورت جدی با ورود کالاهای قاچاق بدون ضابطه مبارزه می‎کند.
حمایت از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی باید با اعطای تسهیلات ارزان و کم‌سود صورت گیرد چراکه افزایش عوارض و مالیات مصنوعات خارجی و کاهش عوارض کالاهای داخلی و مالیات کالاهای ایرانی ازجمله راهکارهای مؤثر در تحقق شعار سال «حمایت ار کالای ایرانی» است.
همچنین، حمایت جدی و واقعی از تولیدات دانش‌بنیان از دیگر راهکارها برای تحقق شعار سال است و دولت باید به‌صورت جدی دانش و علم را در صنعت تقویت نماید و این امر را سرلوحه فعالیت‌های حمایتی خود قرار دهد.
باید توجه داشت که ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی و مراکز رسانه‌ای ازجمله صدا و سیما از دیگر راهکارهای تحقق شعار سال است، برای تحقق شعار سال بازاریابی در خارج از مرزها و دیپلماسی اقتصادی باید فعال‌تر شود همچنین برای ارتقاء کیفیت داخلی کالاها باید تلاش ویژه‌ای شود.
علاوه‌بر این برای تحقق شعار سال باید استانداردهای جهانی روی کالاها صورت گیرد چراکه مردم خیلی پول‌دار و ثروتمند نیستند که بخواهند کالاهای با کیفیت پایین خریداری نمایند همچنین متنوع ساختن کالاها با تنوع‌های مختلف و مناسب بودن قیمت آن با قیمت کالاهای مشابه از دیگر راهکارهای حمایت از تحقق شعار سال است.آحاد مردم، علمای حوزه‌های علمیه، طلاب، هنرمندان،افراد اثرگذار و فعالان فرهنگی باید برای تبلیغ و نهادینه شدن مصرف کالاهای ایرانی همتی مضاعف داشته باشند کمااینکه برای تحقق اهداف شعار سال همه باید دست به دست هم دهیم و با عزمی جهادی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در جامعه تبلیغ و ترویج نماییم.

یادداشت: حجت‌الاسلام مهدی امیدیان

captcha