جنین‌شناسی دلیل بر توحید
کد خبر: 3717719
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
در تفسیر سوره زمر مطرح شد:

جنین‌شناسی دلیل بر توحید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان جنین‌شناسی و سلسله مراتب رشد جنین را دلیل بر خداشناسی دانست و گفت: شکم و شهوت مهم‌ترین موانع خودسازی و رسیدن به کمال است.

جنین‌شناسی دلیل بر توحید/ شکم و شهوت؛ موانع خودسازی

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه جمعه، چهارم خرداد در تفسیر قسمت دوم آیه ششم سوره مبارکه زمر در مسجد بعثت خرم‏آباد با مضمون «خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلاَثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّی‏ تُصْرَفُونَ‏»، به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره و افزود: در این حدیث آمده است که من از امت خود از دو چیز نگرانم که همانا آن دو شکم و شهوت هستتد.
وی مهم شکم و شهوت را مهم‌ترین موانع خودسازی ذکر کرد و با بیان این‌که اگر انسان شکم و شهوت را کنترل کند می‌تواند به کمال برسد، افراط را ویژگی کسانی دانست که تابع شهوت و حرام خوری هستند و گفت: پرخوری مانع کمال است.

رسیدن به کمال با سورچرانی محقق نمی‌شود‌

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که رسیدن به کمال با سورچرانی محقق نمی‌شود به برآورده شدن نیازهای اساسی انسان از جمله حمل و نقل پوشاک، نیاز جنسی و تغذیه توسط خداوند اشاره و اظهاکرد: خداوند متعال در بخش دوم آیه ششم سوره زمر مراحل تطورات جنین و جنین‌شناسی را یکی‌از ادله‌های خداشناسی ذکر کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان جنین شناسی را دلیل بر توحید عنوان کرد و با بیان این‌که محل پرورش انسان از نطفه تا آخر مادر است، اضافه کرد: هیچ چیز نمی‌تواند جای مادر را بگیرد.

سپردن بچه به پرورشگاه؛ بزرگ‌ترین ضربه به تربیت

امام‌ جمعه خرم‌آباد سپردن بچه به پرورشگاه را بزرگ‌ترین ضربه به تربیت دانست و با اشاره به این‌که دامن مادر محل تربیت فرزند است، اضافه کرد: سپردن بچه به مهد کودک و پرورشگاه جدا کردن کودک از محبت مادر است.
این مفسر قرآن‌کریم به تاکید قرآن مبنی بر پرورش فرزند در دامن مادر اشاره و افزود: جنین دارای مراحلی است به‌طوری‌که اولین مرحله جنین نطفه است و پدر در پرورش فرزند نقش اولیه را دارد.

نطفه، علقه، مضغه، پیدایش استخوان، روییدن گوشت و دمیدن روح؛ مراحل تطورات جنین

وی به نهاده شدن عطوفت و مهربانی در دل مادر اشاره کرد و افزود: مراحل رشد جنین به ترتیب نطفه، علقه، مضغه، پیدایش استخوان، روییدن گوشت است به‌طوری‌که بعد از آن خداوند روح را در انسان دمیده است.
آیت‌الله میرعمادی به تشریح معنایی عبارت خداوند انسان را در ظلمت‌های سه گانه قرار داد اشاره و با ذکر این مطلب که در خصوص احتمالات ظلمات ثلاث، عنوان کرد: در احتمال اول، ظلمات ثلاث شامل ظلمت شکم، مادر، ظلمت رحم و ظلمت مشیمه یا تخمدان است، بدین مضمون که انسان در سه ظلمت‌کده پرورش یافته‌ این در حالی‌است که برخی مفسرین ظلمات ثلاث را شامل صلب پدر، ظلمات مشیمه یا تخمدان و سوم شکم تلقی می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: در میان احتمالات یکی‌از آنان از قوت بیشتری برخوردار است به‌طوری‌که در این احتمال، ظلمات ثلاث شامل لحم، جلد و دم یا گوشت، پوست و خون است، به عبارت دیگر خداوند انسان را در داخل پوست، گوشت و خون قرار داد و که انسان به‌وسیله خون تغذیه شد و به دنیا آمد. این در حالی‌است که در دعای امام حسین(ع) در روز عرفه آمده است که خدایا تو شروع کردی به آفرینش من و مرا بین گوشت و پوست و خون آفریدی و آن‌چه در علم جنین‌شناسی آمده است این احتمال را تقویت کرده است.
این مفسر قرآن‌کریم تطورات جنین را دلیلی بر ربوبیت خدا ذکر کرد و ادامه داد: این آیات دلیل بر توحید در ربوبیت است.
وی تصریح کرد: آن‌چه در این آیات بیان شد بیان‌گر این نکته است که الله خدای آسمان و زمین است.
آیت‌الله میرعمادی با طرح این سوال که چرا در این آیه دو کلمه الله و رب به‌کار رفته است، تصریح کرد: بنابر آیات قرآن همان الله که خالق است، رب شماست، یعنی آفریدگار همان پروردگار است و مالکیت ازآن خداست.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: مالک حقیقی هستی و انسان خداست، پس وقتی که مالکیت منحصر در خدا بوده و معبودی جز الله نیست چرا عده‌ای غیرخدا را پرستش می‌کنند.

انتهای پیام

captcha