مقایسه ابعاد رسالت جهانی امام خمینی (ره) با انبیاء در قرآن
کد خبر: 3718902
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
حجت‌الاسلام آل‌یمین تبیین کرد:

مقایسه ابعاد رسالت جهانی امام خمینی (ره) با انبیاء در قرآن

گروه بین‌الملل - عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، گفت: امام خمینی (ره) از روش انبیاء پیروی کرده است. انبیای الهی در آغاز حرکت‌های خود تنها بودند و قیام‌های آنان علیه تمامی ستم‌هایی صورت گرفت که مردم پذیرفته بودند.

 
مقایسه ابعاد رسالت جهانی امام خمینی (ره) با انبیاء در قرآن / در حال تکمیل
 
به گزارش ایکنا؛ نشست «مقایسه ابعاد رسالت جهانی امام خمینی‌(ره) با انبیاء و مرسلین(ع) در قرآن» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حامد آل‌یمین، عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، امروز سه شنبه 8 خردادماه در بخش بین‌الملل بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

آل‌یمین در آغاز سخنانش گفت: اگر به صفحات قرآن رجوع کنیم خواهیم دید بسیاری از سوره‌های قرآن به داستان‌های انبیاء اختصاص دارد و برخی از سوره‌ها نیز به یک پیامبر اشاره دارد و این نشان می‌دهد که حرکت انبیاء بسیار مورد توجه خداوند است و در صفحه‌ای از قرآن نیست که سرگذشت انبیاء نیامده باشد و ما باید به صورت دائمی این مسئله را یادآوری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق آیات قرآن پیامبران برای شما الگو هستند. در خصوص حضرت ابراهیم (ع) آمده است که ایشان اسوه حسنه هستند. برخی می‌گویند باید به زندگی شخصی ایشان اکتفا کرد که درست است، اما باید از زندگی شخصی فراتر رفت و از حرکت‌های سیاسی و اجتماعی ایشان پیروی کرد و در این صورت است که می‌توان جامعه جهانی را دگرگون ساخت.

وی افزود: انبیای الهی در آغاز حرکت‌های خود تنها بودند و قیام‌های آنان علیه تمام ستم‌هایی صورت گرفت که مردم پذیرفته بودند. انبیاء شرایط موجود را نمی‌پذیرفتند در حالی که این وضعیت برای مردم عادی شده بود.
 
آل‌یمین تصریح کرد: امام(ره) بسیار صاحب احترام بودند و اگر قیام هم نمی‌کردند این احترام را حفظ می‌کردند اما وقتی قیام خود را آغاز کردند مصیبت‌های بسیاری را کشیدند که اولین آنها تبعید بود.

حجت‌الاسلام حامد آل‌یمین افزود: نقطه آغاز حرکت امام نصحیت شاه بود. آیات بیان می‌کنند که حضرت موسی(ع) نیز فرعون را نصحیت می‌کند. در زمان حضرت امام افرادی کار فرهنگی خود را معطوف به مردم کرده بودند و نگاه‌شان به پایین بود و نه منشأ امور. منشأ همه ظلم‌های عالم فرعون‌ها هستند.

وی تصریح کرد: همان طور که شکوه قصرها انیباء را مبهوت نمی‌کرد، امام نیز مبهوت سلطنت پهلوی نشد. حضرت موسی(ع) می‌توانست در بارگاه فرعون بماند اما او با لباس چوپانی به سراغ فرعون رفت و نوع نگاهش به او از بالا به پایین بود.

حجت‌الاسلام آل یمین، ادامه داد: امام در برخورد با مستکبرین عالم از بالا به آنان نگاه می‌کرد. این رفتار در حرکت انبیاء دیده می‌شود و این نشان‌دهنده تکیه دادن به قدرت و عظمت الهی است. نوع نگاه انبیاء جهانی است، امام نیز چنین نگاهی داشت. حضرت امام در آغاز حرکت خود حرف آخر را زد و آمریکا را به اصلاح دعوت کرد. پیامبر (ص) هم پس از فتح مکه به سراغ ابرقدرت‌های عالم رفت.

آل یمین گفت: حضرت امام تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم خواند، حضرت ابراهیم(ع) نیز بت‌های کوچک را شکست و تبر را به دست بت بزرگ داد و ایشان می‌خواستند مردم بفهمند که بت بزرگ نمی‌تواند غلطی بکند، امام در این تسخیر در واقع به صورت عملی نشان داد آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حامد آل‌یمین در پایان این نشست تصریح کرد: همان طور که فرعون و نمرود غرق شدند و امروز اثری از گرباچوف نیست، همه فرعون‌های تاریخ به دست کسانی که با اراده الهی بر علیه‌شان به پا خواستند، نابود شدند.

انتهای پیام
 
captcha