گناه پخش شایعه از خود شایعه بیشتر است
کد خبر: 3721688
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
حجت‌الاسلام رفیعی:

گناه پخش شایعه از خود شایعه بیشتر است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه گاهی علیه رهبری و قوه قضائیه و ... شایعاتی درست می‌شود گفت: گناه پخش شایعه از خود شایعه بیشتر است.

 گناه پخش شایعه از خود شایعه بیشتر است

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، 20 خرداد ماه در ادامه مباحث تفسیری خود با بیان اینکه شایعه از زشت‌ترین و بدترین گناهان است گفت: مخصوصا اگر شایعه برای یک شخص بزرگ و یک جریان باشد.

وی با اشاره به داستان ولید افزود: ولید صراحتا از سوی خداوند فاسق شمرده شده که در سوره حجرات این مسئله وجود دارد زیرا شایعه و دروغ او معلوم شد و قصد داشت با شایعه یک جنگ را بر پیامبر(ص) تحمیل کند.

رفیعی با بیان اینکه شایعه‌پراکنی و ایجاد جو و ارعاب و اضطراب در جامعه حرام است تصریح کرد: حضرت ایوب مال و خانواده خود را از دست داد اما وقتی خوب شد گفتند کدام داغ برای تو از همه سخت‌تر بود و فرمود شایعات از همه چیز بدتر بود همچنین سخت‌ترین تهمت‌ها نسبت به حضرت مریم ابراز شد.

رفیعی با اشاره به بیانات امام خطاب به حاج احمدآقا که از شایعات در حق خود گله داشت تصریح کرد: گاهی می‌بینیم از تهمت‌های ناروا و شایعه پراکنی ها اظهار ناراحتی می‌کنی؛ البته باید بگویم تا زنده‌ای و تو را منشا اثر می‌دانند تهمت و شایعه‌سازی اجتناب‌ناپذیر است و آن کسی که فعالیت دارد اگرچه صددرصد برای خدا باشد از گزند بدخواهان نمی‌تواند در امان باشد.

وی افزود: مرحوم شهید بهشتی قربانی همین شایعات شد و امروز هم گاهی مخصوصا علیه برخی جریانات مانند قوه قضائیه و بیت رهبری و شخصیت مراجع شایعه وجود دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه در حدیث آمده که سه چیز در قرآن مذمت شده است اظهار کرد: روایت فرموده که با هر کسی ننشینید چون خدا در قرآن فرموده است که فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ؛ هر چیزی را گوش ندهید زیرا خدا فرمود إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا و دیگر اینکه هر چیزی را که می شنوی حق نداری بگویی زیرا فرمود «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ».

رفیعی با بیان اینکه پخش شایعات از خود شایعه بدتر است اظهار کرد: در روایت است اگر کسی چیز بدی شنید و آن را پخش کرد مانند این است که خود او این کار را کرده و برعکس هم هست که اگر کار خیری شنیدید آن را تشویق و ترویج کنید.

انتهای پیام 

captcha