افتتاح مرکز تخصصی نجوم کودک و نوجوان در خرم‌آباد
کد خبر: 3722786
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱
محمدی خبرداد:

افتتاح مرکز تخصصی نجوم کودک و نوجوان در خرم‌آباد

گروه فرهنگی ـ مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان از افتتاح مرکز تخصصی نجوم کودک و نوجوان طی آینده نزدیک در مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری خرم‌آباد خبرداد.

افتتاح مرکز تخصصی نجوم کودک و نوجوان در خرم‌آباد

به گزارش ایکنا از لرستان، هم‌زمان با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان وعید سعید فطر، کارگاه «بایدها و نبایدهای رویت هلال ماه» با حضور تعدادی از اعضا، مدیرکل، کارشناسان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان و مدرس رسمی وزارت علوم و انجمن نجوم ایران، چهارشنبه، 23 خرداد در سالن اجتماعات شهید محمدحسین فهمیده کانون پرورش فکری استان برگزار شد.
در آغاز این برنامه، محمدجواد محمدی، مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان، آشنا نمودن مباحث پایه‌ای ستاره‌شناسی و علاقمند ساختن کودکان و نوجوانان به جذابیت‌های نجوم و آسمان را از اهداف برگزاری این کارگاه ذکرکرد.
وی با اشاره به تاریخ و سابقه علم نجوم در ایران با تاکید بر نقش بی‌بدیل وغیرقابل انکار دانشمندان ایرانی در پایه‌گذاری این علم، اظهارکرد: علم نجوم قدمتی کهن دارد و از زمانی‌که بشر با دیدن ماه و خورشید و ستاره گان به‌دنبال کشف نشانه‌های آن پرداخت؛ علم نجوم پایه‌گذاری شد.
محمدی با بیان این‌که ایرانیان باستان علم نجوم را شاخه‌ای از ریاضی می‌دانستند و به‌جای پرداختن به ماهیت اجرام بیشتربه موقعیت و زوایای قرارگیری آن نسبت به ناظر توجه داشتند، افزود: درواقع به‌جای اخترشناسی ،اخترسنجی می کردند درحالی که امروزه بیشترماهیت اجرام مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وی گفت: آسمان جلوه‌ای ازقدرت خداوند است و تفکر و تدبر در چیدمان آسمان امری است که آیات قرآن در مورد آن سفارش مؤکد داشته است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان به اهمیت نجوم از منظر قرآن پرداخت و افزود: سوگندهایی در قرآن وجود دارد که به اجرام آسمانی اشاره دارد که آیات سوره مبارکه «تکویر» و «انبیاء» همگی گواه و اشاره به مبحث نجوم و انرژی خورشیدی و کیهانی دارد.
محمدی در ادامه این مژده را به حضار و کودکان و نوجوانان استان داد که به‌زودی و با پیگیری‌های استاندار لرستان مرکزتخصصی نجوم کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری استان افتتاح خواهد شد.
درادامه مراسم راضیه گل‌مرادی، مدرس رسمی وزارت علوم وانجمن نجوم ایران و کارشناس ارشد فیزیک نجومی و کیهان‌شناسی، به ارائه مطالب تخصصی نجوم ویژه کودک و نوجوان پرداخت و تاریخچه رویت هلال ماه، معیارهای رویت‌پذیری هلال ماه، برسی فقهی مباحث رویت ماه، همراه با نمایش فیلم وعکس و معرفی و استفاده از تلسکوپ و ابزارهای مربوط به رویت هلال ماه را تشریح کرد.
یادآور می‌شود، در این کارگاه، شرکت‌کنندگان علاوه‌بر آشنایی با جنبه‌های نجومی و رصدی رویت هلال ماه، با مراحل کار رصد هلال ماه ازجمله استخراج پارامترهای نجومی هلال ماه، تحلیل و استخراج پارامترها از طریق نرم‌افزار و همچنین نحوه پیش‌بینی رویت‌پذیری هلال ماه آشنا شدند و مراسم با اهدای جوایز به برگزیدگان کارگاه آموزشی پایان یافت.

انتهای پیام

captcha