نگاه ویژه سازمان تبلیغات به فعالیت‌های خودجوش فرهنگی و قرآنی
کد خبر: 3724667
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

نگاه ویژه سازمان تبلیغات به فعالیت‌های خودجوش فرهنگی و قرآنی

گروه اجتماعی - مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به این‌که تمرکز ما روی فعالیت‌های خودجوش مردمی در حوزه فرهنگی و قرآنی است، اظهارکرد: اکثر ماموریت‌ها توسط تشکل‌های مردمی تعریف و اجرا می‌شود ما صرفاً کار سازماندهی، هدایت و نظارت را برعهده داریم.

نگاه ویژه سازمان تبلیغات به فعالیت های خودجوش فرهنگی و قرآنی

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی‌امین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، شنبه، دوم تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان، با اشاره به سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 1360، گفت: به اعتقاد ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برنامه های یک سازمان باید آن‌را معرفی کند بنای ما نیز بر این است که ارزش‌های اسلامی را تبلیغ کنیم.

وی با اشاره به این‌که عامل و اهل دین باید با دو خصلت آشنا باشند، ادامه داد: این افراد از خدا می‌ترسند و از کس دیگری باک ندارند، چراکه رساندن رسالت الهی کاری سخت و همراه با مشکلات است، که در این راه کسانی معاند هستند و مانع ایجاد می کنند، که خداترس بودن در این راه باعث می شود دستورات الهی را دست‌کاری نکنیم.

مهدوی‌امین خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: شما بخشی از تبلیغات اسلامی هستید ما در حکومت اسلامی هستیم هر فعالیتی به نوعی در راستای حکومت اسلامی و نوعی تبلیغ دین است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با بیان این‌که امسال خدمت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه دین 37 ساله شد، ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ دینی تلاش می کنیم، به فرموده مقام معظم رهبری سازمان تبلیغات اسلامی از حسنات انقلاب است، که متولی حوزه‌های علمیه در امر تبلیغ شد و لذا در 500 شهر مرکز تبلیغات اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که تمرکز ما روی فعالیت‌های خودجوش مردمی در حوزه فرهنگی و قرآنی است، اظهارکرد: اکثر ماموریت‌ها توسط تشکل های مردمی تعریف و اجرا می شود ما صرفاً کار سازماندهی، هدایت و نظارت را برعهده داریم.

مهدوی‌امین مردم را متولی امر دین دانست و تأکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی یک دستگاه مردمی است که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کند، در این راستا ما از امکانات دولتی استفاده می‌کنیم اما بنای ما مردمی بودن است چون مخاطبین ما ریشه در مردم دارند و ما سازماندهی، نظارت و هدایت را برعهده داریم.

ثبت‌نام 1700 مبلّغ و مبلّغه لرستانی در سامانه «سجام» 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان ادامه داد: 1700 مبلّغ و مبلّغه در سامانه «سجام» ثبت‌نام کرده و ساماندهی شده‌اند، و همچنین 400 امام جماعت در مساجد و 320 امام جماعت در ادارات داریم و همچنین 250 مبلغه سنتی داریم در جلسات خانگی داریم که ساماندهی شده اند.

وی ادامه داد: 1700 مسجد در سطح استان داریم که 500 مسجد دارای امام جماعت هستند و بقیه در ایام رمضان محرم و صفر اعزام می کنیم. مهدوی امین با اشاره به این‌که اکنون 320 خانه عالم در روستاها ی محروم داریم که در حال حاضر 137 روحانی مستقر در این خانه‌ها مستقر هستند، عنوان کرد: در حال حاضر 15 نفر از روحانیون مستقر در استان لرستان برای تهیه مستند «افق حوزه» انتخاب شده‌اند که از شبکه‌های یک و دو سیما و شبکه استانی افلاک پخش خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به فعالیت 2600 هیئت مذهبی در استان، بیان کرد: امروز هر هیئت یک روحانی، یک مداح، یک استاد قرآن و یک رابط فرهنگی دارد و تاکنون 2140 مداح در سامانه طوبی ثبت سامانه و رتبه‌بندی شده و کارگاه‌های آموزشی را گذرانده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 153 کانون فرهنگی و تبلیغی زیر نظر این اداره‌کل در سطح استان، عنوان کرد: در استان 400 مؤسسه و مرکز قرآنی ثبت شده و 5 دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا در شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، نورآباد، پلدختر و بروجرد داریم.

مهدوی‌امین ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد برآورد کردم حدود 15000 هزار طرفیت فرهنگی و دینی را در استان احصاء کردیم ه ر روحانی خانه عالم مسجد کانون و مؤسسه یک ظرفیت است یعنی به‌ازای هر 122 نفر یک ظرفیت قرآنی داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با بیان این‌که در شورای فرهنگ عمومی یک نقشه جامع فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی طراحی شد که جامع و کامل است، اظهار کرد: حوزه فرهنگ مانند حوزه اقتصاد و مسائل اجتماعی دچار بی‌برنامگی است این مسائل به یکدیگر وابسته هستند لذا ما از بی‌برنامگی رنج می‌بریم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانست برنامه جامع داد در این زمینه ارائه دهد، در این زمینه دستگاه‌های زیادی داریم که موازی کاری و اختلاف و پراکندگی را در پیش دارد و گاهی اوقات فعالیت های دستگاه‌های فرهنگی یکدیگر را نفی می کند.

مهدوی امین ادامه داد: در این زمینه در استان با محوریت نماینده ولی فقیه در استان یک اتحاد ایجاد شده است ستاد شئون ساماندهی مراسمات فرهنگ و مذهبی را داریم که کل دستگاه ها عضو هستند و مراسم ملی و مذهبی با محوریت این ستاد برگزار می شود.همه در قالب یک شورا و جمع اتفاق می‌افتد لذا ما آن هدف و کاری که برای خود انتخاب کردیم اول تکیه به نیروهای مردمی و دوم همراهی با دیگر دستگاه‌های فرهنگی است، که بتوانیم از همه این فعالیت ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار ماست، استفاده کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به این‌که سالی 60 هزار مبلغ به سراسر کشور اعزام می شود، تبلیغات در کل کشور 2000 نفر نیرو دارد در ایام رمضان گذشته 1300 مبلغ در استان لرستان بود حضور داشتند، ادامه داد: 90 هزار هیئت مذهبی در کشور و 2600 هیئت در استان است و همچنین 24 انجمن اسلامی در استان درحال فعالیت هستند.

 

انتهای پیام

captcha