اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان
کد خبر: 3726074
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان

گروه مسابقات ــ چهار حافظ قرآن از کشورهای بنگلادش، تونس، چاد و الجزایر طی چهارمین شب پخش تلویزیونی مرحله پایانی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان

به گزارش ایکنا؛ چهارمین شب از مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شامگاه گذشته ششم تیرماه، ساعت ۲۲ به مدت حدود یک ساعت از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
در ابتدای این برنامه، داوران و شرکت‌کنندگان طی دومین مسابقات در دو آیتم جداگانه معرفی شدند. در بخش داوران و در بخش تجوید سمیع احمد خالد العثامنه از کشور اردن، محمدجواد پناهی از ایران در بخش وقف و ابتدا، محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر در بخش وقف و ابتدا و حسن حکیم‌باشی از کشور ایران در بخش وقف و ابتدا، در بخش صوت رحیم خاکی از ایران و مخلص محمد حنفی از کشور اندونزی در بخش لحن و در بخش صوت نیز عبدالشکور فلاح از کشور افغانستان و هاشم روغنی از ایران در بخش لحن، معتز آقایی داور بخش حسن حفظ و سیدجواد سادات فاطمی ناظر داوران بودند، همچنین ریاست هیئت داوران را هاشم روغنی برعهده داشت.

در شب چهارم مسابقات چهار شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن کریم با حضور در جایگاه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند. نخستین نفری که بر جایگاه قرار گرفت حافظ کشور بنگلادش «مسعود رضوان» بود که به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد. وی از دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به این مسابقات راه یافته است.
پس از اتمام ارائه محفوظات این حافظ، داوران مسابقه به تحلیل اجرای این حافظ بنگلادشی پرداختند. هاشم روغنی، داور بخش لحن اظهار کرد: این حافظ قرآن کریم بسیار لحن خوبی دارد و اگر وی مقداری در بحث بیانی خود یعنی وقتی آیات کوچک شده و باید به سرعت وقف کند، این وقف‌ها توأم با بیان باشد، بسیار بهتر خواهد بود. این حافظ عزیز باید در وقف‌هایی که دارد، دقت کنند تا هنگامی که بحث‌ها منتتقل می‌شود، موضوع بیانی آن را نیز تمام کند.

اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان

سپس، حافاظ کل قرآن کریم، ایمن بن احمد شکری ابراهیم از کشور تونس و راه‌یافته از مؤسسه آموزش عالی دانشگاه الزیتونه تونس به این دوره از مسابقات به ارائه محفوظات خود پرداخت. وی از طریق انجمن ملی قرآن کشور تونس با این مسابقات آشنا شده و به عنوان نماینده کشور تونس در رشته حفظ به این مسابقات معرفی شده است.
سپس داوران به تحلیل اجرای این حافظ قرآن کریم پرداختند. در ابتدا معتز آقایی، داور بخش حسن حفظ بیان کرد: تنها ایرادی که ایشان داشتند در سؤال اول و در کلمه «کنز» بود که به جای آن «ملک» و «رسول» خواندند و دو تکرار نیز به خاطر اینکه قصد تصحیح تلاوت محفوظات خود را داشت و به نتیجه نرسید، داشت که باعث کسر نمره از وی شد.
در ادامه، داور دیگر این دوره از مسابقات، محمد فهمی عبدالسید عصفور در مورد تلاوت ارائه شده، تصریح کرد: در ابتدا به قاری کشور تونس تبریک می‌گویم. تلاوت وی به روایت قالون بود و اجرای بسیار زیبایی داشت اما ملاحظات ساده‌ای وجود دارد که باعث کم شدن نمره از وی می‌شود. اگرچه وی تجوید خوبی داشت، اما برخی مسائل باعث کم شدن نمره از وی شد.
وی ادامه داد: اولا در میان قاریان رایج شده که «هاء» را به صورت وقف تلفظ می‌کنند و «ِة» را بر آن وقف می‌کنند و به صورت «ه» تلفظ می‌شود. این در حالی است که «هاء» در هنگام وقف قبل از آن تفخیم و یا ترقیق صورت می‌گیرد و «هاء» در هنگام وقف به درجه مد می‌رسد و با آن همچون مد رفتار می‌شود.
شیخ عصفور در ادامه افزود: مسئله دیگر که در میان قاریان نیز رواج یافته به اختلاس (طلب شتاب) در تلفظ حروف متحرک مربوط می‌شود که در برخی واژگان همچون «رحمة» مشاهده می‌شود. از دیگر اشتباهات که در میان قاریان رایج است، در تلفظ دو همزه در تلاوت قالون است که در دو عبارت «یشاء اناثاً» و «یشاء انه» که مضموم و مکسور در این دو عبارت دووجهی است که تسهیل و ابدال است. این درحالی است که تلاوت قاری تونسی به ابدال بود. از ویژگی‌های ابدال این است که بعد از ضم، باید تمکین «واو» بعد از ضم صورت گیرد به طوریکه هر واوی بعد از ضم باید تمکین صورت گیرد.
حافظ کشور تونس در رابطه با اجرای خود اظهار کرد: تلاوتم خوب بود و مسابقه هنوز در جریان است به همین دلیل نمی‌توانم در مورد نتیجه با اطمینان صحبت کنم. برخی از شرکت کنندگان اجرای موفقیت‌آمیزی داشتند و برخی دیگر خیر اما به هرحال برای همگی از خداوند متعال طلب توفیق می‌کنم.

اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان

در ادامه، حافظ کشور چاد، محمد صوصال الطیب، دانشجوی رشته ادبیات عرب و معارف اسلامی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه که از طریق اطلاع‌رسانی دوستان خود و با استفاده از فضای مجازی در این دوره از مسابقات شرکت کرده است، به ارائه محفوظات خود در برابر هیئت داوران پرداخت.
معتز آقایی، داور بخش حسن حفظ این دوره از مسابقات در رابطه با اجرای این حافظ کشور چاد بیان کرد: هیچ‌گونه خطایی در تلاوت این حافظ قرآن کریم وجود نداشت و وی نمره کامل در این بخش را احراز کرد.
همچنین، رحیم خاکی، داور بخش صوت این مسابقات از کشور ایران در رابطه با صوت این حافظ چادی اظهار کرد: صدای ایشان محدوده درجات صوتی مختصری دارد. بنده به ایشان پیشنهاد می‌کنم که حتما بر روی تلاوت تحقیق تمرین کنند که صدا از این رخوت بیرون آمده و انعطاف صدای بیشتری داشته باشند و مطمئن هستم که با این تمرینات صوتی می‌توانند هم انعطاف صدا و هم محدوده درجات صوتی خود را بیشتر کنند. به هر حال این حفظ ارزشمند و دقیق با یک لحن زیباتر می‌تواند جلوه خیلی بهتری داشته باشد.
محمد صوصال الطیب در رابطه با تلاوت خود گفت: الحمدلله از نظر حسن حفظ مشکلی نبود اما از نظر صوت و لحن داورها یک تذکر دادند و ان‌شاءالله نسبت به این تذکرات دقت خواهم داشت تا بتوانم چنین اشکالاتی را برطرف کنم. امید دارم که بتوانم به مرحله نهایی راه پیدا کنم؛ چراکه هنوز مسابقه در جریان است و شرکت‌کنندگان قوی تا این لحظه تلاوت خود را انجام دادند و اغلب شرکت‌کنندگان باقی مانده نیز قوی هستند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این مسابقه پیش از این در مسابقات جهانی شرکت کرده‌اند و رتبه‌های دوم، سوم و حتی اول را نیز کسب کرده‌اند.

اجرای 4 حافظ طی چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت تنگاتنگ متسابقان
سپس، عمار یوسفی، حافظ قرآن کریم از کشور الجزایر و دانشجوی ادبیات و زبان عرب دانشگاه المدیه الجزایر که از طریق وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور در مسابقات شزکت کرده است، در جایگاه حاضر شده و به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد.
معتز آقایی، داور بخش حسن حفظ ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در رابطه با اجرای این حافظ الجزایری گفت: این حافظ محترم قرآن کریم از کشور الجزایر نیز برنامه خود را بدون غلط و در روایت ورش اجرا کرد.
همچنین، سمیع احمد خالد العثامنه، داور بخش تجوید این دوره از مسابقات از کشور اردن نیز بیان کرد: نماینده کشور الجزایر تلاوت خوب و موفقی داشت و بر اساس اصول و مبانی روایت ورش قرائت کرد و اشتباه قابل ذکری نداشت اما نیاز دارد که تسلط بیشتری داشته باشد که بتواند مد متصل در برخی واژگان را کاهش دهد؛ چراکه مد متصل در برخی واژگان بیش از شش حرکت بود و برخی از غنه‌ها از دو حرکت بیشتر می‌شد. البته این‌ها خیلی مسائل قابل ذکری نیستند. همچنین، فصاحت و بلاغت وی خوب بود و بسیار مسلط اجرا کرد و حروف و حرکات را بسیار مسلط تلفظ می‌کرد. تلاوت روان و فصیحی داشت که بر اساس قواعد و دستور زبان عربی بود.
عمار یوسفی، حافظ الجزایری نیز در رابطه با برنامه‌ای که اجرا کرد، اظهار کرد: تا حدود زیادی موفق بودم به نحوی که حتی یک اشکال نیز نداشتم و در حفظ هیچ تذکری دریافت نکردم و امید دارم ان‌شاءالله جزء پنج نفر اول باشم.
همچنین، با اجرای این حافظ کل قرآن کریم از کشور الجزایر، چهارمین شب از مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به پایان رسید.
یادآور می شود، مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار و نفرات برتر آن اعلام شد. پخش تلویزیونی آن از ۳۰ خردادماه آغاز شده است و به مدت یک ماه در قالب برنامه «اسراء بین‌المللی» در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام

captcha