تجربه؛ شاخص اصلی در نگارش کتاب حوزه دفاع مقدس
کد خبر: 3726838
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸

تجربه؛ شاخص اصلی در نگارش کتاب حوزه دفاع مقدس

گروه فرهنگی - نویسنده کتاب «آدم‌های غلط» با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‌های نویسندگان در حوزه دفاع مقدس، تجربیات نویسنده در این حوزه است، تصریح کرد: داشتن تکنیک در نوشتن، شناخت عناصر داستانی، پرداخت مناسب، ایجاد تعمیق در طول داستان و اینکه بتوان مخاطب را به خود همراه کرد تا هم پای داستان جلو بیایید و نوشته را بخواند از شاخصه‌های نوشته خوب و ماندگار است.

 تجربه؛ شاخص اصلی در نگارش کتاب حوزه دفاع مقدس

حسن احمدی، نویسنده کتاب «آدم‌های غلط»، نخستین کتاب با محوریت انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه داستان این کتاب از آنجا شکل می‌گیرد که پدر خانواده توسط ساواک دستگیر و کشته می‌شود، اظهار کرد: پسر خانواده از این جریان خبر دارد و خود نیز معلم دبیرستان است. گاهی در کلاس درس در مورد اتفاقات کشور به صورت سرپوشیده توضیح می‌دهد و ناظم مدرسه نیز متوجه این موضوع شده است.
وی با بیان اینکه پسر در پی اثبات کشته شدن پدرش به دست ساواکیان است، ابراز کرد: پسر بعد از تعقیب و گریزها متعدد توسط ساواک دستگیر می‌شود و مادر خانواده نیز درگیر عواطف روحی و عاطفی شده و مدام در پی پیدا کردن پسرش است، اینکه بداند چه بلایی سر پسرش آمده است.

این کتاب روایت‌گر دردهای مادرانه است
احمدی با تأکید بر اینکه این کتاب داستان گرفتاری‌های زنی است که به خاطر پسرش درگیر مسایل مختلف می‌شود، افزود: پسر توسط ساواک دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد و درگیر شکنجه‌های ساواکیان است. این داستان به نوعی بیان درد یک مادر است که پسرش توسط ساواک دستگیر شده و برای اثبات بی‌گناهی او نمی‌تواند کاری انجام دهد.
این نویسنده با بیان اینکه نوشتن این کتاب از سال 95 کلید خورد، عنوان کرد: نوشتن این کتاب یک سال به طول انجامید و امسال نیز به نشر چاپ آن را عهده دار شد.

ادای دین به شهدای انقلاب
وی با اشاره به اینکه هدف من از نوشتن این کتاب تبیین و توضیح شرایط زندان‌های شاه و وضعیت آن‌ها بود، گفت: نویسندگان خیلی به این موضوع در نوشته‌هایشان نپرداخته‌اند لذا من دوست داشتم وقایعی که در آن زمان افتاده و بلاهایی که برسر جوانان کشور ما آورده‌اند را به وسیله قلمم بازگو کنم و با این کار به نوعی ادای دین به جوان‌هایی که توسط ساواک در زندان‌ها و زیر شکنجه شهید شدند، می‌دانم.

نوسیندگان از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی‌شوند
احمدی با بیان اینکه در نوشتن و نشر این کتاب از سوی هیچ ارگانی حمایت نشده است، ابراز کرد: زمانی که نویسندگان دو یا سه سال از عمر خود را برای نوشتن یک کتاب صرف می‌کنند اما انتشاراتی‌ها کتاب آنان را فقط در تعداد محدود تیراژ و چاپ می‌کنند، این بسیار دردناک است و نویسنده احساس می‌کند که وقتش را بیهوده و برای موضوعی پوچ گذاشته است. باید علاوه بر حمایت ارگان‌ها امروزه شاهد حمایت انتشاراتی‌ها نیز باشیم.
این نویسنده با بیان اینکه امرارمعاش نویسندگان از نوشتن و قلم آن‌ها است، ادامه داد: امروزه شرایط برای نویسندگان سخت شده است، این قشر هیچ حمایتی نمی‌شوند لذا برخی از نویسندگان حرفه خود را به خاطر همین مشکلات رها کرده و به کاری دیگر مشغول هستند. نویسندگانی هم که دلی می‌نویسند نوشته‌هایشان آن طور که باید و شاید نیست و از کیفیت چندانی برخوردار نیست لذا هر ناشری رغبت برای چاپ مطالب آنان نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه نویسندگان مایل هستند کتابشان در تیراژ بالا چاپ شود، اظهار کرد: ناشران به این امر معتقد نیستند لذا نویسندگان هم با این شرایط سخت رغبتی برای نوشتن ندارند.

دوری نویسندگان از فضای دفاع مقدس؛ یکی از دلایل رکود در حوزه نشر
احمدی با تأکید بر اینکه یکی از دلایلی که نشر حوزه دفاع مقدس دچار رکود شده است و به مضامین جنگ و شهادت خیلی پرداخته نمی‌شود، ابراز کرد: بسیاری از نویسندگان از فضای آن دوران دور شده‌اند و کسی خیلی به این حوزه نمی‌پردازد. با توجه به اینکه در این حوزه از حمایت خاصی نیز خبری نیست، برخی نویسندگان به حوزه‌های دیگر جذب می‌شوند و دست به قلم کتاب‌هایی برمی‌دارند که دارای محتوای ضعیفی است.
وی با اشاره به اینکه به غیر از حوزه نشر در تولید فیلم در حوزه دفاع مقدس نیز ضعیف کار شده و تولیداتی که دارای ارزش ماندگار باشند، نداریم، گفت: نویسندگان حرفه‌ای با توجه به شرایط خیلی دست به قلم نمی‌شوند و جوان‌ترها هم تجربه دوران جنگ و دفاع مقدس را ندارند، گاهی تخیلی مطلبی را می‌نویسند ولی این نیز جواب نمی‌دهد.

تجربه؛ شاخص اصلی در نگارش کتاب حوزه دفاع مقدس
این نویسنده با بیان اینکه یکی از شاخص‌های نویسندگان در حوزه دفاع مقدس، تجربیات نویسنده در این حوزه است، تصریح کرد: داشتن تکنیک در نوشتن، شناخت عناصر داستانی، پرداخت مناسب، ایجاد تعمیق در طول داستان و اینکه بتوان مخاطب را به خود همراه کرد تا هم پای داستان جلو بیایید و نوشته را بخواند از شاخصه‌های نوشته خوب و ماندگار است.
وی با بیان اینکه شناخت نیاز مخاطب در تأثیرگذاری مطلب بسیار مهم و دارای اهمیت است، اظهار کرد: نویسندگان مشکلات بسیاری دارند، مشکلات مالی آن‌ها همانند دیگر اقشار جامعه نمایان‌تر است، هیچ جا استخدام نیستند و به سختی کار می‌کنند ولی بسیاری از نویسندگان هم هستند که با وجود این مشکلات گلایه نمی‌کنند و فقط کار خود را انجام می‌دهند چرا که دوست دارند برای مخاطبان خود کار تولید کنند، ولی از لحاظ مالی خیلی در مضیقه هستند.

احمدی با بیان اینکه کتاب دیگری در دست نوشتن دارم که مجموعه 12 جلدی در خصوص دفاع مقدس است، گفت: در این مجموعه 12 جلدی اتفاقات واقعی زمان جنگ را بدون شعار مطرح شده است. اسم کلی این مجموعه را انتخاب نکردم ولی هرکدام از کتاب‌ها اسم خاص خود را دارد که در امتداد هم نوشته شده‌اند.
انتهای پیام

captcha