رشد ۱۱۴ درصدی اهدای پلاکت فرزیس در لرستان
کد خبر: 3728894
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
عادلی خبرداد:

رشد ۱۱۴ درصدی اهدای پلاکت فرزیس در لرستان

گروه اجتماعی ـ مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان این‌که در سال ۹۵، ۱۲۵ پلاکت فرزیس اهدایی داشتیم، گفت: این میزان اهدا در سال ۹۶، ۲۶۷ واحد یعنی ۱۱۴ درصد رشد داشته است.

خ

به گزارش ایکنا از لرستان، امیدعلی عادلی، مدیرکل انتقال خون لرستان امروز سه‌شنبه، 19 تیر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بحث پلاکت فرزیس فرد فقط پلاکت اهدا می‌کند، خون را نمی‌گیریم و تنها توسط یک دستگاهی پلاکت خون را جدا می‌کنیم و عوارض کمتری نسبت به اهدا دارد.
وی اضافه کرد: برای گرفتن پلاکت فرزیس فرد باید زمان بیشتری داشته باشد تا دستگاه، خون را تصفیه کند و دوباره مابقی خون را به بدن شخص اهدا کننده برگرداند.
عادلی با بیان این‌که ارزش پلاکت فرزیس به این است که یک کیسه پلاکت فرزیس برابری می‌کند با شش کیسه پلاکتی که از شش نفر گرفته شده است، افزود: شرایط نگهداری این فراورده خونی سخت و بین سه تا پنج روز است.
مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به این‌که هر دفعه‌ای که فرد برای اهدا خون مراجعه می‌کند مورد آزمایش قرار می‌گیرد و هر بار از او مصاحبه و فشار خون گرفته می‌شود، بیان کرد: یکی از معضلات ما برای معاینه تأمین پزشک بود که با وجود سه پزشک طرحی این مشکل حل شده است.
وی با بیان این‌که در سال 95، 125 پلاکت فرزیس اهدایی داشتیم، گفت: این میزان اهدا در سال 96، 267 واحد یعنی 114 درصد رشد داشته است.
عادلی با اشاره به این‌که تولید و استفاده از کیسه‌های کم‌لوکسیت بسیار مهم است، چرا که کیسه‌هایی که داریم وقتی خون اهدایی در آن‌ها قرار می‌گیرد، گلبول‌های سفید داخل خون ممکن است برای بیماران بیمارستانی مضر باشند، بیان کرد: با استفاده ازکیسه‌های کم‌لوکسیت خون فیلترشده و درصدی از گلبول‌های سفید از فیلتر رد نشده و وارد کیسه نمی‌شوند.
مدیرکل انتقال خون لرستان یادآور شد: در سال 95، 5166 کیسه خون کم‌لوکسیت اهدایی داشتیم و این میزان در سال 96 به 11 هزار و 789 عدد رسید و در این کیسه‌ها گلبول سفید وجود ندارد و کیفیت خون بیشتر می‌شود.

captcha