«امام رضا(ع)، اسوه اخلاق و گفت‌وگو»؛ رویکرد دهه کرامت در مشهد
کد خبر: 3729876
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

«امام رضا(ع)، اسوه اخلاق و گفت‌وگو»؛ رویکرد دهه کرامت در مشهد

گروه فرهنگی - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رویکرد دهه کرامت امسال «امام رضا(ع)؛ اسوه اخلاق و گفت‌وگو» است. ما امام رضا(ع) را تنها به عنوان امامی که معارف دینی و سیره نبوی را از ایشان می‌آموزیم پاس نمی‌داریم، بلکه امام رضا(ع) را به عنوان رمز وحدت و نماد گفت‌وگوی بین مذاهب می‌شناسیم.

امام رضا(ع) اسوه اخلاق و گفت‌وگو؛ رویکرد دهه کرامت در مشهد

 به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز 23 تیرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت این سازمان که در بنیاد امام رضا(ع) مشهد برگزار شده بود، با بیان اینکه هدف از این نشست بیان راهبردها، شعارها و برنامه‌هایی استان در دهه کرامت است، اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی برای این دهه مبارک از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه دهه کرامت در میان دو تولد مبارک قرار گرفته است، ادامه داد: در این دهه اقدامات فراوانی که ظهور و بروز ملی و بین‌المللی دارد و برای عرض ارادت و تکریم شعائر الله انجام می‌شود، تدارک دیده شده است.

امام رضا(ع) اسوه اخلاق و گفت‌وگو، رویکرد دهه کرامت امسال

مروارید با بیان اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان این ظرفیت عظیم و انسجام ملی است، ابراز کرد: رویکرد دهه کرامت امسال «امام رضا(ع)، اسوه اخلاق و گفت‌وگو» است. ما امام رضا(ع) را تنها به عنوان امامی که معارف دینی و سیره نبوی را از ایشان می‌آموزیم پاس نمی‌داریم، بلکه امام رضا(ع) را به عنوان رمز وحدت و نماد گفت‌وگوی بین مذاهب می‌شناسیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امروزه با توجه به تهاجمات و فشارهایی علیه ایران، ما نیازمند رویکرد مسالمت آمیز و دارای اتحاد درونی و بیرونی با جهان اسلام هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته فعالیت‌های دهه کرامت جشن‌های مردمی را پوشش می‌داد، افزود: این فعالیت‌ها در سال 1387 با اقدامات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شروع شد و در سال 87 در شورای عمومی استان تصویب شد تا برای برنامه‌های این دهه دبیرخانه و ستادی مستقل ایجاد شود.
مروارید تصریح کرد: لذا شورای راهبردی دهه کرامت که متشکل از استاندار، معاونین استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد و... تشکیل شد که برنامه‌ ریزی‌های متعدد را در این دهه مبارک در سطح استان تحت پوشش قرار خواهند داد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در مجموع دستگاه‌های متعددی از جمله آستان قدس رضوی، شهرداری و...در این خصوص با ما همکاری دارند، ابراز کرد: در کل 34 دستگاه بیش از 649 برنامه را برای این دهه مبارک اجرا خواهند کرد.
وی بیان کرد: الگوسازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی با بهره‌گیری از سیره امام رضا(ع)، توجه به مقام علمی امام رضا(ع) در شناساندن اندیشه اسلامی در عرصه بین‌الملل، الگو سازی و معرفی شخصیت انسانی و معرفتی اهل بیت(ع) به خصوص امام رضا(ع) با رویکرد فرا مذهبی، ملی و نژادی، تأکید بر استمرار جایگاه مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، توجه ویژه به همکاری سازمان‌های مردم نهاد در اجرای برنامه‌ها، توجه به منشور هفت گانه مقام معظم رهبری، توجه به شعار سال، توجه به انطباق برنامه‌ها با عناوین روز شمار از جمله برنامه‎‎‎ها و راهبردهای تعریف شده برای برنامه‌های دهه کرامت امسال خواهد بود.
مروارید با بیان اینکه اهدافی که در دهه کرامت مد نظر ماست از دو جهت اهمیت دارد، عنوان کرد: در رتبه اول شکرگذاری به عنوان میزبان امام رئوف در ایران و در رتبه دوم اهتمام ویژه در برگزاری جشن و سرور و نشاط اجتماعی، تلاش برای گسترش معنویت در فضای عمومی با بهره‌گیری از آموزه‌های اهل بیت(ع)، تلاش مضاعف برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، تکریم و تجلیل از برترین‌ها، گسترش و افزایش معرفت عمومی نسبت به امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، تعمیق فرهنگ رضوی، حمایت از پژوهش‌هایی که در زمینه زندگی این امام بزرگوار انجام شده است از جمله مواردی است که بیش از پیش اهمیت دارد.

شعار امسال دهه کرامت «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت(ع)»

دبیر ستاد دهه کرامت استان با تأکید بر اینکه شعار امسال دهه کرامت «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت(ع)» است، گفت: برپایی 540 ایستگاه صلواتی، اعزام گروه‌های خادم یار نوجوان، برگزاری جشنواره شهر کرامت، برپایی مراسمات محلی، ایستگاه‌های نذری و ارائه داوطلبانه خدمات اجتماعی، گردهمایی برای آگاه سازی اصناف در جهت میزبانی کریمانه، ترویج فرهنگ میزبانی، ایجاد ایستگاه‌های نزدیک به حرم و پخش غذای نذری، بررسی و رایزنی برای آزادی زندانی‌های جرایم غیر عمد با هماهنگی ستاد دیه از جمله برنامه‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری نیز با رویکرد فرهنگی و اجتماعی خواهد بود، گفت: اجتماع عظیم بانوان مشهدی همزمان با روز تولد حضرت معصومه(س)، برگزاری جشن‌های روز دختر، محله آرایی، برپایی ایستگاه صلواتی، 192 رویداد فرهنگی در فرهنگ‌سراها، نورافشانی، برگزاری سلسله جلسات آستان جانان در مراکز فرهنگی، پارک‌ها و فرهنگسراها، تقدیر از دختران نمونه، برگزاری جشنواره غذاهای محلی به مناسبت تولد امام رضا(ع) در هشت منطقه شهر و... از جمله برنامه‌های شهرداری مشهد در این دهه مبارک است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی، جشنواره فرهنگی و هنری محراب با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، فیلم رأفت، جشنواره عکس تجلی نور، برگزاری محافل قرآنی در کلیه مؤسسات قرآنی مشهد، از جمله برنامه‌هایی است که با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
مروارید با بیان اینکه 34 دستگاه برنامه‌های متنوعی در دهه کرامت خواهند داشت، گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه مشهد، اداره امور زنان استانداری، سپاه امام رضا(ع)، اداره کل کتابخانه‌ها و... برنامه‌های خود را برای دهه کرامت ارائه داده‌اند. در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز برنامه‌های بسیاری با رویکرد ملی و مذهبی برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد دهه کرامت استان با تأکید بر اینکه محور کلی این برنامه‌ها ایجاد یک نوع انسجام و اتحادی برای جلوه فرهنگ رضوی در جامعه است، گفت: امسال با توجه به اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، همچنین هزار و 200 سال از شهادت امام رضا(ع) می‌گذرد و نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، این سه عنوان جلوه ویژه‌ای را به برنامه‌های دهه کرامت خواهد بخشید.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: این برنامه‌ها در خارج از ایران، کارکرد هویت اسلامی دارد و آن‌ها فارغ از شیعه و سنی برنامه‌های خود را با نگاه هویت اسلامی برگزار می‌کنند که بسیار شایان توجه است.
انتهای پیام

captcha