بلاتکلیفی توسعه مسجدجامع باخرز/ با کمک‌های مردمی مصلی به اتمام نخواهد رسید
کد خبر: 3732068
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

بلاتکلیفی توسعه مسجدجامع باخرز/ با کمک‌های مردمی مصلی به اتمام نخواهد رسید

گروه شهرستان‌ها - مصلی شهرستان باخرز بعد از سال‌ها که احیا شده، هنوز به اتمام نرسیده و گلدسته‌ها، نماسازی و طرح توسعه آن بلاتکلیف مانده است.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

به گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، حدود ۲۷ سال قبل مسجد قدیمی شهر به‌ عنوان مسجد جامع و مصلای نماز جمعه شهرستان باخرز احیا شده که علی‌رغم کمک‌های مردمی و تلاش‌هایی که صورت گرفته، هنوز بخش‌هایی از این مجموعه به اتمام نرسیده و همین موضوع باعث گله‌مندی مردم این شهرستان شده است. با توجه به افزایش جمعیت و ارتقاء این بخش به شهرستان نیاز به توسعه دارد. هرچند که در سال‌های اخیر قسمتی به‌عنوان حوزه علمیه به این مکان اضافه‌شده است و این بخش هم نیاز به تکمیل و توسعه دارد.
این شهرستان با توجه به اقلیم ییلاقی و مناطق بکر طبیعی‌ که دارد جزو مناطق گردشگری مهم محسوب می‌شود و گردشگران و مهمان‌های زیادی در روز‌های جمعه به این منطقه سفر می‌کنند و این کمبود فضای مسجد جامع و مصلا برای گردشگران به‌ شدت خودنمایی می‌کند.
محمد احمدی از شهروندان باخرز به ایکنا گفت: این مسجد سال‌های زیادی است که ساخته‌شده، ولی تاکنون گلدسته‌ها و گنبد آن به اتمام نرسیده و به نسبت جمعیت باخرز کوچک است. در مناسبت‌های اصلی سال مثل دهه محرم یا شب‌های قدر و نماز عید فطر و قربان جمعیت زیادی حضور دارند و مجبور هستند بیرون مسجد و حتی در خیابان بنشینند.

برای شهرستان شدن باید ابتدا زیرساخت‌ها مهیا شود
یکی دیگر از شهروندان باخرز که سالیان درازی در این منطقه ساکن بوده، می‌گوید: باخرز بخشی از تایباد بود و به‌ یکباره به شهرستان تبدیل شد و باید قبل از تبدیل به شهرستان زیرساخت‌های لازم و موردنیاز مهیا می‌شد نه اینکه اول شهرستان شود و بعد بخواهند به دنبال حل مشکلات آن باشند. الآن بزرگ‌ترین مشکل ما همین نبود زیرساخت‌های موردنیاز شهرستان است و حتی یک مصلی مجزا نداریم، به گونه‌ای که در مناسبت‌ها اگر کمی دیرتر بیاییم باید تو خیابان بنشینیم و در مسجد جا به‌ اندازه کافی نیست.

با کمک‌های مردمی مصلی به اتمام نخواهد رسید
یکی از بانوان باخرزی در این خصوص گفت: قسمت بانوان مصلی خیلی کوچک است و خانم‌ها نمی‌توانند در خیابان و بیرون از مسجد باشند. انتظار داریم زودتر ساخت این مصلی کامل شود، البته مردم تا حد امکان کمک کردند و بازهم کمک می‌کنند، ولی با این کمک‌های مردمی ساخت مصلی به اتمام نمی‌رسد و باید دولت برای مصلی باخرز بودجه بدهد.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

مصلای باخرز در محل مناسبی نیست
حجت‌الاسلام مهدی امجدی زاده، امام‌جمعه شهرستان باخرز در خصوص مصلی نیمه تمام باخرز به ایکنا گفت: این مسجد جامع و مصلی در محل مناسبی ساخته نشده و در حاشیه شهر واقع‌شده است و ازنظر نقشه ساخت نیز خوب نیست و باید بهتر ساخته می‌شد. این مسجد در سال‌های دور توسط علمای دینی این منطقه ساخته‌شده است و مردم تاکنون در حد توان کمک کرده‌اند، ولی با توجه به وضعیت اقتصادی مردم نمی‌توان این مسجد را به اتمام رساند و باید کمک‌های دولتی داشته باشیم.
وی افزود: ازآنجایی‌ که تمامی مراسم‌های ملی و مذهبی در طول سال در این مکان برگزار می‌شود، نیاز به گسترش و توسعه دارد. در سال‌های اخیر زمین اطراف مصلا خریداری‌شده و باید به مسجد جامع و مصلی اضافه شود. هرچند که در قسمت انتهایی این مکان حوزه علمیه به آن اضافه‌شده است و آن‌هم هنوز به‌طور کامل به اتمام نرسیده است و نیاز است برای ایجاد یک پایگاه دینی و اعتقادی منطقه این مصلی و حوزه علمیه متناسب با جمعیت و پیش‌بینی آینده گسترش یابد تا چند سال بعد مجدد نیاز به طرح گسترش نداشته باشد.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

محلی برای فعالیت‌های دینی واعتقادی جوانان و نوجوانان
امام جمعه باخزر گفت: جوانان و نوجوانان این شهرستان برای فعالیت‌های دینی و اعتقادی خود نیاز به پایگاهی دارند و مصلی و مسجد جامع هر شهرستانی بهترین مکان برای جوانان و نوجوانان است و باید توجه ویژه به این اماکن شود و این‌گونه نیمه‌تمام رها نشود.
وی عنوان کرد: با توجه به جمعیت شهرستان، ظرفیت کم این مکان که تعداد محدودی از نمازگزاران و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند، از دیگر مشکلات است که در اغلب برنامه‎‌های دینی مردم در بیرون مسجد جامع و مصلی می‌نشینند و باید هر چه زودتر طرح توسعه این مسجد اجرایی و به اتمام برسد تا کرامات انسانی حاضرین و شرکت‌کنندگان مراسم‌ها حفظ شود.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

محلی برای برگزاری تمامی مراسم‌های ملی و مذهبی
علیرضا شیبانی، از اعضای هیئت‌امنای مسجد جامع و مصلی شهرستان باخرز به ایکنا گفت: این مسجد جامع و مصلی تا سال ۷۱ یک مسجد قدیمی بود که مرحوم آیت‌الله شیخ رجبعلی محدثی آن را احداث کرده بود. مرحوم محدثی از یاران شیخ بهلول بوده که به دست عوامل طاغوت به این منطقه تبعید شده بود و با ادامه فعالیت‌های دینی و مذهبی و احداث این مسجد، به یک پایگاه دینی، اعتقادی و فرهنگی در منطقه تبدیل‌ شده بود و نقش مهمی در احیای تفکرات دینی و اعتقادی مردم داشته است.
وی ادامه داد: این مسجد قدیمی در سال ۷۱ توسط آیت‌الله عبادی برای تجدید بنا کلنگ زنی شد و با کمک ایشان، شورای سیاست‌گذاری ائمه نماز جمعه، اداره اوقاف و امور خیریه و عموم مردم شهرستان و خارج شهرستان به این مرحله رسید. البته آرامگاه و مقبره آیت‌الله محدثی در محوطه این مصلی واقع‌شده است و مردم برای زیارت مقبره این عالم ربانی به این مکان می‌آیند.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین
شیبانی افزود: مسجد و مصلی شهرستان باخرز در کنار اینکه به‌عنوان پایگاه نماز جمعه شهرستان شناخته می‌شود، یکی از مراکز اصلی برگزاری مناسبت‌های مختلف سال در حوزه‌های ملی و مذهبی است و مردم شهر و روستا‌های این شهرستان با استقبال زیاد به این مکان می‌آیند تا از برگزاری مراسم‌ استفاده کنند، ولی گنجایش و ظرفیت پایین این مکان باعث گله‌مندی مردم می‌شود و ما به‌عنوان مجموعه هیئت‌امنا شرمنده مردم هستیم و تمام سعی خود را تاکنون کردیم تا با اجرای طرح گسترش مسجد جامع و مصلی و نیز حوزه علمیه بتوانیم رضایت‌مندی مردم این شهرستان را به دست آوریم.
وی با بیان اینکه این مسجد در زمینی به مساحت هزار و ۷ مترمربع و زیربنای هزار و ۲۰۰ مترمربع برای استفاده نمازگذاران و مراسم‌ مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: فضا‌هایی مانند کانون فرهنگی و هنری، مهد کودک، آبدارخانه در داخل مسجد به‌ عنوان بخش‌های جانبی به شمار می‌آید. مساحت کل این مسجد حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع است که ۶۰۰ مترمربع آن حوزه علمیه ساخته‌شده است و زمین مقابل این حوزه علمیه به‌عنوان طرح گسترش حوزه پیش‌بینی‌شده که باید به فضای موجود اضافه و تا ۲ هزار مترمربع قابل‌گسترش است.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

کمبود فضای برگزاری نماز جمعه
این عضو هیئت امنای مصلی باخرز ادامه داد: در بحث خود مسجد جامع و مصلی که بزرگ‌ترین مراسم‌ شهرستان و نماز اعیاد و نماز جمعه‌ها برگزار می‌شود، بین ۲ هزار نفر تا ۵ هزار نفر شرکت می‌کنند که ظرفیت این مسجد جوابگوی حضور مردم نیست. برای حل مشکل فضای داخلی، زمینی در قسمت غربی مسجد به مساحت ۸۰۰ مترمربع مربع را به تملک مسجد درآوردیم تا در طرح گسترش ۴۰۰ مترمربع آن را به فضای مسجد اضافه   کنیم.
شیبانی با اشاره به هزینه‌هایی که تاکنون شده، گفت: مبلغی که تاکنون (با توجه به قیمت‌های آن زمان) برای این مسجد هزینه شده است حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده و هزینه‌ای که برای اتمام نماسازی، گلدسته‌ها و گنبد و گسترش مسجد پیش‌بینی‌شده، حدود ۸۰۰ میلیون تومان است. البته گزارش کامل وضعیت موجود و نیاز‌های مسجد و مصلی به‌ صورت مکتوب به استاندار ارائه‌شده است و منتظر کمک هستیم.

 مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

مصلای شهرستان را با یک مسجد روستا به یک اندازه دیدند
وی ادامه داد: البته جدیداً توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از این مسجد جامع و مصلی بازدید داشتند و این مسجد با این عظمت را با مسجد یک روستا در یک رده و اندازه دیدند و به هرکدام قرار شد یک‌میلیون تومان کمک کنند که البته همان هم هنوز محقق نشده است.
عضو هیئت امنای این مصلا ضمن تشکر از مشارکت‌های مردمی در تکمیل این مصلی، گفت: مردم تاکنون در ساخت این مسجد جامع و مصلی در حد توانشان کمک کرده‌اند، ولی اگر بخواهیم فقط به کمک‌های مردمی متکی باشیم، نمی‌توانیم مراحل ساخت و توسعه این مسجد را به اتمام برسانیم. مردم ازنظر اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند و ازآنجایی‌ که درآمد اغلب مردم از کشاورزی است، خشک‌سالی‌های اخیر و کم‌آبی باعث افت شدید درآمد‌ها شده و نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات و بودجه‌های دیگر هستیم.

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

مصلا و مسجد جامع باخرز نیازمند کمک مردم و مسئولین

انتهای پیام

captcha