تأخیر یک‌ساعته آغاز مراسم و شور دانش‌آموزان برای شنیدن نتایج
کد خبر: 3733555
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
حاشیه‌نگاری بر اختتامیه مسابقات قرآن پسران دانش‌آموز/

تأخیر یک‌ساعته آغاز مراسم و شور دانش‌آموزان برای شنیدن نتایج

گروه مسابقات ــ در آئین اختتامیه سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز پسران دانش‌آموز می‌توانستی تمامی قومیت‌های ایران را در یک جمع چند صدنفری ببینی که چگونه شاد و سرخوش گردهم جمع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور(بخش پسران) صبح امروز، چهارم مرداد ماه همزمان با میلاد امام رضا(ع) با حضور مدیران و مسئولان ادارات کل آموزش و پرورش در سالن پوریای ولی در مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر تهران برگزار شد.
این مراسم به مانند اغلب مراسم‌های کشورمان سر ساعت اعلام شده که پیش از این ساعت 8 صبح اعلام شده بود، آغاز نشد و در پیچ و تاب تأخیر بیش از 60 دقیقه‌‌ای حدود ساعت 9:05  با تلاوت آیاتی از قرآن توسط دانش‌آموز حائز رتبه برتر آغاز شد، و باید گفت در میان این تأخیر و کسالتی که در ابتدا به مراسم حاکم شده بود، اما تلاوت ناب این قاری نوجوان، شوری را در میان دانش‌آموزان هم سن‌وسالش ایجاد کرد به گونه‌ای که در حین تلاوت او را به زیبایی و یک صدا با ذکر الله تشویق می‌کردند.
اما نباید از نظم خوب حاکم بر سالن، دکور مناسب و ورود دانش‌آموزان هر استان در قالب صفوف منظم و همراه با نام استان در دست با لباس‌هایی با رنگ‌های متفاوت و بعضاً نیز پوشش محلی به راحتی عبور کرد. شرکت‌کنندگان استان خوزستان با شعری در وصف حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) وارد سالن شدند.

هر چند مجری مراسم به دلیل اقتضائات پخش برنامه زنده، دانش‌آموزان را از کف زدن زیاد و به ویژه سوت زدن منع کرد، اما با اجرای خوب «هادی ربیعی» جذابیت برنامه فروکشی نداشت و موجب افزودن هیجان بیشتر به آیین اختتامیه شد، اما با تمام این منع‌ها، همچنان شور نوجوانی بر جلسه، همراه با کف و گاه گاهی صدای سوت یواشکی حاکم بود.
مورد قابل بیان دیگر اینکه برای خبرنگاران و گزارشگران برخلاف دیگر مراسم‌ها، ارزش قائل شده و برای آنها جایگاه ویژه‌ای را در نظر گرفته بودند و برای مصاحبه با وزیر آموزش و پرورش نیز نهایت همکاری با خبرنگاران شد به گونه‌ای که به خبرنگاران اطلاع دادند برای مصاحبه می‌توانند پس از تجلیل در جایگاهی که بیرون از سالن در نظر گرفته شده حضور پیدا کنند و خبرنگاران بدون استرس اینکه شاید آقای وزیر، میان برنامه به مانند دیگر وزرا و مسئولان، خبرنگاران را جا بگذارد، برنامه را تا پایان پوشش دادند.

در این میان، پخش کلیپی از «صابر خراسانی» در وصف حضرت بقیةالله(عج) با صدای استوار و محکمش، چشم‌های این نوجوانان قرآنی را بارانی کرد و حس و حال معنوی خاصی به جلسه آورد.

شیطنت‌های دانش‌آموزان برای تشویق بیشتر حائزین برتر استان‌هایشان، بلند بلند گفتن عبارت به به، هنگامی که مجری شعر می‌خواند و خنده‌هایی که به واسطه این شوخی بر لبانشان جاری بود و یک لحظه قطع نمی‌شد، گرفتن عکس یادگاری در میان هیاهوی دیگر دوستانشان، رفتن دوربین کرین پخش زنده روی یکی از دانش‌آموزان که در چرت صبحگاهی بود و نشان دادن آن به صورت اتفاقی در تلویزیون سالن که صدای خنده دانش‌آموزان را در میان فضای جدی پس از آغاز مراسم به همراه داشت از دیگر حواشی این مراسم بود.
در اثنای مراسم نیز، گفت‌وگوهای کوتاهی با تنی چند از دانش‌آموزان داشتیم؛ «علی»، دانش‌آموز راه‌یافته از کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نخستین بار است که به مرحله کشوری مسابقات راه یافته است از حس و حال خوبش به دلیل این که در میان دیگر دانش‌آموزان هم سن‌وسالش به اردو آمده است، چنین گفت: این چند روز به دلیل فضای معنوی حاکم میان بچه‌ها طعم زندگی قرآنی را چشیدم و برایم لذت‌بخش بود. اما متأسفانه نتوانستم حائز رتبه شوم، اما سعی می‌کنم با بهره‌گیری از راهنمایی‌های اساتیدم بتوانم در دوره بعدی به خوبی بدرخشم.
«مهدی» از استان مرکزی، دیگر شرکت‌کننده در این مسابقه درباره برنامه‌های سی و ششمین دوره مسابقات، اظهار کرد: برنامه‌های خوبی برای ما در نظر گرفته بودند که از میان آن می‌توانم به زیارت امامزاده صالح(ع) محله تجریش اشاره کنم که این زیارت با مداحی بچه‌ها نیز همراه بود. روز افتتاحیه هم حضور کاروان زیر سایه خورشید که پرچم متبرک گنبد امام رضا(ع) را همراه داشتند از دیگر بخش‌هایی بود که از آن راضی بودم.
یادآور می‌شود، طی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، 780 شرکت‌کننده دانش‌آموز پسر با همراهی ۹۰ نفر مربی و سرپرست طی بازه زمانی اول تا چهارم مردادماه در مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر حضور داشتند. که حدود ۱۷ دانش‌آموز شرکت‌کننده نیز روشندل بودند که دانش‌آموزان در شش رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء5، 10، 20 و همچنین حفظ عمومی و اذان و مداحی باهم به رقابت پرداختند.
همچنین این دوره از مسابقات در بخش دانش‌آموزان دختر از ششم تا نهم مردادماه در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل و اجزا با رقابت ۶۷۵ دانش‌آموز دختر از سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار خواهد شد.

برای مشاهده سخنان وزیر آموزش و پرورش اینجا، اسامی نفرات برتر اینجا و گزارش مراسم اختتامیه اینجا کلیک شود.
انتهای پیام

captcha