فرهنگ‌سازی جهاددانشگاهی در زمینه تحقق شعار سال
کد خبر: 3735272
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
حجت‌الاسلام بیرانوند عنوان کرد:

فرهنگ‌سازی جهاددانشگاهی در زمینه تحقق شعار سال

گروه اجتماعی ـ امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که یکی‌از ارکان شعار «حمایت از کالای ایرانی» بحث فرهنگ‌سازی است، اظهارکرد: جهاددانشگاهی می‌تواند در بحث فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف صحیح منابع خدادادی، سرمایه‌ها، استفاده صحیح و بهینه‌ فرهنگ قناعت و جلوگیری از اسراف، نقش مهمی در تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری داشته باشد.

فرهنگ‌سازی جهاددانشگاهی در زمینه تحقق شعار سال

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با گرامیداشت ۱۶ مرداد سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و برگرفته از انقلاب فرهنگی بوده که در وظایفش بر انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید شده است.
وی با اشاره به این‌که تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان، به‌ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان، به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، در رأس وظایف جهاد دانشگاهی وجود دارد، عنوان کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است، که در این زمینه معتقد و ملتزم به آرمان‌ها و ارزش‌هاست و مدافع اهداف انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی(ره)، پیرو ولایت فقیه و رهبری نظام؛ متعهد به اهداف انقلاب فرهنگی با ساختار نهاد عمومی غیردولتی است، بنابراین تعاریف جایگاه بسیار ارزشمند جهاد دانشگاهی برای همگان آشکار می‌شود.

فعالیت جهاددانشگاهی در بحث ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی
حجت‌الاسلام بیرانوند با اشاره به این‌که طبق اساسنامه جهاد دانشگاهی وظیفه تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی، در رأس وظایفی است که بر دوش این مجموعه گذاشته شده است، بیان کرد: فرهنگ به‌عنوان زیرساخت بسیار مهم در توسعه همه‌جانبه به حساب می‌آید، براین اساس جهاد دانشگاهی در فرهنگ‌سازی و بالابرن سطح اعتقادی، اخلاقی و حتی فرهنگ مربوط به زندگی اسلامی و سایر اموری که مربوط سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، ایفای نقش می‌کند، که دارای اهمیت بالایی است.
امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تحت‌عنوان « حمایت از کالای ایرانی» ترسیم شده است، تصریح کرد: حمایت از کالای ایرانی دارای ارکان و زیرمجموعه‌هایی است که یکی‌از ارکان آن بحث فرهنگ‌سازی در میان اقشار مختلف مردم است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که مخاطبان جهاد دانشگاهی جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، لذا این نهاد می‌تواند در بحث فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف صحیح منابع خدادادی، سرمایه‌ها، استفاده صحیح و بهینه‌ فرهنگ قناعت و جلوگیری از اسراف، نقش مهمی در تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری داشته باشد.
بیرانوند با اشاره به توفیقات جهاد دانشگاهی در زمینه تقویت تولید داخلی، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در جهاددانشگاهی وجود دارد و اختیاراتی که برای این نهاد در نظر گرفته شده است و وظایفی که دارد، انتظار می‌رود این نهاد فعالیت‌های خود به‌ویژه در مباحث پژوهشی و پیدا کردن راه‌کارهای بدیع و نو در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بیشتر کند.
امام جمعه بیرانشهر افزود: باتوجه به ظرفیت خوبی که مجموعه جهاد دانشگاهی دارد، و جوانانی که در اختیار دارد و باتوجه به این‌که جوانان سرمایه‌های ارزشمندی هستند، این نهاد می‌تواند از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف عالیه اسلامی بیشتر از این‌ها استفاده کند.

دولت از تجربیات جهاددانشگاهی استفاده کند
وی با اشاره به این‌که دولت می‌تواند در زمینه مباحث اقدامات پژوهشی، نوآوری و دنبال کرن راه‌هایی که زودتر به اهداف خود برسد از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی استفاده کرده و پروژه‌های خود را به این نهاد واگذار کند، تصریح کرد: دولت می‌تواند در زمینه‌های مختلف از تجربیات جهاد دانشگاهی استفاده کرده و از این نهاد مشاوره گرفته و همچنین دولت می‌تواند از نظرات کارشناسانه مجموعه جهاد دانشگاهی در بحث‌های برنامه‌ریزی و نظارت بر طرح‌ها و نظرات کارشناسانه این نهاد استفاده کند.
بیرانوند با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی و خدمات‌رسانی به مناطق محروم توسط این نهاد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در اردوهایی که برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم برگزار کرده، اقدامات ارزشمندی انجام داده است، لذا دولت می‌تواند براساس آنچه که قانون اجازه می‌دهد، برخی از طرح‌ها و برنامه‌های خود را به این نهاد واگذار کند.
امام جمعه بیرانشهر شعار سال را مهم‌ترین موضوع در کشور دانست و افزود: اکنون که مقام معظم رهبری سال 97 را تحت‌عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کرده، مهم‌ترین موضوع که در رأس همه موضوعات پایه قرار می‌گیرد؛ تحقق این شعار است.
وی با اشاره به این‌که تحقق شعار سال اولویت امروز تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در کشور است، اظهار کرد: فرهنگ نیز در کنار اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است، درست مصرف کردن، مبارزه با اسراف، ترویج قناعت و مبارزه با تجمل‌گرایی مباحثی هستند که در بحث اقتصادِ فرهنگ اسلامی مورد توجه هستند.

نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان یکی‌از دغدغه‌های امروز
بیرانوند عنوان کرد: نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان یکی‌از دغدغه‌های امروز مقام معظم رهبری است که جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه نیز اثرگذار باشد، و براساس فرهنگ‌سازی و طبق اصول اسلامی سبک زندگی اسلامی در بحث ازدواج آسان، این فرهنگ را در بین مردم ترویج دهد.
امام جمعه بیرانشهر پیر شدن جامعه را یکی‌از معضلات جامعه دانست و افزود: مردم ما باید به بحث فرزندآوری تشویق شوند، در این مبحث نیز فرهنگ دینی و اسلامی ما باید برای مردم تبلیغ و ترویج شده و معضلات فرهنگ نداشتن فرزند یا تک فرزندی برای آن‌ها تشریح شود.
امام جمعه اشترینان تأکید کرد: در این زمینه نیز انتظارات از جهاد دانشگاهی بالاست، چراکه جهاد دانشگاهی می‌تواند با برنامه‌ریزی، ساماندهی و فرهنگ‌سازی در این زمینه، نقش اساسی را که دارد، ایفا کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بالا رفتن سطح اعتقادی مردم یکی‌از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، که جهاد دانشگاهی می‌تواند با ورود در این زمینه نیز تاثیرات زیادی داشته باشد.

انتهای پیام

captcha