مهریه در اسلام/ تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند
کد خبر: 3735969
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

مهریه در اسلام/ تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند

گروه اجتماعی ـ این روزها كه قیمت طلا و ارز روز به روز افزایش می‌یابد، یكی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها مهریه‌هایی است كه باید پرداخت شده و یا برای ازدواج جوانان تعیین می‌شود؛ در این نوشتار نگاهی به نظر اسلام درباره مهریه داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، مهریه در اسلام یا صداق نشانه محبت راستین مرد به همسرش و ابزاری جهت تهیه مقدمات شروع زندگی مشترک است. همان‌گونه که در تاریخ مشاهده می‌کنیم پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) امر می‌کنند که زره خود را بفروش و با پول آن مهریه عروست را فراهم کن؛ یعنی مهریه باید چیزی باشد که اكنون در دسترس داماد است و آن را دارد نه اینکه چیزهایی باشد که حتی تا آخرین روز زندگیش هم نتواند آن را فراهم کند؛ مهریه‌ای که بخشی از آن صرف تهیه عطر برای عروس خانم شده و بخش دیگری به تهیه لوازم مورد نیاز منزل اختصاص می‌یابد.

نگاهی به نظرات مختلف درباره میزان مهریه
در اینکه آیا مهریه زیاد خوب است یا کم، بحث‌های زیادی بین کارشناسان و مشاورین خانواده وجود دارد ولی با همه این بحث‌ها، اگر معتقد به نهایی بودن دستورات اسلام به این معنا که کامل‌تر و جامع‌تر از آنها وجود ندارد- بوده که هستیم- می‌بینیم که مهریه نه وسیله‌ای برای تحقیر دختران بوده و نه بهانه‌ای جهت افزایش نزاع و درگیری زوجین، کما اینکه می‌بینیم برخی حتی از روزهای اول و در جلسات آشنایی و خواستگاری با کلفت کردن رگ گردن می‌گویند: مگر دخترم را از سر راه آورده‌ام که به این مهریه پایین بدهم و دیگری جواب می‌دهد مگر اینجا بازار است که این‌چنین قیمتی می‌گوئید و مگر ما برای خرید دخترتان آمده‌ایم و بیچاره دختر و پسرهایی که باید بسوزند و دم نزنند تا این دعواها بالاخره یا به نتیجه برسد و یا اصل قضیه – ازدواج- منتفی شود.

موانع تشكیل زندگی جوانان را از سر راه برداریم
و بگذریم که برخی پس از این مرحله وارد جنگ دیگری به نام دریافت شیربها شده و هل من مبارز طلب می‌کنند و یاللعجب آیا طرفین قدری در کلام خود می‌اندیشند که اگر این موانع بر سر راه آنان بود، آیا می‌توانستند تشکیل زندگی بدهند؟
اینجاست که مهریه شکل دیگری به خود گرفته و بسیاری از خانواده‌ها آن را نه وسیله‌ای برای شروع یک زندگی با قناعت و سرشار از خیر و برکت؛ بلکه وسیله‌ای جهت تأمین اقتصاد دختر در آینده (خدای ناکرده در هنگام طلاق یا فوت همسرو ...) می‌بینند و در نتیجه معادل مهریه خود را طلا، سکه، جواهرات و یا سایر اشیاء قیمتی قرار می‌دهند تا همچون تاجرانی موفق با یک سرمایه‌گذاری مناسب، روز به روز شاهد افزایش دارایی خویش باشند و گاهی حتی به عامل مشوقی جهت به‌وجود آمدن نزاع‌های ساختگی و گرفتن ایرادهای غیرمنطقی تبدیلش کنند و به‌خصوص اگر همسر متمولی دارند که می‌تواند مهریه آن را پرداخت كند، سریعاً آن را به مرحله اجرا می‌گذارند و ما این موارد را در پرونده‌های روزمره دادگاه‌های طلاق به وفور مشاهده می‌کنیم.
و البته نباید از همسرانی که به علت مهریه کم متأسفانه همسر خود را مجبور به طلاق می‌کنند و با زوجه‌ای دیگر عقد محبت! می‌بندد را فراموش کنیم که این قصه‌ها نیز سر دراز دارد.

تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند
القصه این تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند و بدون هیچ شرمساری پا را برگردن همسر خویش می‌فشارند و طلب حق و حقوق خود را می‌كنند.
گرچه در این نکته که مهریه حق بانوان است و باید به‌موجب شرع و قانون توسط آقایان پرداخت شود، حرفی نیست زیرا زن مظهر ناز است و مرد مظهر نیاز و برای خرید نازشان کارها باید کرد که خوب گفته‌اند – هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد – و به عیان بسیار هم دیده‌ایم که زنان ارزشمند جامعه ما مهریه خود را به میزانی متعادل و شرع و قانون پسند تعیین کرده‌اند و هیچگاه مطالب بالا – و به‌طور خلاصه – تجارت مهریه حتی به مخیله آنان نیز راهی نیافته است، اما چه کنیم که یک مورد هم زیاد است و مایه عبرت.

خانواده‌ها دستورات اسلام را مدنظر قرار دهند
علی ای حال چه بسا بهتر است که همه ما خانواده‌ها به اسلام عزیز روی آوریم و خود را هرچه بیشتر به این دین آسمانی عامل سازیم تا از برکات مادی و معنوی آن در زندگی بهره‌ها ببریم.

مهریه عامل تجارت نیست
مهریه نه عامل تجارت، بلکه ابزاری جهت شروع زندگی‌ها شود و الگوی ارزشمندی چون زندگی امام علی(علیه‌السلام) و خانم فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) به منصه ظهور برسد که اگر اینگونه شود دیگر خانواده‌ای از شرم نداشتن جهیزیه خواستگاران دخترش را رد نمی‌کند و همسری نیز به‌علت نپرداختن مهریه چند صد میلیونی و گاهی میلیاردی به زندان نمی‌افتد و شاید دیگر شاهد مصاحبه مسئولان نباشیم که با افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان مهریه افزایش یافته است.
حجت‌الاسلام محمدشریف حسینی، معاون آموزشی ستاد اقامه نماز فارس
انتهای پیام

captcha