پیروزی در انتخابات کنگره، تغییر نگاه به آمریکا و ایجاد دوقطبی در داخل ایران؛ اهداف پیشنهاد ترامپ
کد خبر: 3736139
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
آصفری عنوان کرد:

پیروزی در انتخابات کنگره، تغییر نگاه به آمریکا و ایجاد دوقطبی در داخل ایران؛ اهداف پیشنهاد ترامپ

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سه هدف مهم ترامپ از ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: ترامپ از یکسو به دنبال تقویت سبد رأی خود در انتخابات کنگره است و از طرف دیگر می‌خواهد خروج از برجام و افزایش نگاه منفی بین‌المللی به آمریکا را با ارائه این پیشنهاد از بین برده و در داخل کشور نیز یک نوع اختلاف و دوقطبی موافق ـ مخالف مذاکره ایجاد کند.

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف ترامپ از ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران و تکرار این موضوع گفت: آقای ترامپ نشان داده قبل از اینکه فرد سیاستمداری باشد، یک معامله‌گر است و از آنجا که حدود سه ماه دیگر انتخابات کنگره برگزار می‌شود، ترامپ به دنبال یارگیری و تقویت سبد رأی خود در کنگره برای تصویب لوایح مد نظرش است و به عبارتی می‌خواهد با یک کارنامه قوی وارد انتخابات کنگره شود.

تحت‌الشعاع قرار دادن خروج امریکا از برجام؛ هدف ترامپ از پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط

وی ادامه داد: براین اساس هدفش از مطرح کردن پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است که سناریویی که حدود سی چهل سال رؤسای جمهور مختلف آمریکا در قبال ایران دنبال می‌کردند تا از ایران امتیاز بگیرند را به نام خودش ثبت کند.

آصفری اظهار کرد: هدف دیگر وی در عرصه بین‌المللی این است که خروج آمریکا از برجام و بی‌تعهدی نسبت به این توافق بین‌المللی تحت‌الشعاع این پیشنهاد قرار گیرد و دیگر کسی آمریکا را از این منظر مورد سؤال قرار ندهد. در واقع ترامپ با این پیشنهاد می‌خواهد افکار عمومی دنیا را نسبت به موضوع برجام منحرف کند و بتواند نگاه منفی دولت‌ها و ملت‌های جهان نسبت به آمریکا به عنوان یک دولت غیرقابل اعتماد، با ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط مثبت ساخته و اعتماد آنها را به آمریکا جلب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: به عبارتی ترامپ با این کار به دنبال یک بازی برد ـ برد است؛ از این جهت که هم در برجام به تعهدات خودش عمل نکرده و هم به زعم خودش با ارائه این پیشنهاد توپ را در زمین ایران انداخته و خود را به عنوان مدعی جا بزند و در موضع طلبکار قرار گیرد.

ترامپ به دنبال ایجاد دوقطبی مخالفان و موافقان مذاکره در داخل است

آصفری با اشاره به اهداف ترامپ در داخل کشور گفت: او با این پیشنهاد می‌خواهد به اختلاف میان جریان‌ها، شخصیت‌ها و دستگاه‌های کشور دامن بزند و در کشور دو قطبی موافقان و مخالفان مذاکره با امریکا را شکل داده و پررنگ کند تا دولت به جای اینکه پیگیر مطالبات و مشکلات اقتصادی و معیشتی شود درگیر بحث مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا شود. لذا سعی و تلاش ترامپ این است که با نوعی سیاه‌بازی در داخل ایران سطح تنش و اختلاف را بالا برده و بتواند با راه‌اندازی جنگ روانی و رسانه‌ای، بخشی از مردم را مطالبه‌گر مذاکره با امریکا کرده و دستگاه محاسباتی مسئولان را دچار خطا کند.

وی یادآور شد: البته نکته مهم این است که ایران هیچ‌گاه از مذاکره نترسیده و نخواهد ترسید و مذاکره را بهترین راهکار برای حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند اما مذاکره باید دارای چارچوب مشخصی باشد و اینکه طرف مقابل چه شخص و جریانی با چه سوابقی هستند بسیار اهمیت دارد. 

آصفری با اشاره به سوابق مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در چندین موضوع مانند برجام، افغانستان، عراق و ...مذاکره با امریکا را تجربه کرده است. اما آیا امریکا به تعهدات خود در این موضوعات از جمله برجام عمل کرده که امروز داعیه‌دار مذاکره بدون پیش شرط شود؟ اتفاقا براساس همین تجارب اگر قرار به مذاکره باشد این جمهوری اسلامی است که باید شرط و شروط بگذارد نه اینکه آمریکا با آن سوابق بد ادعا کند شرطی برای مذاکره ندارد.

در صورت تصمیم نظام به مذاکره، تیم مذاکره‌کننده برجام باید تغییر کند

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: اگر هم قرار شود جمهوری اسلامی ایران با امریکا مذاکره کند تیم مذاکره‌کننده در برجام از توانایی لازم برای مذاکره با دولت ترامپ برخوردار نیست و فن و استراتژی مذاکره ایجاب می‌کند که طرف مقابل دست ما را نخواند و لذا تیم مذاکره ‌کننده فعلی نمی‌تواند ما را به جایی برساند. براین اساس همه جوانب امر باید لحاظ شود و بعد تصمیم مقتضی گرفته شود.

وی در پایان ابراز کرد: در هر صورت جمهوری اسلامی مشکلی با مذاکره ندارد اما مذاکره‌ای که طرف مقابل تعهد اخلاقی، سیاسی و بین‌المللی به مذاکره و گفت‌وگو را داشته باشد و این خلاف سوابق آمریکا و به ویژه شخص ترامپ است. براین اساس در صورت تصمیم نظام به مذاکره نیاز به اصلاح و تغییر تیم مذاکره‌کننده و مشخص شدن تضمین‌های طرف مقابل است؛ تضمین‌هایی که حتی کنگره و سنای امریکا نیز نتوانند ممانعتی در اجرای آن به عمل آورند.

انتهای پیام

captcha