نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 3737039
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در مشهد برگزار می‌شود

گروه فرهنگی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته بعد از یک دهه توقف از ۱۱ تا ۱۵ شهریورماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد با 25 هزارمتر وسعت برگزار خواهد شد.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در مشهد برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‎فر، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی، طی بازدیدی به مناسبت روز خبرنگار از خبرگزاری ایکنا از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته خبر داد و عنوان کرد: این نمایشگاه بعد از یک دهه توقف از ۱۱ تا ۱۵ شهریور ماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد با 25 هزارمتر وسعت برگزار خواهد شد.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه صنایع دستی استان‌‎های کشور، تجهیزات هتلداری، دفاتر خدمات مسافر، آیین‌ها و نواها، غذا و دو همایش سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه عرضه خواهد شد، تصریح کرد: شهرستان‌های استان هم در نمایشگاه حضور خواهند داشت و تمام داشته‌های خود را در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۲۰ کشور خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، عنوان کرد: حضور ۱۰ کشور در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است و هتل‌های زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته حضور داشته باشند.

وی این نمایشگاه را تجلی فرهنگ و تمدن ایران دانست و افزود: ما به صورت حضوری با سرکنسولگری‌های کشورهای دیگر صحبت کردیم و کشورهای آسیای میانه، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان گرجستان، کویت، عراق آذربایجان، عمان، ارمنستان برای این منظور اعلام آمادگی کردند. حضور 10 کشور دیگر هم در دست پیگیری است.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه ۱۹ مورد از بافت روستایی استان در جهت احیای بافت های روستاها انجام خواهد شد، عنوان کرد: مرمت بافت روستاها در مرحله  اقدامات اجرایی جهت ثبت آثار ملی قرار دارد. هفته گذشته 3 بافت روستایی استان ثبت ملی شد و سایر نقاط استان هم به همین ترتیب ثبت آثار می‌شود. تلاش ما این است خود بافت را ثبت تاریخی کنیم. در گذشته ما عناصر را ثبت تاریخی می‌کردیم؛ یعنی بافت کاملا ثبت آثار ملی می‌شود که از تعرضات طرح‌های مختلف در امان بماند و بعد به عناصر باارزش آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فردوسی در جهت بازآفرینی بافت‌های شهری منعقد شده، خاطرنشان کرد: این امر مورد تأیید دانشگاه قرار گرفته و به عنوان یک تکلیف از سوی استانداری خراسان رضوی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است که ما در بافت‌های شهری نقشی را در جهت احیای هویت شهری ایفا کنیم.

مکرمی‌فر ادامه داد: ما عناصر ارزشمند تاریخی در بافت‌های شهری داریم که پنهان است و باید آن‌ را احیا کرد. در این مسیر بودجه گذاری شد و سال گذشته ۱۷ بنای شهری در همین راستا بازآفرینی و احیا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در رابطه با خدمت‌رسانی به گردشگران خارجی گفت: برای این منظور یکی از اقدامات صورت گرفته اپلیکیشنی به صورت دو زبانه راه اندازی شده که مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. همچنین انجمن پارسه اپیکیشنی 7 زبانه را راه‌اندازی کرده که در اسفند ماه سال 96 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: همچنین اعتباراتی جهت آموزش دست‌اندرکاران صنعت گردشگری اختصاص یافته که براساس آن آموزش‌هایی به رانندگان تاکسی، بازاریان و مغازه‌داران اطراف حرم و ... ارایهه می‌شود. 

امسال توس تحولی جدی خواهد داشت
مکرمی‌فر با بیان اینکه در سال جاری تحول جدی در طوس صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: بعد از 50 سال شاهد این رخداد خواهیم بود. گام اول تغییر جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت 7 هکتار است. این تفاهم‍‌نامه میان شهرداری و شورای شهر مشهد و اداره میراث فرهنگی استان منعقد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه جلوخان این مجموعه به صورت یک باغ ایرانی ساخته خواهد شد، گفت: در این طرح بساط‌فروشی‌ها، شترسوارها و... برچیده شده و یک فضای باغ ایرانی ایجاد می‌شود که وسعت خدمات به گردشگران و توریست‌ها را دو برابر می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری شهرداری انجام می‌شود، عنوان کرد: گام دوم، توسعه برج و باروی توس است. این محل با 106 نیم برج و 4 دروازه، 7 کیلومتر مساحت دارد. این محل با ارتفاع 9 و عرض 6 متر به همین شکل احیا خواهد شد. عملیات احیا برج و بارو نیز متوقف نخواهد شد.

مکرمی‌فر با بیان اینکه قرداد مطالعات مرمت روستاپاژ، زادگاه فردوسی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: در گام چهارم به بحث استحکام‌بخشی ارگ‌کهن‌دژ خواهیم پرداخت که در ضلع غربی آرامگاه فروسی قرار دارد. به این ترتیب و با این اقدامات پردیس فردوسی به مساحت ۴۲ هکتار احیا خواهد شد و سعی می‌کنیم شکوه و عظمت آن را بازگردانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به تأثیر نوسانات ارزی بر ورود زائران خارجی گفت: نوسانات ارزی تاثیر مثبتی بر ورود توریست خارجی داشته است. طی دو ماه اخیر نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته، 94 درصد ورود زائر خارجی به مشهد افزایش یافته که بیشتر عرب زبان و شیعه هستند.

انتهای پیام

captcha