برشمردن عوامل مؤثر در خلاقیت خبر/ اصالت ایرانی با آمدن اسلام جهت ارزشی پیدا كرد
کد خبر: 3738802
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
رضایی مطرح كرد:

برشمردن عوامل مؤثر در خلاقیت خبر/ اصالت ایرانی با آمدن اسلام جهت ارزشی پیدا كرد

گروه اجتماعی ـ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینكه خبرنگار باید خلاقیت داشته باشد به برشمردن عوامل مؤثر در خلاقیت خبر پرداخت و گفت:‌ مطالبه‌گری، امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری و غیره از جمله عواملی هستند كه در خلاقیت خبر مؤثر هستند.

برشمردن عوامل مؤثر در خلاقیت خبر/ اصالت ایرانی با آمدن اسلام جهت ارزشی پیدا كرد

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس روز گذشته، 23 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران كه به‌منظور تجلیل از خبرنگاران برگزار شده بود، ابتدا اهمیت كار اطلاع‌رسانی و خبررسانی را یادآور شد و گفت: خبررسانی و تنویر افكار عمومی رسالت بسیار سنگینی است.
وی افزود: در كار اطلاع‌رسانی، مخاطبان سلایق مختلفی دارند كه برای این كار باید خلاقیت داشت لذا یكی از بهترین ویژگی‌هایی كه یك خبرنگار می‌تواند داشته باشد، بحث خلاقیت است؛ اینكه چگونه مطالبی را آماده می‌كند تا همه بتوانند از این مطلب استفاده كنند و آن مطلب كسل‌كننده نباشد.

كار اطلاع‌رسانی امروز نیاز به خلاقیت دارد
رضایی با بیان اینكه امروز كار خبرنگاران از گذشته سخت‌تر شده است، گفت: قبلاً كار اطلاع‌رسانی نیاز به نوآوری و جذابیت زیاد نداشت زیرا ما اخبار متنوع نداشتیم اما امروز دسترسی به سایت‌ها و فضاهای مجازی برای تمام سلایق مهیا شده است لذا اخبار ما باید خلاقیت داشته باشد تا مورد استفاده افكار عمومی قرار گیرند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار كرد: موضوع دیگری كه می‌تواند در خلاقیت خبر مؤثر باشد و یا از یك نگاه دیگر ویژگی خبرنگار باید باشد، بحث پرسشگری است یعنی خبرنگار باید پرسشگر و مطالبه‌گر باشد كه لازمه آن هم شجاعت است پس خبرنگار باید شجاعت هم داشته باشد.
وی، موضوع دیگری كه در جذابیت خبر مؤثر است را مسئولیت‌پذیری تنظیم‌كننده خبر دانست و گفت: این نكته در نوآوری و خلاقیت خبر بسیار مؤثر است و مهم‌تر از همه این‌ها صداقت و امانت‌داری است و خبرنگار باید صادق و امانتدار باشد.
رضایی با ابراز تأسف از اینكه در برخی از سایت‌ها و شبكه‌های اجتماعی جز سیاه‌نمایی و شایعه‌پراكنی چیز دیگری مشاهده نمی‌شود، گفت: عنادی كه در خبرهای آن‌ها دیده می‌شود و یا تعصبی كه برای تخریب استفاده می‌كنند، موجب تأسف شده و باعث می‌شود تا مردم هیچ اعتمادی به آنان نداشته باشند.

باید سعی كنیم در جامعه اعتماد ایجاد كنیم
رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد فارس تأكید كرد: باید سعی كنیم اعتمادی كه نیاز كار است در جامعه داشته باشیم و این اعتماد می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
وی با بیان اینكه امروز دشمنان ما از احمق‌ها هستند و چنان با تزویر كار می‌كنند كه خودشان هم حتی آن را قبول ندارند، گفت: نكته دیگری كه باید مدنظر بگیریم این است كه راست گفتن واجب نیست اما دروغ گفتن حرام است به عنوان مثال اگر مسئولی دزدی و یا اختلاس كرد، دامن زدن به این خبر ممكن است باعث ایجاد یأس در جامعه شود البته كه باید دستگاه‌های ذیربط به این مسئله رسیدگی كنند و وظیفه‌شان همین است اما خبرنگار خوب باید امید را در جامعه ایجاد كند چنانچه بزرگان هم بر این مسئله تأكید دارند البته نه اینكه غلو كند بلكه به اندازه كار خود را انجام دهد.

ایجاد امید؛ از رسالت خبرنگاران
رضایی گفت: ایجاد امید رسالتی است كه خبرنگار باید آن را بپذیرد یعنی خبرهای واقعی كه در جامعه است را دنبال كرده و در كنار آن‌ها هم چند خبر امیدواركننده منتشر كند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گاهی اوقات اعتراض‌های میدانی تبدیل به اعتراض‌های قومیتی یا ملیتی می‌شود به عنوان مثال عرب و عجم.

اصالت ایرانی با آمدن اسلام جهت ارزشی پیدا كرد
وی ادامه داد: ما اصالت ایرانی خود را نمی‌توانیم فراموش كنیم و گذشته با افتخاری داریم اما بعد از اسلام این گذشته جهت ارزشی پیدا كرد به طوری كه متمدن‌ترین انسان‌ها در آن زمان‌ها ایرانی‌ها بودند اما آیا این مسئله موجب می‌شود كه ما به مكتب و دین خود اهانت كنیم؟
رضایی به برخی از شعارها و شبهه‌افكنی‌های معاندان برای ایجاد تفرقه میان عرب و عجم اشاره كرد و گفت: در آن زمان اعراب به ایران حمله كردند نه مسلمانان چرا كه در اسلام كشتار و خونریزی روا نیست و آن جنگ اسلام با ایران نبود بلكه جنگ اعراب با ایران بود و در آن زمان خلیفه اعراب تشخیص داده بود كه به ایران حمله كند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اضافه كرد: بعد از شكست یزدگرد سوم ما مشاهده كردیم كه امام حسین(ع) با یك زن ایرانی ازدواج كرد و مادر امام سجاد(ع) و ذریه پاك ائمه اطهار از یك زن ایرانی تداوم یافت اما متأسفانه مشاهده می‌كنیم كه گاهی اوقات مواردی مطرح می‌شود كه تفرقه‌افكنی است و خبرنگار باید به این موارد توجه كند.

تطهیر رژیم پهلوی كار درستی نیست
وی اعتقاد دارد كه بخش عمده‌ای كه برای اعتراض‌های اخیر به خیابان‌ها می‌آیند از افراد علاف و بیكار هستند و ادامه داد: درست است كه آن طور كه باید خدمت‌رسانی به مردم نشده است اما تطهیر رژیم پهلوی در این اعتراض‌ها و تجمع‌ها كار درستی نیست. به عنوان مثال آن زمانی كه روستاهای تمام دنیا برق و آب و گاز داشت،‌ در ایران چنین نبود اما بعد از انقلاب تمام روستاهای ما از این نعمات برخوردار شدند لذا نباید دستاوردها و بركات انقلاب را نادیده گرفت البته ما معتقد هستیم كه ملت ایران شایستگی بیش از این‌ها دارند اما تطهیر رژیمی كه كشور را غارت كرده است، درست نیست.

تنها هدف آمریكا، شكستن انقلاب اسلامی ایران است
رضایی به دشمنی همیشگی آمریكا با انقلاب اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: آمریكا تنها می‌خواهد ما را بشكند و از ابتدای انقلاب همه نوع توطئه‌چینی بر علیه كشور ما انجام داد. در بحث برجام هم مشاهده كردیم كه ما كوتاه آمدیم اما آمریكا آن را قبول نكرد لذا اكنون برای مذاكره دوباره با آمریكا اعتماد نمی‌كنیم.

فرهنگ و اخلاق را با نیزه نمی‌توان درست كرد
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس گفت: ما در بسیاری از چیزها ناكارآمد بودیم حتی فرهنگ و اخلاق را هم با سر نیزه خواستیم درست كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشكیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره كرد و گفت: این شورا جزو اولین نهادهایی بود كه اوایل انقلاب به دستور امام راحل به عنوان نهاد هماهنگ‌كننده میان دستگاه‌های فرهنگی تأسیس شد تا از پراكنده‌كاری‌ها، اسراف و موازی‌ كاری‌ها جلوگیری كند.
رضایی تأكید كرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یك دستگاه اجرایی نیست بلكه یك دستگاه هماهنگ‌كننده برای مناسبت‌های ملی و دینی است و در این مناسبت‌ها لازم است آنچه موضع مردم است در ارتباط با ارتباطات داخلی و خارجی اعلام كنیم.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس رسالت دیگر این شورا را اعلام فراخوان و نظارت در موارد مورد نیاز برشمرد تا مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار نگیرد و همچنین مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی نیز در حوزه كاری این شوراست.
انتهای پیام

captcha