مراسم تجلیل از خیّر بروجردی با عنوان «خلیل خیراندیش»
کد خبر: 3739816
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

مراسم تجلیل از خیّر بروجردی با عنوان «خلیل خیراندیش»

گروه اجتماعی ـ مراسم نکوداشت خیّر بروجردی غلامرضا خلیلی تحت عنوان «خلیل خیراندیش» 31 مردادماه ‌در بروجرد برگزار می‌شود.

 آیین تجلیل از خیّر بروجردی با عنوان «خلیل خیراندیش»

به گزارش ایکنا از لرستان، غلامرضا خلیلی، فرزند حاج علی‌حسین خلیلی در سال ١٣٠٦ شمسی در بروجرد چشم به جهان گشود. خواندن و نوشتن را از مکتب‌خانه آغاز کرد و در مدارس آن روزگار تا کلاس ششم ادامه داد.
وی از همان آغاز تحصیل در مدرسه، به مطالعه کتب مذهبی و ادبی علاقه نشان می‌داد و از هوش و ذکاوت در خور توجه‌ای برخوردار بود.
حاج غلامرضا خلیلی از نوجوانی کنار پدر خود در بازار به کسب و کار حلال پرداخت. ولی برخلاف علاقه‌اش به تحصیل و کسب علم، هیچ‌گاه فرصت تحصیلات رسمی را در سطوح بالا نیافت. ولی به‌واسطه علاقه و ذوق شخصی با بسیاری از شاعران و سخنوران شهر و دیار خویش و حتی دیگر نقاط کشور و نیز برخی از آثار شعرا مأنوس بوده و از رهگذر همین علاقه، سال‌های متمادی با انجمن‌های ادبی شهر بروجرد که محفل انس و مجالست گروهی از شاعران و سخنوران نام‌آشنای شهر بوده‌اند، مراوده داشته است .
نه تنها مردم بروجرد او را به‌عنوان کاسبی سرشناس در ارائه بهترین محصولِ با کیفیت در صنف خشکبار می‌شناسند، بلکه سال‌هاست(خشکبار خلیلی) به‌عنوان بهترین تحفه و سوغات از بروجرد به سایر نقاط ایران به ارمغان برده می‌شود. اما وجه بارز دیگر ایشان مشارکت و پیشقدم بودن در امور خیریه و عام‌المنفعه است و سومین ویژگی، علاقه بسیار به مطالعه و به‌ویژه کتب ادبی است که از نوجوانی باعث می‌شد، وی از هر فرصتی برای شرکت در محافل شعر و ادب استفاده کرده و از این محافل بهره ببرد.
وی همواره در دهه‌های چهل و پنجاه یکی‌از مستمعین آزاد شعر در جلسات(انجمن ادبی دانشوران بروجرد) بود و این ذوق سرشار و علاقه ایشان، موجب سرودن اشعاری شده که در آن جلسات قرائت می‌شد، آن‌چنان که اصحاب ادب و شعر او را با عنوان «خلیلی شاعر» می‌شناسند و در مجموعه‌های چاپ شده این انجمن نیز اشعاری از ایشان به‌عنوان شاعر بروجردی به چاپ رسیده است.
افزون برآن مجموعه‌ها، در کتاب شاعر و ادیب بروجرد مرحوم حسین حزین تحت عنوان «تذکره حزین ـ دورنمای بروجرد» و در کتاب «سخنوران بروجرد ـ جلد اول شاعران گذشته و معاصر بروجرد) تألیف مرحوم حضرت آیت‌الله غلامرضا مولانا بروجردی(ره) عالم دینی و محقق بروجرد، از ایشان به‌عنوان شاعر بروجردی نام برده شده و برخی از سروده‌های حاج خلیلی به چاپ رسیده است .
این علاقه وافر به شعر و ادبیات دلیلی شد تا وی در سال ١٣٩٢ اقدام به چاپ مجموعه شعری تحت عنوان «گشت و گذاری در گلشن شعر فارسی» نماید. این کتاب مجموعه‌ای از آثار ارزشمند نزدیک به ١٤٠ نفر از شاعران دیروز و امروز ایران را در بردارد که توسط «خلیلی شاعر» در طول سال‌های متمادی گردآوری شده و در سه فصل(فصل اول و دوم به شعرای ایران و فصل سوم به برخی از سخنوران و شعرای سرشناس و بومی بروجرد) اختصاص داده شده است.
خلیلی ٢٨ سال متوالی به‌عنوان یکی‌از مدیران موفق حج شهرستان بروجرد و استان لرستان، مسئولیت سفر حجاج بروجردی را در حج تمتع و این سفر معنوی به عهده داشت و در انجام وظایف خود چنان جدی و مصمم و استوار بود که در این رابطه از حُسن شهرت در میان زائرین و همشهریان خود برخوردار بود تا این‌که از سال ١٣٧٣ به‌خاطر کهولت سن این مسئولیت خطیر را به دیگران سپرد .
حاج غلامرضا خلیلی در امور خیریه و عام‌المنفعه همیشه پیشقدم بوده است. یکی‌از این امور، احداث و راه‌اندازی کارخانجات نساجی بروجرد بود که ایشان جزء نخستین اعضاء هیأت مدیره نساجی بروجرد (مرحوم حاج احمد اولیایی، مرحوم محمد فولادی، مهندس بهشتی، هنرور، حسین رسولیان و غلامرضا خلیلی) بودند که شروع بنای اولیه این واحد صنعتی را در زمینی به مساحت ٥٠ هکتار در نظر گرفتند . حاج خلیلی در آغاز بیش از چهار سال مسئولیت مدیرعاملی را به عهده داشت.
این خیّر بروجردی همچنین در سال ١٣٥٢ به پیشنهاد مرحوم حضرت آیت‌الله علی‌محمد نجفی بروجردی و جمعی از خیّرین در قالب کاری گروهی، «صندوق اعانه یتیمان بروجرد» که اکنون به نام «مؤسسه خیّریه ایتام الغدیر بروجرد» تغییر نام یافته، تأسیس کردند که حاج غلامرضا خلیلی در این امر نیز به‌عنوان عضو هیئت مدیره این صندوق، حضوری فعال داشتند. این صندوق در حال حاضر قریب‌به ٦٠٠ خانوار را با بیش‌از ١١٠٠ یتیم در مقاطع مختلف تحصیلی تحت پوشش دارد و همچنان بسیاری از خیرین بروجرد با این مؤسسه همکاری می‌کنند .
در ادامه کارهای خدا پسندانه غلامرضا خلیلی به‌عنوان یکی‌از خیّرین فعال بروجرد ، ایشان مشارکت در ساخت و احداث «حسینیه بروجردی‌ها در مشهد مقدس» را داشته و در زمره یکی‌از متولیان این امر خیر، سهیم بوده است.
یادآور می‌شود، ستاد برگزاری بزرگداشت مفاخر شهرستان بروجرد در نظر دارد آیین نکوداشت این خیّر بروجردی را 31 مردادماه جاری مصادف با عید سعید قربان در محل سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد تحت عنوان «خلیل خیراندیش» برگزار کند.

انتهای پیام

captcha