تحصیل ۴ هزار طلبه در ۵۳ مدرسه علمیه فارس/ ارزیابی سطح قرآنی ۸۰ درصد طلاب
کد خبر: 3743453
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

تحصیل ۴ هزار طلبه در ۵۳ مدرسه علمیه فارس/ ارزیابی سطح قرآنی ۸۰ درصد طلاب

گروه معارف ـ. مدیر حوزه‌های علمیه فارس از تحصیل ۴ هزار طلبه در سال تحصیلی جدید در ۵۳ مدرسه علمیه این استان خبر داد.

تحصیل 4 هزار طلبه در 53 مدرسه علمیه فارس/ ارزیابی سطح قرآنی 80 درصد طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در حاشیه مراسم آغاز به كار سال تحصیلی جدید این مراكز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، گفت:‌ در سال تحصیلی جدید حدود 4 هزار نفر طلبه فعال در مدارس علمیه برادران استان فارس داریم.

فعالیت 53 مدرسه علمیه در فارس
وی با بیان اینكه 240 استاد در این مركز مشغول به تدریس هستند، گفت: 53 مدرسه علمیه در سطح استان وجود دارد كه در شیراز و مرودشت دو درس خارج تدرس می‌شود و 3 مركز تخصصی در مركز استان و برخی از شهرستان‌های استان وجود دارند.

نگاهی به رویكردهای جدید مركز مدیریت حوزه‌های علمیه
عابدی اظهار كرد: با رویكرد جدیدی كه در نظام آموزشی و اخلاقی حوزه‌های علمیه در سطح كلان كشور صورت گرفت، جهشی در مقام بهبودبخشی آموزشی و تربیتی و اخلاقی طلاب صورت گرفته است از جمله اینكه تمام كارهای آموزشی را از ستاد به صف واگذار كنند و زمینه اعتمادسازی در این مسئله بسیار بالاست.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: نوعاً استان‌هایی مانند فارس در این زمینه موفق بودند و امتحانات را خودشان برگزار می‌كنند و چگونگی امتحانات شفاهی در پایه‌های 3 و 6 به خود استان واگذار شده است و نیازی نیست كه طلاب برای امتحان مدت‌ها در صف انتظار قرار گیرند و یا سفر به قم داشته باشند بلكه در خود استان انجام می‌شود.
و با بیان اینكه یكی از كارهایی كه در حال انجام است بحث پایان‌نامه است و تلاش می‌كنیم تا بتوانیم استاد راهنما و امور مربوط به پایان‌نامه را در فارس داشته باشیم، به تشریح عملكرد معاونت‌های مختلف این مركز پرداخت و گفت:‌ در معاونت تهذیب بحث‌های درس اخلاق دنبال می‌شود و در سال گذشته حداقل 100 استاد از حوزه‌های متفاوت شیراز و قم و غیره دعوت كردیم تا در مدارس علمیه حداقل به‌صورت 100 روز كاری روزی 7 ساعت به مسائل اخلاقی طلاب بپردازند.

برپایی 4 دوره تربیت مربی قرآن در مدارس علمیه فارس
وی افزود: درس‌های تربیت مربی قرآنی در این معاونت دنبال شده است به طوری كه 4 دوره مختلف در این زمینه در نقاط مختلف استان فارس برگزار شده است.
عابدی همچنین از برگزاری دو دوره تربیت مربی قرآن طی تابستانی كه گذشت خبر داد و گفت: در دوره میثاق طلبگی حداقل 360 نفر به‌مدت 21 روز شركت كردند كه در آن اردو و زیارت و درس‌هایی از قرآن و اهل بیت(ع) دنبال شد.

ارزیابی سطح قرآنی 80 درصد طلاب فارس
مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه 80 درصد طلاب مدارس علمیه این استان در بحث‌های مختلف قرائت، مفاهیم،‌ روخوانی و تجوید قرآن كریم مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: در كل مدارس استان فارس 20 كلاس قرآنی برپا شد و كارهای مصاحبه و عمامه‌گذاری و تلبس برای 200 نفر انجام شد.

فعالیت 247 مبلغ طرح هجرت در فارس
وی به فعالیت‌های معاونت تبلیغ این مركز نیز اشاره كرد و گفت:‌ تاكنون 247 مبلغ طرح هجرت در این معاونت تربیت شده و مشغول به فعالیت هستند.
عابدی با بیان اینكه یكی از فعالیت‌های این معاونت مدارس امین است، گفت: 52 مدرسه امین در استان مشغول به فعالیت هستند كه این مدارس به دو دسته یك و دو تقسیم می‌شوند كه در مدارس امین یك، مدیر و معلم و غیره با مشورت حوزه تعیین می‌شوند اما در مدارس امین 2 فقط یك روحانی در بحث نماز جماعت و غیره فعالیت می‌كند.
وی، اجرای موفقیت‌‌‌آمیز طرح «حبل متین» را از دیگر فعالیت‌های این معاونت برشمرد و افزود: مردم نوعاً مشتاق آموز‌ش‌های درست حوزوی و علوم اسلامی هستند كه اكنون این طرح در 3 منطقه فارس شامل شیراز، خرم‌بید و قیروكارزین كلید خورده است.

اجرای «نسیم رحمت» در مناطق حاشیه‌ای آسیب‌دیده فرهنگی
مدیر حوزه‌های علمیه فارس بیان كرد: طرح «نسیم رحمت» ویژه مناطق حاشیه‌ای آسیب‌دیده فرهنگی توسط این معاونت دنبال می‌شود و تاكنون توانسته‌ایم در 9 منطقه، 9 نفر از طلاب را برای اجرای این طرح اعزام كنیم.
عابدی به فعالیت‌های معاونت پژوهشی اشاره كرد و گفت: كارهای پژوهشی در استان پیشرفت كرده است و 5 كارگاه ویژه اساتید در مناطق مختلف فارس برگزار شده است كه در آن 140 نفر از اساتید شركت كردند و برای طلاب نیز 7 كارگاه برگزار شده و 370 نفر در آن‌ها مشاركت كردند.
وی با بیان اینكه 52 هزار جلد كتاب میان مدارس علمیه به صورت متفاوت توسط معاونت پژوهشی تقسیم شده است، گفت: در سال تحصیلی جدید مباحثی نظیر كارگاه‌های تكمیلی و پیشرفته پژوهشی، تشكیل انجمن‌های علمی تفسیر، فقه، حقوق، اخلاق، هنر و رسانه را دنبال خواهیم كرد.

تشكیل هسته مركزی كرسی‌های آزاداندیشی در مدارس علمیه استان
عابدی با تصریح اینكه هسته مركزی كرسی‌های آزاداندیشی در مدارس علمیه فارس تشكیل شده است، گفت: تكالیفی نسبت به پژوهش است كه مدارس موظف به انجام آن‌ها هستند.
انتهای پیام

captcha