دانشگاه‌ها به آموزش هنر‌های پربازده بپردازند
کد خبر: 3748915
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
چرا بیکار می‌مانیم/۶

دانشگاه‌ها به آموزش هنر‌های پربازده بپردازند

گروه سیاست و اقتصاد - رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر لازم است که دانشگاه‌ها به حوزه آموزش هنر‌های پربازده وارد شوند و تدریس هنر‌هایی مانند چرم‌دوزی، کفش‌دوزی و... را به طور جد دنبال کنند تا جوانان ما بعد از فراگیری آموزش‌های لازم، با این هنر بتوانند به تولید کسب و کار بپردازند.

باید در جوانان امید را تزریق کنیممحمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص علل عمده اینکه چرا معمولا جوانان پس از پایان تحصیلات دانشگاهی بیکار می‌مانند، اظهار کرد: در زمان‌های گذشته دانشگاهی به طور جدی وجود نداشت و جوانان به دوران کار که می‌رسیدند، همان شیوه «اوستا شاگردی» را پیش می‌گرفتند و در رشته‌ای مشغول به فعالیت می‌شدند که خانواده آن‌ها از دیرباز به آن می‌پرداخت.

وی ادامه داد: اگر به شهر مازندارن سفر کنید، شاهد آن هستید که اکثر نانوایی‌های این استان از اهالی سرولایت نیشابورند. همچنین فیروزه‌تراشان در بسیاری از شهر‌های کشور مربوط به یکی از روستا‌های مشهد هستند. در واقع این افراد سعی دارند حرفه خود و خانوادگی خود را گسترش دهند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی افزود: ما کم کم با ایجاد فضای گسترده دانشگاهی، این ساختار و هنجار را بر هم زده ایم و به نوعی در ساختار‌ها و هنجار‌های خود به نوعی دستکاری کرده‌ایم.

روشنک خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، اکثرا مایل به این نیستند که در حرفه خانوادگی خود مشغول به کار و یا بر روی زمین‌ها مشغول به کشاورزی شوند؛ این امر بزرگترین خسارت را به فرهنگ کار وارد می‌کند.

وی عنوان کرد: اکنون به هنجار‌ها و ساختار‌های فراهم آوردن کسب و کار ورود پیدا کرده‌ایم. در حال حاضر ورود به دانشگاه و فارغ‌التحصیل شدن صرفا منجر به کسب مدرک می‌شود، اما سوادی که در جامعه مورد استفاده قرار گیرد و آموزشی که منجر به یک حرفه شود، در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد: جوانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، خواستار یک میز در یک شغل است. این فرد فقط قلم و کاغذ می‌خواهد و از سختی کار هیچ اطلاعی ندارد؛ پس در نهایت در جامعه جذب کار نمی‌شود.

روشنک تصریح کرد: نیرو‌هایی که در ادارات و شرکت‌های خصوصی و خصولتی فعال هستند، هیچکدام در رشته خود فعالیت نمی‌کنند. ساختار اقتصادی هر روز در حال برهم خوردن است؛ در واقع هر روز رانت به یک سمتی روانه می‌شود و در نهایت سبب شده که جامعه نیز به همان سمت سوق پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر امروز واردات درآمد خوبی دارد، جمعی از کسانی که در این حوزه مشغول فعالیتند، به همان سمت سوق پیدا می‌کنند؛ به جهت اینکه درآمد‌ها را دستکاری می‌کنیم، ثباتی در اقتصاد کشور وجود ندارد تا کسانی که توانمندی دارند، وارد بازار کار شوند.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: امروزه ما جوانان خود را امیدوار نمی‌کنیم. سال‌هاست که گروه‌های سیاسی اعم از چپ و راست و... به جای تزریق امید و اعتدال ناامیدی را جریان می‌دهند.

روشنک گفت: اکنون ما منکر آن نیستیم که در کشور رانت و فساد وجود دارد و باید با آن مبارزه شود، اما این ناامیدی مخل روح و روان یک جوانی است که می‌خواهد برای خود یک شغل ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر لازم است که دانشگاه‌ها به حوزه آموزش هنر‌های پربازده وارد شوند و تدریس هنر‌هایی مانند چرم‌دوزی، کفش‌دوزی و... را به طور جد دنبال کنند تا جوانان ما بعد از فراگیری آموزش‌های لازم، با این هنر بتوانند به تولید کسب و کار بپردازند.

انتهای پیام

captcha