عدم بیعت با یزید؛ مقدمه نهضت حسینی(ع) برای نابودی بزرگترین منکر
کد خبر: 3749281
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

عدم بیعت با یزید؛ مقدمه نهضت حسینی(ع) برای نابودی بزرگترین منکر

گروه معارف- استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حرکت امام برای فرار از بیعت با یزید نبود، اظهار کرد: بیعت نکردن با یزید مقدمه ای برای نابودی بزرگترین منکر یعنی حکومت اموی و احیاء اسلام ناب محمدی(ص) بود.

عدم بیعت بایزید مقدمه قیام امام حسین(ع) برای نابودی بزرگترین منکر بود 
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حق‌پناه در گفت‌وگو با ایکنااز خراسان رضوی، در خصوص زمینه شکل‌گیری قیام عاشورا و حرکت تاریخی امام حسین (ع) بیان کرد: برخی معتقدند امام حسین (ع) میان دو معذور مردد بود که اگر می‌ماند و قیام نمی‌کرد، به نوعی و اگر قیام می‌کرد به نوعی دیگر به شهادت می‌رسید و بین این دو معذور بود که این حرکت را انتخاب کردند.

وی افزود: اما واقعیت امر چیز دیگری است؛ حرکت امام حسین (ع) ریشه تاریخی دارد. حضرت خاتم الانبیاء (ص) اسلام را برای هدایت بشریت بنیان نهادند. قرآن برای هدایت بشر نازل شد. از طرفی پیامبر خاتم (ص) برای اجرای احکام اسلام دست به هجرت زده و در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دادند.

این استاده حوزه اظهار کرد: تا حکومت اسلامی تشکیل نشود، اجرای جامع احکام در ابعاد مختلف اعم از ظاهری، اقتصادی، اجتماعی و معنوی میسر نیست و لذا هدایت بشر با این شرایط محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام حق‌پناه ادامه داد: بعد از رحلت حضرت رسول (ص) و انحراف یافتن جریان خلافت و جانشینی، بیم آن بود که مساله هدایت گری به طور کلی از جامعه رخت بربندد و مردم به یکسری آداب و عادت ظاهری از دین دلخوش شوند و همه اسلام را همان ظواهر بپندارند.

وی گفت: این ظاهر دین خالی از سیاست، اجرای تمام و کمال احکام دین و بدون توجه به مفاسد اقتصادی و اجتماعی بود که بسنده کردن مردم به پوسته دین، بزرگترین انحراف و منکر عظیم بود که در جامعه آن دوران رخ داد و در این شرایط، اسلام با آن عظمت در حد مراسم و مناسک جزئی و خشک تنزل یافته بود.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: امام حسین (ع) در پیام و وصیت خویش فرمودند: «برای اصلاح امت جدم قیام می‌کنم» که منظور از این بیان امام، اصلاح جامعه اسلامی و احیاء سیره رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) برای ریشه کن شدن منکر بزرگ بود که این هدف جز با تشکیل حکومت دینی امکان پذیر نبود.

وی بیان کرد: تشکیل حکومت دینی نیازمند رهبری برای اجرای احکام است در این جامعه رهبر، حسین ابن علی (ع)، قانون جامعه برگرفته از قرآن و سنت و مردم هم مخاطبان جامعه هستند که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام حق پناه افزود: اصل حرکت تاریخی امام حسین (ع) احیاء سنت در سایه قرآن و اسلام و اجرای احکام دینی برای هدایت جامعه بشری بود.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه حرکت امام برای فرار از بیعت با یزیده نبود تأکید کرد: بیعت نکردن با یزید مقدمه‌ای برای هدف اصلی امام بود؛ هدفی که در پی آن اسلام احیا، منکر ریشه کن و هدایت گری بشر به اصالت خود بازمی گردد.

وی گفت: حضرت سیدالشهداء (ع) برای احقاق دین خدا، غیورانه، ایثارگرایانه، شجاعانه در میدان نبرد اسلام اصیل را به همگان معرفی می‌کنند و مردم را از خواب غفلت بیدار می‌کنند.

انتهای پیام

captcha