برپایی یادروز حافظ همراه با گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی در شیراز
کد خبر: 3752618
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

برپایی یادروز حافظ همراه با گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی در شیراز

گروه فرهنگی ـ مدیر مرکز حافظ ‌شناسی با تشریح برنامه‌های بیست و دومین یادروز حافظ، گفت: همزمان با یادروز حافظ، سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی در شیراز برگزار می شود.

به گزارش ایكنا از فارس، کاووس حسنلی، مدیر مركز حافظ‌ شناسی امروز، 11 مهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال بیست و دومین بزرگداشت حافظ شیرازی، برگزار می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های تخصصی مراسم روز حافظ، گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی است که امسال سیزدهمین دوره آن برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بیان اینکه تاکنون دبیرخانه گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی، حدود ۱۱۰۰ مقاله را دریافت کرده است، گفت: حدود ۳۰۰ مقاله برای انتشار در لوح فشرده و چکیده‌ آن‌ها برای چاپ در چکیده مقالات انتخاب شده است.
حسنلی با بیان اینکه برای نخستین بار مقالات برگزیده پیش از آغاز همایش در پایگاه ISC نمایه شده است، گفت: علاوه بر حضور مدیران ارشد استانی و مقامات کشوری مهمان‌های از کشورهای عراق، هند، بنگلادش و‌ ‌دیگر کشورها خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی توسط دانشگاه شیراز و همزمان با یادروز حافظ برگزار شد، گفت: بازشناسی مطالعات حافظ‌شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب برای ارائه‌ دستاوردهای تازه، آشنایی پژوهشگران با پژوهش‌های جدید دیگران درگستره زبان و ادب فارسی، گفت‌وگو، تبادل نظر و انتقال تجربه‌ میان استادان، بویژه استادان پیشکسوت و اعضای هیئت علمی جوان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف‌اندیشی درپژوهش‌های فرهنگی، علمی و ادبی، تأکید برتقویت زبان فارسی به عنوان یکی ازمؤلفه‌های مهم واثرگذار در وحدت ملی و یکپارچگی ایران، بازشناسی علمی وضعیت ادبیات کشور و هم‌اندیشی برای ارایه‌ی راهکارهای مناسب در جهت بهبود مستمر شرایط از اهداف این همایش است.
وی گفت: محورهای عمومی همایش شامل نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران و دیگر فارسی‌زبانان جهان، جایگاه زبان و ادب فارسی و ایران‌شناسی در فراسوی مرزهای جغرافیایی ایران، اثرپذیری و اثرگذاری متقابل ادبیات فارسی و فرهنگ اسلامی، شیوه‌های ترویج زبان و ادب فارسی و ارتقای جایگاه آن، روش‌های کاربردی آموزش زبان وادب فارسی. انواع ادبی (حماسی، غنایی، عرفانی، تعلیمی و ...)، ادبیات معاصر (از مشروطه تا کنون، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری، ادبیات کودک و نوجوان و...) است.
حسنلی با یادآوری اینکه در حاشیه همایش برنامه‌های جنبی پیش بینی شده است، برپایی کارگاه، نمایشگاه، برنامه گردشگری و ... را در این بخش یادآور شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه در اختتامیه گردهمایی از 2 استاد پیشکسوت و نامدار زبان و ادبیات فارسی تجلیل خواهد شد به برنامه‌های یادروز حافظ اشاره كرد و گفت: برنامه یادروز حافظ با برپایی نشست‌های علمی و از صبح روز چهارشنبه 18 مهر ماه آغاز خواهد شد و تا روز جمعه 20 مهرماه تداوم دارد.
مدیر مرکز حافظ شناسی گفت: برنامه‌های علمی در 2 بخش صبح و بعد از ظهر برگزار می شود که محل برگزاری در روز چهارشنبه 18 مهر، باشگاه دانشگاه شیراز در خیابان ساحلی، صبح پنجشنبه 19 مهر در پردیس ارم دانشگاه شیراز و روز جمعه در تالار حافظ خواهد بود.
حسنلی در پایان اظهار كرد:‌ برنامه یادروز حافظ امسال عصر پنجشنبه، 19 مهر و در جوار آرامگاه لسان الغیب در شیراز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha