حالات سخت ظالمان هنگام قبض روح/ ترس از مرگ ریشه در بی‌تقوایی دارد
کد خبر: 3756193
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
ویسکرمی:

حالات سخت ظالمان هنگام قبض روح/ ترس از مرگ ریشه در بی‌تقوایی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی - عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ترس از مرگ ریشه در بی‌تقوایی انسان دارد، اظهار کرد: حالات کفار و ظالمان در هنگام قبض روح سخت و بسی دشوار است.

حالات سخت ظالمان هنگام قبض روح/ ترس از مرگ ریشه در بی‌تقوایی دارد

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه با مضمون «فَجَدَّدَهُمْ بَعْدَ إِخْلَاقِهِمْ وَ جَمَعَهُمْ بَعْدَ تَفَرُّقِهِمْ ثُمَّ مَيَّزَهُمْ لِمَا يُرِيدُهُ مِنْ مَسْأَلَتِهِمْ عَنْ خَفَايَا الْأَعْمَالِ وَ خَبَايَا الْأَفْعَالِ وَ جَعَلَهُمْ فَرِيقَيْنِ أَنْعَمَ عَلَى هَؤُلَاءِ وَ انْتَقَمَ مِنْ هَؤُلَاءِ فَأَمَّا أَهْلُ الطَّاعَةِ فَأَثَابَهُمْ بِجِوَارِهِ وَ خَلَّدَهُمْ فِي دَارِهِ حَيْثُ لَا يَظْعَنُ النُّزَّالُ وَ لَا تَتَغَيَّرُ بِهِمُ الْحَالُ وَ لَا تَنُوبُهُمُ الْأَفْزَاعُ وَ لَا تَنَالُهُمُ الْأَسْقَامُ وَ لَا تَعْرِضُ لَهُمُ الْأَخْطَارُ وَ لَا تُشْخِصُهُمُ الْأَسْفَارُ وَ أَمَّا أَهْلُ الْمَعْصِيَةِ فَأَنْزَلَهُمْ شَرَّ دَارٍ وَ غَلَّ الْأَيْدِيَ إِلَى الْأَعْنَاقِ وَ قَرَنَ النَّوَاصِيَ بِالْأَقْدَامِ وَ أَلْبَسَهُمْ سَرَابِيلَ الْقَطِرَانِ وَ مُقَطَّعَاتِ النِّيرَانِ فِي عَذَابٍ قَدِ اشْتَدَّ حَرُّهُ وَ بَابٍ قَدْ أُطْبِقَ عَلَى أَهْلِهِ فِي نَارٍ لَهَا كَلَبٌ وَ لَجَبٌ وَ لَهَبٌ سَاطِعٌ وَ قَصِيفٌ هَائِلٌ لَا يَظْعَنُ مُقِيمُهَا وَ لَا يُفَادَى أَسِيرُهَا وَ لَا تُفْصَمُ كُبُولُهَا لَا مُدَّةَ لِلدَّارِ فَتَفْنَى وَ لَا أَجَلَ لِلْقَوْمِ فَيُقْضَى» اظهارکرد: این خطبه در مورد قبض روح و ورود عزرائیل برای گرفتن روح انسان است.
وی با ذکر این مطلب که وقتی عزرائیل وارد منزلی می‌شود یا زمان قبض روح انسان‌ها دیده نمی‌شود، تصریح کرد: عزرائیل یک جنین را در رحم‌ مادر نیز قبض روح می‌کند.
ویسکرمی با اشاره به اینکه روح انسان در زمان مرگ قبض می‌شود عزرائیل را از ملائکه مقرب الهی دانست و افزود: عزرائیل کار قبض روح را به تنهایی انجام نمی‌دهد بلکه در بسیاری موارد قبض روح را به انصار و ملائکه همراه خود واگذار می‌کند.

قبض روح از پای انسان شروع می‌شود

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه با ذکر این مطلب که در کیفیت قبض روح از روایات برداشت می‌شود که قبض روح از پای انسان شروع می‌شود، تصریح کرد: در برخی روایات آمده است که قبض روح، ذاتا سخت است و پایه جان دادن سخت است.
این مفسر قرآن کریم با ذکر این مطلب که از روایات برداشت می‌شود که ملک‌الموت در هنگام قبض روح مومن، او را راضی می‌کند، اضافه کرد: هر چه سن بالاتر می‌رود تعلق نفس به جسم کمتر و جان دادن طبیعی‌تر است.
وی با اشاره به اینکه در پزشکی برای مرگ تعریفی وجود دارد که این تعریف، تعریفی قراردادی با علم پزشکی است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که غرب به واسطه بی‌تقوایی پیدا کرده ترس از مرگ است.
ویسکرمی با اشاره به اینکه ظالمان با شکنجه قبض روح می‌شوند، اضافه کرد: کسی که در طول عمر خود ظلم و ستم کرده است به صورت لطیف قبض روح نمی‌شود بلکه به سختی جان می‌دهد این در حالی است که حالات کفار و ظالمان در هنگام قبض روح سخت و دشوار است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه گاهی شواهدی در مورد قبض روح وجود دارد، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در این خطبه راه های قبض روح جنین را بیان می‌کند.
این مفسر قرآن کریم با ذکر این مطلب که برای هر فردی یک مامور قبض روح گماشته شده است، خاطرنشان کرد: قبض روح علما و بزرگان در حال آرامش و راحتی انجام می‌شود.

انتهای پیام

captcha