اساتید قرآن حلقه‌های مطالعاتی تشکیل دهند/ توجه به نیازهای خاص آموزشی در تدریس قرآن
کد خبر: 3759894
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱

اساتید قرآن حلقه‌های مطالعاتی تشکیل دهند/ توجه به نیازهای خاص آموزشی در تدریس قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور گفت: اساتید قرآن باید حلقه‌های تمرین، تئوری، مطالعاتی و بررسی تشکیل دهند و رصد گرایش‌های قرآنی(حفظ، صوت و لحن و ترتیل،مفاهیم) در محله، شهر و منطقه را افزایش داده و سپس درباره تدریس و درس تصمیم‌گیری نمایند و نحوه‌ آموزش خویش را تنظیم کنند.

اساتید قرآن حلقه‌های تمرین، تئوری و مطالعاتی تشکیل دهند/ توجه به نیازهای خاص آموزشی در تدریس قرآن

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی پیرامون موضوع آموزش قرآن به ارائه نکاتی پرداخت و اظهار کرد: اساتید قرآن کریم با معیارهای تدریس عالی که فوق‌حیاتی است درس و آموزش قرآن را هدایت و مدیریت کنند و باید سه عنصر آگاهی، هدف و برنامه‌ریزی را در راس امور خویش قرار دهند.
وی ادامه داد: اساتید قرآن کریم ادبیات اثبات را کاهش داده و ادبیات توصیف و تحلیل کارکرد را افزایش دهند، به آموخته‌های قرآن‌آموزان در مقاطع قبل کامل توجه کنند تا برنامه‌ریزی آموزشی خوب تحقق پیدا کند. به نیازهای خاص محیط آموزشی در درس قرآن توجه و بر اساس نیازهای آن منطقه عمل کنند تا تاثیرگذار باشد.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور افزود: اساتید قرآن باید حلقه‌های تمرین، تئوری، مطالعاتی و بررسی تشکیل دهند و رصد گرایشهای قرآنی(حفظ، صوت و لحن و ترتیل،مفاهیم) در محله، شهر و منطقه را افزایش داده و سپس درباره تدریس و درس تصمیم‌گیری نمایند و نحوه‌ آموزش خویش را تنظیم کنند.
صابری‌نسب گفت: باید در هر منطقه، شهرستان و استان آسیب‌شناسی داشته باشیم و به نظریات افراد متخصص اهتمام ورزیم. با زبان افراد باید صحبت کنیم، آموزه‌های کاربردی داشته باشیم.
وی به لزوم استفاده از ابزار و انواع علم و هنر پرداخت و بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی در این‌باره می‌فرماید: اگر کسی به صورت پیامبر(ع) در این عصر مبعوث می‌شد گزاف نبود که با زبان هنر سینما پیامبر بشود.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور گفت: استفاده از داستان، طنز، رمان چون معلم هنرمندی است و عقل و خیال و وهم را باید بکار بست و با زبان روز حرف بزنیم و جذب نماییم.
صابری‌نسب افزود: باید با توجه به علاقه‌مندی‌های مخاطب تدریس کرد (توجه به حقوق محیط زیست، حیوانات و...) و همچنین با توجه به مشکلات اخلاقی، اعتقادی در زمینه‌های محتوایی قرآنی کار شود.
وی ادامه داد: ایرادات تک بعدی، متنوع، غافل‌گیر، خلاق، سبک زندگی با حفظ و رعایت خطوط کلی درس توام باشد تا تدریس و آموزش فراگیری سهل شود. از قوه خیال، داستان، رمان و ... استفاده شود تا مطالب به روز شود و بهره وری افزایش پیدا کند.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور تاکید کرد: محور قرار دادن قرآن، سنت، سیره و متون اسلامی ضرورت دارد. شیوا، روان و برداشت‌های ساده و به روز و مفهومی یک اصل است. از استدلال‌های خشک و بی‌روح جدا خودداری کنیم زیرا صدها سال درباره آن‌ها بحث شده و به سبک و روش قرآن، سبک زندگی، داستان، اخلاق، عرفان، توحید و ... بازگردیم.
صابری‌نسب گفت: کلاس درس باید عمومی و همگانی باشد و از تجربیات افراد خوب استفاده شود. ظرفیت آن‌ها سنجیده، تفاوت بین خانم‌ها و آقایان و نیازهای آموزشی آن‌ها نیز روا‌ن‌شناسی شود.
وی بیان کرد: از فضاهای مجازی باید خوب استفاده کرد و بهترین وسیله برای جذب این است که فضا سرشار از اخلاقیات، معنویات و عرفانیات قرآن باشد تا هم چشم، گوش، قلب و عقل از محتوایات قرآنی لبریز شود.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور بیان کرد: از سوالات کلیشه‌ای و بی محتوای تستی جدا باید بپرهیزیم و افراد را وادار به تفکر و سوال‌پردازی قرآن کنیم تا در نهایت استدلال و درک حاصل ‌ شود.
صابری‌نسب گفت: بزرگ‌اندیشی را به جای محفوظات بی‌پایه از علوم سطحی فراگیر کنیم همانطور که قرآن بزرگ است بزرگی آن را باید شاگردان احساس کنند و راه و روش زندگی خود را برمبنای آن قرار دهند و در ضمن نیز به قانون قرآن ملتزم باشند.
وی افزود:از هنر، پژوهشگران، هنرمندان، حاضرین و نوآموزان قرآنی در صورت خوب و عالی بودن بهره‌گیری کنیم تا آموزش جنبه همگانی پیدا کند و در ضمن سابقه را هدف قرار ندهیم، بلکه هدفی متوسط برای هدف غایی است به طوری که اگر شرق و غرب عالم از ما روی‌گردان شود و به تعبیر امام سوم(ع) ما با قرآن باشیم ما را باکی نباشد.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور گفت: با اشاره به فرمایشات امام راحل قرآن کریم سفره‌ای است که خداوند بزرگ در سر راه بشریت قرار داده است و هر کسی به اندازه ظرفیت خود از آن استفاده می‌کند.
انتهای پیام

captcha