مراتب راستگویی در سیره نبوی
کد خبر: 3762661
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

مراتب راستگویی در سیره نبوی

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان مراتب صداقت و راستگویی را صدق در عزم، راستی در گفتار، صداقت در کردار و اعمال و ایستادگی بر سر عهد و پیمان و وفاداری به آن در جنگ و جهاد ذکر کرد.

مراتب راستگویی در سیره نبوی

به گزارش ایکنا از لرستان، خداوند متعال در آيه 119 سوره مباركه «مائده» درباره صداقت و راستگويی می‌فرمايد: «امروز روزی است كه راستی راستگويان به آن‌ها سود می‌بخشد، برای آنها باغ‌هايی(از بهشت) است كه آب از زير(درختان) آن جريان دارد و جاودانه و برای هميشه در آن می‌مانند، خداوند از آنها خوشنود و آنها از خداوند خوشنود خواهند بود و اين رستگاری بزرگی است».
بنابر اين آيه شريفه، آنان كه مسئوليت و رسالت خود را انجام دادند و در دنيا، در گفتار و كردار صادق بوده و جز راه صدق و درستی نپيمودند، از كار خود بهره كافی خواهند برد و به رستگاری بزرگ كه خشنودی خداوند سبحان است، دست خواهند يافت.
هر كار نيكی پيامدهای ارزشمندی دارد، كه همراهی و ياری خداوند متعال، نجات و سلامتی، بزرگی مقام، خير دنيا و آخرت،پاداش اخروی و پاكی كردار از آثار نيك صداقت و راستی است.
امام موسی كاظم(ع) در اين‌باره می‌فرمايد: «كسی كه زبانش راست بگويد، كردارش پاک می‌شود» همچنین در حديث ديگری نيز امام محمدباقر(ع) اثر نيک و ارزشمند صداقت و راستگويی را اين‌چنين بيان می‌كند: «راست بگوييد كه خدا با راستی است».
راستی و درستی شالوده دين و ايمان را تشكيل می‌دهد و كسی‌كه از اين خصلت نيك برخوردار نباشد، دين او بی‌ريشه است. امام علی(ع)، راستگويی را قوی‌ترين پايه ايمان، ملاك دين و الهام از سوی خدا دانسته و در اين‌باره می‌فرمايد: «راستی قويترين ركن ايمان است» و در جای ديگری نيز می‌فرمايند: «دو چيز ملاك دين است، راستی و يقين».
با همه قداست و ارزشی كه راستگويی دارد، در شرايطی اين‌كار نيک موجب فساد و مايه ضرر می‌شود كه در اين موارد راستگويی از ديدگاه اسلام كاری نادرست و ناپسند است.يپامبر اكرم(ص) در اين‌باره می‌فرمايد: «راستگويی در سه چيز ناپسند است: سخن‌چينی، سخن گفتن با مرد درباره همسرش به چيزی كه او را ناخوش آيد، تكذيب خبری كه شخص می‌دهد».
آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با مراتب راستگویی در سیره نبوی، گفت: صداقت و راستگویی مراتبی دارد که اولین مرتبه صدق، صدق در عزم است؛ یعنی باید نیت را از ناخالصی‎ها پاک کرد کمااینکه نبی مکرم اسلام(ص) در این رابطه فرموده است: «کسی‎که با صداقت نیت شهادت را بخواهد خداوند او ر به جایگاه‌های شهیدان می‎رساند، اگرچه در رختخوابش بمیرد».( بحارالانوار، ج 67، ص 201)
وی افزود: دومین مرتبه صدق؛ راستی در گفتار است که نبی مکرم اسلام در یکی‌از دعاها می‎فرماید: «پروردگارا من زبانی راستگو از تو می‎خواهم. انسان باید در همه حال سخن راست بگوید و از دروغ پرهیز کند.
آیت‌الله میرعمادی سومین مرتبه صدق را صداقت در کردار و اعمال ذکر ‌و اضافه کرد: انسان باید در مقام عمل تلاش کند تا ظاهرش مخالف باطن نباشد کمااینکه خداوند متعال در آیه 23 سوره احزاب سیمای مؤمنان را این‌گونه ترسیم می‎کند: «در میان مؤمنان مردانی هستند که با خدا راست بودند در پیمانی که با او بسته‌اند».
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که بالاترین مرتبه صداقت، ایستادگی بر سر عهد و پیمان و وفاداری به آن در جنگ و جهاد است، ادامه داد: راستگویی از ویژگی‌های بسیار مهم انسانی و اسلامی است جامعه‌ای که در آن راست‌گویی حاکم باشد، نشانه آشکاری از سلامت را در خود دارد اعتماد به یکدیگر، محبت‌ورزی، احترام متقابل و انجام دادن روان و بی‌تکلف کارها، پیشرفت‌های مادی و معنوی، نجات و سلامت و سعادت از جمله آثار آن است.
وی گفت: این فضیلت و خصلت از عمده فضائل و ویژگی‌هایی است که تمام پیامبران خدا به آن متصف بودند و پیروان خود را نیز دائماً به آن سفارش می‌کردند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که ازجمله خصوصیات شاخص پیامبراکرم(ص) چه پیش از بعثت و چه پس از آن، که بدان مشهور بوده راست‌گویی آن حضرت است، افزود: رسول مکرم اسلام(ص) در طول حیات خود تا به آن حد صادق بودند که حتی کفار قریش نیز به صداقت ایشان شهادت دادند و او را به‌عنوان «الصادق الامین» می‎شناختند.

انتهای پیام

captcha