پژوهش‌ها کابردی شوند/توجه ویژه به مباحث اجتماعی
کد خبر: 3763113
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹

پژوهش‌ها کابردی شوند/توجه ویژه به مباحث اجتماعی

گروه اجتماعی ـ. فرماندار خرم‎آباد با بیان این‌که در انجام پروژه‌ها مباحث اجتماعی آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود، گفت: موضوعاتی مانند صرفه‌جویی، امیدواری، فرهنگ ترافیک و... از موضوعاتی هستند که باید مورد مطالعه قرار گیرند کمااینکه پژوهش‌ها باید کاربردی شوند و به‌دنبال راه‌حلی برای کاهش مشکلات اجتماعی نیز بود.

پژوهش‌ها کابردی شوند/توجه ویژه به مباحث اجتماعی

به گزارش ایکنا از لرستان، علی هادی‌چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان یک‎شنبه، بیستم آبان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان با بیان این‌که یک درصد از اعتبار دستگاه‌ها به پژوهش اختصاص یافته است، گفت: طی جلسه‌ای که با نوبخت داشتیم، شورای برنامه‌ریزی می‌تواند به صورت تجمیعی پروژه‌ها را به دستگاه‌ها واگذار کند.
وی با اشاره به این‌که ۶۶ طرح تعیین و کاربردی‌ترین آن‌ها انتخاب شد، اظهارکرد: نهایتاً به ۱۷ طرح رسیدیم و باتوجه به این‌که بودجه پژوهش محدود است نمی‌توانیم به تمام دستگاه‌ها تخصیص بدهیم.
چگنی یادآور شد: در گذشته به‌علت محدود بودن اعتبارات مشکلاتی وجود داشت که کار زیادی نمی‌توانستیم با آن انجام دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان عنوان کرد: بر اساس بند(ه) تبصره ۹ سال جاری مکلفیم پنجاه درصد این بودجه را به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم.
وی در ادامه به موضوع اختصاص زمین برای احداث ساختمان هلال‌احمر در رومشکان اشاره کرد و گفت: در این رابطه با هلال‌احمر و جهاد کشاورزی بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.
چگنی با بیان این‌که مصوبات کارگروه‌ها در صورت تصویب شدن قابلیت اجرا خواهند داشت، بودجه پژوهشی استان را ۷۵۰ میلیون تومان عنوان کرد که حداقل نصف آن باید به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده و با دستگاه‌ها قرارداد منعقد شود.
طرح‌های پژوهشی به سمت تجاری‌سازی سوق داده شوند

در انجام پروژه‌ها به موضوعات اجتماعی توجهی نمی‌شود
اسد عبدالهی، فرماندار خرم‌آباد نیز در این جلسه اظهارکرد: بیش‌تر مباحث مطرح شده طرح‌های پژوهشی استان مربوط به علوم بودند و مسائل اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با بیان این‌که در انجام پروژه‌ها مباحث اجتماعی آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود، افزود: دیده شده که به‌صورت میلیاردی صرف یک طرح می‌شود اما به موضوعات اجتماعی آن توجهی نشده است.
عبدالهی خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند صرفه‌جویی، امیدواری، فرهنگ ترافیک و... از موضوعاتی هستند که باید مورد مطالعه قرار گیرند کمااینکه پژوهش‌ها باید کاربردی شوند و به‌دنبال راه‌حلی برای کاهش مشکلات اجتماعی نیز بود.
وی با بیان این‌که موضوعاتی مانند آب، سموم و درخت مورد مطالعه قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در به وجود آمدن این معضلات انسان نقش دارد اما این موضوع نادیده گرفته می‌شود.حداقل باید یک تا دو پروژه در حوزه اجتماعی لحاظ شود.

طرح‌های پژوهشی را به‌سمت تجاری‌سازی سوق دهیم
احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این جلسه با بیان این‌که پژوهش‌ها عمدتاً تئوری هستند که مشکلی مطرح و روی آن تحقیق می‌شود، اظهارکرد: باتوجه به وضعیت فعلی و تحریم‌هایی که وجود دارد باید طرح‌های پژوهشی را به‌سمت تجاری‌سازی سوق دهیم.
وی تاکید کرد: در این رابطه دانشگاه‌ها باید با همکاری شرکت‌های استارت‌آپی کار کنند.
مرادپور بیان کرد: بعضی از طرح‌ها مقدار کمی به تجاری‌سازی می‌رسند که باید این وضعیت بهبود یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر این‌که طرح‌ها باید در هر قسمت اولویت‌بندی شوند، ادامه داد: خیلی از طرح‌ها مانند مباحث مربوط به ریزگرد و آب را می‌توان سریعاً تجاری‌سازی کرد و باعث تولید ثروت شد.
وی بیان کرد: در مسائلی مانند استاندارد نبودن آسانسورها، دستگاه‌ها دلیل آن‌را تحریم و نبود یک قطعه کوچک عنوان می‌کنند برای همین باید پژوهش‌ها اولویت‌بندی شوند.

پژوهش‌ها باید محورهای اصلی لرستان باشند

علی کورانی‌فر، فرماندار شهرستان دورود نیز در این جلسه، اظهارکرد: برای پژوهش در استان ۱۷ طرح با بودجه‌های بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که عمدتاً وظایف جاری دستگاه‌ها است.
وی بیان کرد: این طرح‌ها را باید به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز انجام دهند که خود دستگاه با استفاده از داده و اطلاعاتی که دارد آن را پیش می‌برد.
وی ادامه داد: متاسفانه این طرح‌ها تصویب شده و شاید کاربرد خاصی نداشته باشند.
فرماندار دورود با بیان این‌که پژوهش‌ها باید محورهای اصلی استان باشند و هر سال می‌توان این هزینه‌ها را در یک موضوع خاص صرف کرد، تصریح کرد: سالیانه یک موضوع و محور خاص مورد بررسی قرار گیرد و رقمی برای آن درنظر گرفته شود؛ همچنین طرح را دستگاهی قابل اعتماد و اعتنا انجام دهد کمااینکه با روش کنونی پژوهش در استان خروجی چندان اثرگذاری نخواهیم داشت.

بخش اجرایی پژوهش‌ها را عملیاتی نمی‌کند
خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان نیز در این جلسه، با بیان این‌که اکثر طرح‌های پژوهشی تعیین شده کاربردی هستند، اضافه کرد: بررسی باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی یکی‌از این موارد است که اثر پژوهش آن منجر به کاهش استفاده از سم می‌شود.
وی با انتقاد از این‌که بخش اجرایی، پژوهش‌ها را عملیاتی نمی‌کند، ادامه داد: باید تلاش کنیم که این طرح‌ها را به سمت اجرا پیش ببریم و یکی‌از بهترین اقدامات تجمیع پروژه‌های پژوهشی است.
رئیس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها به‌صورت تیمی انجام می‌شوند و متخصصین دستگاه‌های مختلف صاحب‌نظر هستند که این شیوه قطعاً نتیجه مثبتی در حوزه توسعه خواهد داشت.
عزیزی اظهارکرد: پژوهش‌هایی در زمینه‌های مدیریت، تغییر الگوی کشت، بازاریابی و... در استان انجام شده که درصورت اجرایی شدن به‌سزایی در استان دارند.

انتهای پیام

 

captcha