تأكید قرآن به رقابت در امورات خیر/ مودت، خروجی دینداری است
کد خبر: 3764080
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
محلاتی اظهار كرد:‌

تأكید قرآن به رقابت در امورات خیر/ مودت، خروجی دینداری است

گروه اجتماعی ـ مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به آیات قرآن كریم گفت:‌ مهم‌ترین مسابقه‌ای كه قرآن پیشنهاد داده و به آن سفارش می‌كند، مسابقه خیر است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محلاتی، متولی موقوفه بارورز و مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شیراز امروز، 23 آبان‌ماه در همایش «یاوران وقف» استان فارس با اشاره به آیات 32 سوره فاطر گفت: خداوند در این آیات مردم را به سه دسته تقسیم كرده است؛ عده‌ای به نفس خود ظلم می‌كند، عده‌ای میانه‌رو و عده‌ای هم «سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ» بوده و دارای فوز كبیر هستند.
وی با بیان اینكه فوز كبیر از مهم‌ترین پاداش‌های الهی است، افزود: آیه 32 سوره ابراهیم نیز متمركز به امر تسخیر است و یكی از قوی‌ترین آیات كه احترام به كرامت و آزادی انسان است.
محلاتی با تصریح اینكه در ادبیات مكاتب ابراهیم و غیر ابراهیمی هیچكدام به اندازه قرآن درباره آخرت‌شناسی سخن به میان نیامده است، گفت: آخرت‌شناسی و توجه به این سئوال كه آیا مرگ به معنای پایان یافتن زندگی است یا نه به وفور در ادبیات اسلامی وجود دارد.
وی با تأكید بر اینكه در ادبیات اسلامی پایان یافتن زندگی وجود ندارد بلكه تبدیل آن است، گفت: زندگی انسان ابدی است و این مهم‌ترین بشارتی است كه یك كتاب آسمانی می‌دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر 2 آیه مذكور را كنار هم قرار دهیم بصیرتی از میان آن‌ها درمی‌آید و آن اینكه انسان نمی‌میرد و انسان مسخر می‌شود بر آنچه كه در آسمان‌ها و زمین است لذا امر تسخیر كلان انسان مسلط است.
وی با طرح این سئوال كه نحوه رفتار آدمیان در برخورد این دو چگونه است، گفت:‌ كسانی كه ثابت به خیرات هستند قهرمانان صحنه تسخیر و ابدیت هستند و قرآن می‌گوید جهان صحنه تسخیر و ابدیت است و كسانی پیروز بر این صحنه هستند كه «سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ» هستند.
محلاتی بیان كرد: مهم‌ترین مسابقه‌ای كه قرآن پیشنهاد داده و به آن سفارش می‌كند، مسابقه خیر است و این قوی‌ترین مسابقه‌ای است كه در قرآن آمده است.
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شیراز با بیان اینكه ما دچار دیكتاتوری رقابت شده‌ایم، گفت: جهان مدرن به انسان می‌آموزد كه رقابت كند و برنده شود و آسیب‌شناسی اقتصاد نوین نیز می‌گوید این مسابقه در میان انسان‌ها برای پولدارشدن است در حالی كه تنها مسابقه‌ای كه قرآن بر آن صحه می‌گذارد در خیرات است.
وی در ادامه با بیان اینكه اندیشه وقف مربوط به حقوقدانان مسلمان است، گفت:‌ سابقه وقف به قرن دوم هجری باز می‌گردد كه عده‌ای حقوقدان مسلمان بر پایه قرآن و حدیث نهاد وقف را اختراع كردند كه اختراع آن كمتر از اختراع چرخ نیست.
محلاتی وقف را یك شجره طیبه دانست كه می‌تواند آثار و بركات فراوانی داشته باشد و ادامه داد: وقف از جهان اسلام آمده است و آنجا را آباد كرده و به غرب رفته و آنجا را هم آباد كرده است به طوری كه امروز بزرگترین موقوفات جهان در كشوری است كه مركز سرمایه‌داری است یعنی علی‌رغم انحصارگری نظام سرمایه‌داری، اوقاف مثل شجره طیبه آثار خود را گذاشته است مانند بنیاد كارنگی كه بزرگترین موقوفه جهان است و به لحاظ مالی بودجه آن معادل بودجه چند كشور اسلامی است.
این مدرس حوزه و دانشگاه، با تصریح اینكه بیل گیتس، رئیس شركت ماكروسافت نیز تمام اموال خود را وقف كرده است، گفت: این‌ها در حالی است كه بنیاد وقف از اسلام است لذا مراقب باشیم كه در مسابقه اوقاف از جهان عقب نیفتیم.
وی بیان كرد: در اندیشه وقفی امروز باید به روز بیندیشیم و ببینیم جهان ما چگونه جهانی است و مهم‌ترین نیازهای روز چیست كه در آن راه قدم برداریم.
محلاتی، یكی از مهم‌ترین بحران‌های جهانی را خشونت و جنگ دانست و گفت:‌ در سال 2018 جهان دچار انواع بحران های روانی و انزواگرایی است و یكی از مشكلات جهان ما هراس از یكدیگر است و همچنین هراس‌های فردی كه انسان‌ها را منزوی می‌كند.
وی با اشاره به فقدان دوستی و محبت در جهان امروز گفت:‌ جامعه‌ای كه تولیدش محبت نیست نه جامعه ایمانی است و نه عمل صالح در آن رخ می‌دهد چرا كه محبت و مودت مهم‌ترین و آخرین خروجی دینداری است لذا یكی از مهم‌ترین توجهات ما باید همین مسئله باشد.
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) با یادآوری آموزه‌های اسلامی و همچنین تأكید اسلام بر محبت و مهرورزی و توجه به‌ هم‌نوع گفت:‌ باید بتوانیم معارف اصیل اسلام را به زبان انگلیسی به دنیا ارائه دهیم.
وی با بیان اینكه ما پیشنهاد تأسیس دهكده صلح جهانی در شیراز را داده‌ایم، گفت: می‌توانیم از طریق موقوفات شیراز را به دهكده صلح تبدیل كنیم و برای كل خاورمیانه تبدیل به یك مدل شویم.
محلاتی همچنین بر لزوم برگزاری سمینارهای ادواری وقف و توسعه آن تأكید كرد و گفت:‌ اندیشه وقف باید در كشور به جایگاه‌های مهمی برسد.
انتهای پیام

captcha