تشکیل 8 هزار باشگاه کتاب در کشور
کد خبر: 3766916
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کاراندیش تأکید کرد:

تشکیل 8 هزار باشگاه کتاب در کشور

گروه فرهنگی ـ معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب بودجه کل کشور برای سال آینده در آینده نزدیک تأکید کرد که از همه مسئولان می‌خواهم که در فصل بودجه به بخش فرهنگ توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش ایکنا از فارس، علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته، 3 آذرماه در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس به تصویب بودجه کل کشور برای سال آینده در آینده نزدیک توسط دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: از همه مسئولان می‌خواهم که در فصل بودجه به بخش فرهنگ و مسائل مرتبط با آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی با بیان اینکه به حوزه فرهنگ، هنر و کتاب توجه نمی‌شود، گفت: اگر جامعه‌ای توسعه فرهنگی پیدا نکند، نمی‌تواند در حوزه‌های دیگر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وغیره توسعه پیدا کند.
کاراندیش افزود: توسعه و رشد یک کشور زمانی میسر است که تحقیق و پژوهش باشد و تحقیق و پژوهش نیز زمانی رخ می‌دهد که مطالعه باشد و مطالعه در گرو گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
وی با یادآوری اقدامات وزارت ارشاد برای افزایش سرانه مطالعه در کشور، گفت: چند اقدام جدی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده و در راستای گسترش عدالت فرهنگی گام‌های موثری از جمله تمرکززدایی در برنامه‌ریزی و اجرا برداشته شده و سعی کردیم برنامه‌ها را به استان‌ها ببریم و امکانات را به استان‌ها تخصیص دهیم.
کاراندیش همچنین این نکته را یادآور شد که وزارت ارشاد توسعه فعالیت‌های فرهنگی با تکیه بر بسیج ظرفیت‌های محلی و بومی اعم از استعدادهای انسانی و فرهنگی و امکانات و توانایی‌های اقتصادی و اجرایی را در دستور کار قرار داده است.
معاون وزیر ارشاد فارس تأکید کرد که این وزارتخانه از طریق تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شبکه‌های فعال کتابخوانی در شهرها و روستاهای سراسر کشور سعی کرده برای رسیدن به اهداف والای خود در زمینه گسترش عدالت فرهنگی گام‌های اساسی بردارد.
وی همچنین به برپایی این نمایشگاه کتاب اشاره کرد و یکی از دلایل برپایی آن را حمایت از ناشران برشمرد و افزود: از دلایل مهم دیگر حمایت ارشاد از این نمایشگاه این است که مردم در یک وقفه زمانی به کتاب دسترسی پیدا کنند.
کاراندیش با بیان اینکه وزارت ارشاد چند اقدام اساسی را برای ترویج کتابخوانی برداشته است، برپایی جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و گفت: در این جشنواره، در یک شهر همه نهادها و دستگاه‌ها مشارکت می‌کنند و تاکنون و در چهار سال گذشته چهار شهر اهواز، نیشابور، کاشان و بوشهر به عنوان پایتخت‌های کتاب ایران انتخاب شده‌اند.
برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب از دیگر برنامه‌هایی بود که کاراندیش در این زمینه بدان اشاره و تأکید کرد که در این جشنواره هر سال ١٠ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شوند و در نهایت یک روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده و انتخاب می‌شود.
وی، جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در بحث ترویج کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوانی کتاب کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های وزارت ارشاد در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از اجرای این برنامه کتابخوانی گروهی کودکان و نوجوانان است و برنامه‌هایی از قبیل آشنایی با محیط کتاب فروشی، انتخاب و خرید کتاب، مطالعه و بحث دوستان کتاب، چرخش کتاب بین اعضای باشگاه، ارزیابی کتاب‌ها بر اساس نظریات شخصی آن‌ها، نگارش نامه به نویسنده و تهیه فیلم یک دقیقه ای از موضوع کتاب در این طرح اجرا می‌شود.
معاون وزیر ارشاد از تشکیل 8 هزار باشگاه کتاب با عضویت 500 هزار عضو فعال خبر داد و گفت: همچنین با مشارکت معاونت امور فرهنگی و سازمان بهزیستی دوشنبه‌های کتابخوانی نیز در مهد کودک‌ها برگزار می‌شود.
اجرای طرح‌های فصلی ترویج کتابخوانی از طریق کتابفروشی‌ها از جمله طرح پاییزه، عیدانه و غیره با پرداخت یارانه کتاب نیز در طول سال در سراسر کشور و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق فاقد کتابفروشی از دیگر برنامه‌هایی بود که کاراندیش به آن‌ها اشاره کرد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد با بیان اینکه هم اکنون در کشور بیش از ٣٤٠٠ کتابفروشی سیار با همکاری نهاد کتابخانه‌ها فعال هستند، گفت: در سال‌های اخیر در نمایشگاه تهران جایزه کتاب سال حقوق شهروندی نیز راه‌اندازی شد و این موضوع هم اکنون در همه استان‌ها اجرا می‌شود.
انتهای پیام

captcha