حقوق تضییع‌‌شده اراک در‌ خصوص عوارض آلایندگی/ ‌مسئولان پاسخگوی خبرنگاران باشند
کد خبر: 3769713
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

حقوق تضییع‌‌شده اراک در‌ خصوص عوارض آلایندگی/ ‌مسئولان پاسخگوی خبرنگاران باشند

گروه سیاست و اقتصاد ـ استاندار مرکزی گفت: حقوق اراک طی سال‌های اخیر درخصوص عوارض آلایندگی تضییع شده است، در حال‌ حاضر حدود ۲۳۰ میلیارد تومان طلب عوارض آلایندگی استان از صنایع است، با توجه به اینکه پالایشگاه روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین به کشور تزریق می‌کند نمی‌خواهیم وارد مباحث قهری شویم، اما چون تولیدات به تهران می‌رود و فروش نیز به تهران واریز می‌شود نتوانستیم عوارض را محقق کنیم.

حقوق اراک در خصوص عوارض آلایندگی تضییع شده/ قول استاندار مبنی بر منظم‌برگزار‌شدن جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکز‌ی شامگاه روز گذشته، ۱۳ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، احترام به خبرنگاران و پاسخگویی دقیق و کامل به آنان از سوی مدیران استان را از ضروریات خواند و تأکید کرد: موارد لازم جهت تکریم خبرنگاران به مدیران تذکر داده می‌شود، مسئولان همیشه و در هر شرایطی باید با مخاطب خود به‌ویژه خبرنگاران برخورد مناسبی داشته باشند، با توجه به اینکه همه امکانات جهت رفع مشکلات در اختیار نیست، اما حداقل با برخورد مناسب می‌توان تسکین‌بخش دردهای مردم و جامعه رسانه بود.
وی اظهار کرد: جامعه رسانه‌ای دوران سختی را پشت سر می‌گذارد، شرایط فعلی استان مرکزی متأثر‌ از شرایط کشور است، اما خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلات استان از نظر شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... شرایط مناسبی دارد، آمارها حاکی از آن است که رتبه امنیتی استان به‌واسطه آرام شدن و تثبیت وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود یافته است و این امر دلالت بر آن انجام کارهای بزرگ و هماهنگی و انسجام موجود در استان دارد.
آقازاده اضافه کرد: شرایط اقتصادی و سیاسی استان نیز نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، پس از گذشت سال‌ها خانه احزاب استان با وجود اختلاف‌نظر و تعدد سلایق موجود رسماً فعالیت خود را آغاز کرد، شرایط گروه‌های سیاسی نیز نسبت به گذشته تثبیت بیشتری دارد. برای همه احزاب شناسنامه‌دار و دارای پروانه فعالیت از سوی دولت احترام قائل هستیم اما سعی ما بر این است که گرایش‌های سیاسی دخالتی در مسئولیت‌ها و امور نداشته باشد.

بهبود وضعیت صنایع
استاندار مرکزی از بهبود وضعیت صنایع استان ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت هپکو با تلاش جمعی از مسئولان استان و کشور به تولید نشسته است و در این در حالی است که کسی تصور نمی‌کرد این شرکت رنگ تولید به خود ببیند و صدای تولید در هپکو نواخته شود، برای به ثمر رسیدن وضعیت این شرکت دستگاه قضایی استان پا به‌کار بود. برای 15 کارگر این شرکت که از سوی دستگاه قضایی حکم تعلیقی صادر شده است جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، در روزهای ناخوش هپکو تعدادی از کارگران دست به اعتراض زدند که شکل ناهنجار به خود گرفت و به دلیل بروز ناهنجاری دستگاه قضا براساس وظایف ذاتی خود ورود کرد و برای تعدادی از کارگران احکام تعلیقی صادر شد، قطعاً پس از رفع مشکلات شرکت برای این احکام با دستگاه قضایی صحبت می‌کنیم و قطعا هیچ جای نگرانی وجود ندارد.
آقازاده در بخش دیگری از سخنان خود به تخلفات صورت گرفته در شهرداری اراک نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر به هیچ‌وجه آنچه در ارتباط با شهرداری اراک مطرح است صحت ندارد و رسماً اعلام می‌کنم که تخلفات صورت گرفته توسط 2 تا 3 نفر در شهرداری کمتر از یک میلیارد تومان است و ارقام نجومی ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیارد تومان به هیچ عنوان مطرح نیست، نباید یک ارگان خدمت‌رسان را تضعیف کرد.
استاندار مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در رابطه با ضعیف عمل کردن شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی به صورت منظم با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شده و مطالب مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مطالبه و پیشنهاد خبرگزاری قرآن مبتنی بر منظم برگزار شدن شورای توسعه فرهنگ قرآنی توسط روابط عمومی استانداری بررسی و نتیجه اعلام می‌شود.

خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند
وی همچنین در پاسخ به سؤال خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند نیز گفت: با توجه به اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی‌سازی تأکید دارد تا به امروز خصوصی‌سازی در کشور موفق عمل نکرده است. هفت‌تپه خوزستان، فولاد اهواز، آونگان اراک و ... نمونه‌هایی از عدم موفقیت در خصوصی‌سازی است، البته اشکالات وارده بر طرح قطعا ناشی از قصد، غرض و فساد نبوده است، در این امر شاید بی‌تجربگی و شاید شیطنت برخی از عوامل پایین‌دستی سازمان یا شرکت عامل موفق نبودن خصوصی‌سازی باشد، اما به هر روی استان مرکزی به هیچ عنوان نمی‌خواهد از یک سوراخ دوبار گزیده شود.
آقازاده ادامه‌داد: خصوصی‌سازی قانون است و بالاخره یک روز باید پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شود مگر اینکه قانون تغییر کند، اما نکته حائز اهمیت این است که قیمت‌گذاری مناسبی برای واگذاری صورت گیرد، پالایشگاه شازند روزانه 240 هزار شبکه نفت خام تصفیه می‌کند و باید واگذاری درستی برای آن صورت گیرد.
به گفته وی حقوق اراک طی سال‌های اخیر در خصوص عوارض آلایندگی تضییع شده است، در حال‌ حاضر حدود 230 میلیارد تومان طلب عوارض آلایندگی استان از صنایع است، با توجه به اینکه پالایشگاه روزانه 16 میلیون لیتر بنزین به کشور تزریق می‌کند نمی‌خواهیم وارد مباحث قهری شویم، اما چون تولیدات به تهران می‌رود و فروش نیز به تهران واریز می‌شود نتوانستیم عوارض را محقق کنیم.

وضعیت شرکت ایرالکو
آقازاده به وضعیت شرکت ایرالکو هم اشاره کرد و گفت: تلاش امروز استان این است که تولیدات ایرالکو با همه مشکلات متوقف نشود، 20 درصد سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، با وجود اینکه این سهام به یکی از فعالان اقتصادی استان واگذار شد، اما تأثیر چشم‌گیری در عملکرد ایرالکو مشاهده نشد، باید حمایت ویژه‌ای از این صنعت صورت گیرد، ایرالکو در حال حاضر به واسطه شرایط کنونی و تحریم‌ها بیمار است و قطعاً مشکلات در سفر روز پنجشنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی مطرح می‌شود.
وی در بخشی از سخنان خود در رابطه با انتخاب معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اشاره کرد: قطعاً فردی با سابقه معاونت سیاسی و از مجموعه وزارت کشور انتخاب می‌شود، با حضور در استان مرکزی همواره بر استفاده از نیروهای بومی تأکید داشتم و در حال‌حاضر نیز معاونانم از نیرو‌های بومی استان هستند و قطعاً معاون سیاسی نیز از نیروهای بومی بدنه استانداری مرکزی، یار وفادار دولت است و اگر نیروی مناسبی در اختیار نباشد از بیرون استان، اما از نیروهای وزارت کشور انتخاب می‌شود، در حال حاضر گروه‌های مختلف گزینه‌های خود را مطرح کردند و روزی نیست که تلفنی و سفارشی در این خصوص به من نشود، اما تلاشم انتخاب نیروی بومی و از مجموعه استانداری مرکزی است. امیدوارم تا آخر هفته یا اوایل هفته آینده معاون معرفی شود.
استاندار مرکزی در مورد شائبه‌های موجود در رابطه با رفتنش به مجلس هم بیان کرد: یکبار در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم، در انتخابات مجلس فضایی دیدم که قطعاً تا زمانی که زنده‌ام این تجربه را تکرار نخواهم کرد، قصدی برای حضور در مجلس یا کار دیگر در استان ندارم و تا زمانی که دولت تدبیر و امید حاضر است و حکم اینجانب معتبر است در خدمت مردم هستم.
آقازاده به تشریح نحوه انتصابات در استان پرداخت و اظهار کرد: گاهی برای یک انتصاب دعواهای جدی صورت می‌گیرد، امروز تعامل بسیار خوبی بین مجمع نمایندگان استان و تیم مدیریتی وجود دارد، در انتصاب و انتخاب مدیران مشورت می‌کنیم، اما قطعاً با توجه به مصلحت استان و دولت تصمیم درست را شخصا می‌گیرم و انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی همچنان با قدرت ادامه دارد.
استاندار مرکزی در خصوص جذب سرمایه‌گذار در استان هم گفت: تلاش استان بر جذب سرمایه‌گذار است، اما باید سازوکار لازم جهت جذب فراهم شود که در صورت نبود این شرایط جذبی صورت نمی‌گیرد، قرارداد تولید ۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی با سرمایه‌ ۵۰۰ میلیون دلار تقریباً نهایی شده بود اما به دلیل بحران‌ها و تحریم لغو شد و در این شرایط این فرصت از دست رفت.
وی با اشاره به شرایط فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه بین معضلات فرهنگی و حل آن‌ها با اقدامات مدنظر فاصله معناداری وجود دارد، گفت: تالارها و مراکز فرهنگی استان مدنظر است و تلاش می‌شود تالار مرکزی شهر اراک و باغ‌موزه دفاع مقدس تا پایان سال افتتاح شوند.
انتهای پیام

captcha